Småskolan ställer till det....

Småskolan ställer till det….
Som jag var inne på tidigare så tycker jag inte att småskolan passar att stå på den plats jag tänkt mig från början, därav det röda krysset.
Men innan vi fortsätter med småskolans placering vill jag tillmötesgå ett önskemål i en av kommentarerna här på bloggen. Så här löd önskemålet:
Tjaba!
Hörrö, Sture, hur skulle det vara om du kunde visa oss som sitter i den sköna soffan å rallar(raljerar...;-)) hur det skulle te sig med ett blankt papper där just för skogen bak Blåbandet? Tänkte, alla foton på lokalen som du visat så syns det ju rakt över till horisonten, å inte skogen...
Skulle ju bara vilja se. =))
Ja, så här blir det då. Tornet, som ju annars försvinner in i ”skogsfärgen”, avtecknar sig här mycket tydligt mot det vita. Jag har också valt lägre betraktningsvinkel än ”stående man av medellängd”. Ekvationen att visa huset uppifrån men ändå mot en himmelsbakgrund verkar dock fortfarande olöslig.

Nu tillbaka till det problem jag brottas med idag:  Jag vill alltså till varje pris(?) undvika att placera småskolan på den kryssade platsen, alltså den ursprungliga platsen (nr 1) på ritningen.

Men var ska den då kunna placeras? Högerut på anläggningen borde det väl finnas gott om plats? På min ursprungsskiss fortsätter vägen förbi affären (nr 3) vidare ut mot höger, korsar järnvägen och försvinner ut i det okända.
När jag tittar på området på anläggningen upptäcker jag att det blir svårt att hitta en plats där jag kan klämma in småskolan. Den måste förstås ligga vid en väg men vid den lilla vägstump som står till förfogande efter affären skulle huset kännas malplacerat. Tänk om jag i stället skulle låta vägen svänga åt vänster, upp mot åsen, och lägga småskolan där i backen? Jag kan ju låta en grandunge avgränsa mot resten av Rossberga.
Men nu kör det ihop sig…
Vart tar i så fall Årängstäftån vägen. Tja, kanske jag helt kallt kan låta den försvinna in i grandungen och hoppas på att ingen ser något konstigt i det.
Men vägen förbi småskolan, då? Den borde väl leda någonstans? Hm…, jag kan ju låta den svänga till höger direkt efter skolan så det blir omöjligt att sedan se vart den tar vägen. I ett nafs trollar jag alltså bort både en å och en väg!
OK, vägen försvinner in i den mörka skogen för att aldrig mer synas till, men ån ska ju däremot återanvändas. Hur gör jag då med den? Jo den får, till skillnad mot vägen, dyka upp igen på andra sidan dungen, passera den gamla öde-smedjan och vidare under järnvägen, förbi bostadshuset vid Vilvallen och ut över anläggningens kant.
Men jag är inte riktigt nöjd. Dungen vid småskolan känns omotiverad. Den stämmer inte in i ”bilden av Rossberga”. Åkermark skulle kännas betydligt mera naturligt. Men var skulle jag i så fall placera småskolan. Att flytta tillbaka den till ursprungsläget kan det väl inte bli tal om?  Återstår att flytta den ytterligare åt höger. Jag har ju hela det inringade området i följande bild, men då kommer jag väldigt långt från själva byn. 
Ett annat problem är att huset bör ses från ”rätt” håll. Vad är då ”rätt” håll? Jo, som man ser det från vägen som leder förbi, och vidare mot Fornby. Ungefär i nedanstående vinkel.
En sådan vinkel är emellertid svår att få till på ett naturligt sätt på delen längst till höger. Jamen, om jag vänder kåken 180 grader då. Hm…OK, i så fall kan jag förstås se skolans entrédörr men då känns det som att vägen leder åt fel håll.
Det har gått troll i det här!!
När jag hade placerat in kvarnen, Blåbandslokalen och affären på anläggningen trodde jag att resten bara var raksträcka men nu upptäcker jag att en ny placering av den oansenliga småskolan ger återverkningar på hela resterande utbyggnaden och vållar mig stora bekymmer.
Jag står alltså och stampar i mitt byggande. Det kanske inte är så lätt att hänga med i alla turer om småskolans placering men jag berättar det här för att visa att ibland kör man helt enkelt fast och måste tänka i andra banor. Det kan till och med innebära att man får riva en del av det man just byggt….

