Nya Rossberga innan bloggen


Själva arbetet med Nya Rossberga startade den 21 september 2017. Arbetet redovisades till att börja med i min tråd på forumet Mötesspåret. Här kommer ett kort sammandrag av detta.


Först gällde det att röja undan nostalgiavdelningen eftersom rummet nu skulle ”intryckssaneras”. Här ser vi hörnan där Nya Rossberga så småningom skulle ta form.



Här är det undanplockat och bakgrundsmålning och ramverk är påbörjade.



En ny bro förbi dörren ska tillverkas….



…och här är den på plats.



Dags att börja rita upp infrastrukturen och tillverka husmockuper.



Terrängformerna utskurna. Notera Årängsåns lopp.



Bakgrundsmålningen kompletterad med granskog, mockuperna målade och försöksutplacerade i terrängen.



Nästa steg var flyttning och utökning av uppställningsbangården.



Jag valde att göra uppställningsbangården ”öppen men dold”. Så här blev det.



Hittills hade jag nog tyckt att projektet gick att bemästra men nu blev det knepigare. Tidigare hade jag haft två (överdimensionerade och kritvita) ställverk. Ett för uppställningsbangården och ett för Morshyttan. Nu skulle ställverken flyttas och uppställningsbangården utökas från fyra till sex spår. Jag beslöt därför att föra ihop de två gamla klumpiga ställverken till ett enda, och smäckrare ställverk. Många sladdar var det att hålla reda på och märka upp. 



Här har vi det nytillverkade lilla gröna ställverket dit alla sladdar och kontakter ska föras över. Ett tag kändes det som att jag tagit mig vatten över huvudet.


Men skam den som ger sig. Här är ställverket uppskruvat med alla sladdarna på plats.


Ja, ungefär så här långt hade jag kommit i februari 2018. Jag beslöt då att, av politiska skäl, lämna Mötesspåret och i stället fortsätta redovisningen i en nystartad blogg. Dit förflyttar vi oss nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90