Att använda bloggen


En del av dem som tittar in på den här bloggen är troligen mycket datorvana och behöver knappast någon information om ”hur man gör”. I så fall kan man sluta läsa här.

Andra kanske aldrig har varit inne på en blogg och tycker att det hela känns lite främmande. För dessa följer här några praktiska användartips.

När du går in på bloggen möts du av nedanstående vy.

Om du anser att bloggen är så intressant att du vill ha ett meddelande varje gång det sker en uppdatering väljer du ”Prenumerera” vid siffran 1, och fyller sedan i din epostadress.







Vi håller oss kvar på startsidan. Uppe till vänster, vid siffran 2 ser man tre små vågräta linjer.







Om man klickar på dessa linjer dyker följande vy upp. Där hittar man som synes lite information om mig, länkar till mina filmer på Youtube, min sida på Facebook och till min hemsida. Prova gärna att klicka på länkarna!

Här hittar man också min e-postadress.

Under ”Arkiv”  kommer man att kunna gå in och titta på gamla inlägg.

”Taggar” är en smart funktion som jag till att börja med inte kommer att använda, men jag återkommer till den så småningom.











Startsidan, igen. Uppe till höger, vid siffran 3, ser man ett litet förstoringsglas. Det är bloggens sökfunktion. Klicka på den och skriv in det ord du söker.







Nu vill jag rikta uppmärksamheten på siffran 4, här nedan. Det är lätt att man missar ”Läs mera-uppmaningen” men då riskerar man också att missa intressant information. Håll alltså hela tiden utkik efter om det finns någon ”Läs mera” att klicka på.


Kommentera ett inlägg.

OBS, det allra enklaste sättet att kommentera ett inlägg beskrivs på den här sidan.


Nu blir det lite krångligare.



Man kan antingen kommentera ett inlägg som jag som blogg-ägare gjort (”ange din kommentar” ) eller så kan man svara och spinna vidare på ett speciellt svar någon annan kommit med i mitt inlägg. (Lite krångligt, men här bör Facebook-användare känna igen sig.)  

När du skrivit din kommentar måste du, för att kunna publicera den, välja en profil i listan ”välj profil” vid bokstaven A. Det är det som kommer vara ditt namn när du publicerat kommentaren.



Här får du upp en lista med alternativ. Är du redan inloggad på din dator med ditt google-konto bör det komma upp som första alternativ i listan. Du kan då välja det och publicera din kommentar med detta.
Får du inte upp det som alternativ, klickar du på ”Namn/webbadress”, näst längst ner i listan.


Skriv ditt namn under ”namn”. Fältet ”webbadress” kan du om du vill lämna tomt.  Klicka sedan på ”fortsätt”






Ordet ”publicera”, nere till höger på bilden här nedan, har nu antagit en klarblå färg, och är därmed klickbart. Klicka på det så skickas kommentaren.
(Efter att ha läst igenom min egen manual tänker jag på den gamle professorn som sa: ”Det kanske verkar enkelt det här men vänta bara tills jag börjar förklara.”)











Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90