Sammanfattningsvis, vilka är alternativen?

1.       Skolan får stå kvar i den extrainsatta dungen mellan Rossberga och Vilvallen. Nackdel: Känns inklämt och riskerar att förstöra helhetsintrycket av åsen och Vilvallen.

2.      För att värna om intrycken av Rossberga och Vilvallen får skolan en helt fristående plats i det markerade området längst till höger. Nackdel: Skolans plats känns omotiverat avlägsen och den blir svår att visa från ”rätt” håll.

3.       Jag biter i det sura äpplet och sätter tillbaka skolan på den kryssade ursprungsplatsen.

4.       Jag skakar av mig det självpåtagna tvånget att få Nya Rossberga att så mycket som möjligt likna förebilden. Från början hade jag faktiskt bara tänkt mig att placera kända kåkar i en ren fantasimiljö utan krav på topografisk förebildlighet. Kanske det skulle räcka och i så fall skulle jag inte behöva grubbla över alternativen ovan.

5.       Ett alternativ är att riva ramverket längs hela långväggen och bygga ett nytt där jag från början ger plats för småskolan.  Känns dock liiite drastiskt…

6.       Enklast vore förstås att slopa småskolan helt. Jag är ju för sjutton kung i mitt eget rike och bestämmer själv vilka hus som ska finnas med. Men kåken är, trots sin oansenlighet, mycket viktig. Här har jag och mina tre syskon gått i skola även vår far lärde sig läsa därstädes för snart 100 år sedan. På min hemsida har jag försökt ge en skildring av verksamheten i Rossberga småskola en gång i världen.

Jag avslutar dagens inlägg med direktlänken till den skildringen. Klicka här!







Kommentarer

  1. Kul att få följa ditt bygge o dina funderingar. Tycker det ser mycket bra ut.
    Känner inte till originalet, men en skolor var väl ganska ofta knuten till kyrkan. Om du ställer småskolan vid kyrkan, på andra sidan vägen i dungen. Passar inte det? Eller kommer den för mycket i skymundan då?

    SvaraRadera
  2. Trevligt att se att du kommit en bra bit på väg Sture. Dina problem är inte enkla att lösa men jag tror att du blir mest nöjd om du kan komma så nära verkligheten som möjligt. När det gäller skolan kunde kanske de två byggnader som står till höger om skolan (ladugården och det röda huset) flyttas lite åt höger för att ge mer utrymme till skolan. Min tanke är att det ser bättre ut om det blir mer utrymme mellan husen. Placeringen skulle då mer motsvara verkligheten än om du flyttar skolan till en annan plats (antar jag). Det gör dig troligen mer nöjd med slutresultatet.

    Problemet med tornbyggnaden tror jag inte är möjligt att lösa. Alla andra byggnader på anläggningen betraktas väl uppifrån och att då plötsligt ha en byggnad som avtecknar sig mot horisonten blir nog inte trovärdigt (men jag låter mig gärna överbevisas).

    Jan

    SvaraRadera
  3. Flytta upp den bakom vinkelhuset i bakgrunden så den sticker fram lite i skogskanten bredvid vägen mitt förslag
    Men du är ju kung i eget rike

    SvaraRadera
  4. Tack ska ni ha för engagemanget, grabbar. Läser era kommentarer med intresse, och vacklar mellan olika ståndpunkter. En kompis på Facebook citerade John Allen: "Vänd dig bort från problemet ett tag så kommer lösningen." Jag ska fixa lite "hushållsnära tjänster" resten av eftermiddagen och sedan gå ut en sväng i kväll och betrakta anläggningen. Kanske har något mognat då.

    SvaraRadera
  5. Jaha, dags att vakna till här nu då... ;-)
    Är nog en utmaning denna din banutbyggnad, ett som annat att fundera på innan allt faller på plats.

    Man tackar storligen för bilden man beställde. :-)
    Sådär skulle det ju behöva se ut bakom Blåbandet. Blir väl lite väl att tunna av skogen helt och låta den bli bara en strimma långt borta i horisonten, men hur som skulle det väl gå att dra ner på den och inte låta den vara så alldeles maffig där bakom? Kanske också att förstora ängen, eller det var väl ett grustag?

    SvaraRadera
  6. Hej Sture !

    Du kommer säkert på hur du ska göra om du låter tankarna gro lite :-)

    Kul att följa :-)

    MvH
    Pär

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90

Ett freudianskt felbygge?