Ett "tittar-önskemål".

 

Häromdagen fick jag ett brev från min snart åttaåriga dotterdotter Lizi som jag inte träffat på länge, på grund av pandemin. Hon hade varit inne och tittat på min blogg och nu ville hon också vara med på anläggningen. Hon föreslog att jag skulle placera henne på taket på något hus där hon sitter och tittar ner.

Visst, jag nappade direkt. Jag tycker det är viktigt att man också behåller lekmomentet i hobbyn. Efter en del letande bland Preisregubbarna hittade jag en liten sittande tjej. Men var skulle hon sitta?

Valet föll på modellen av småskolan där eleverna radat upp sig för fotografering.



Förebilden är bilden här nedanför Den är från våren 1923 och min far, Sten Bylén, står som tvåa från vänster Tänk, snart hundra år sedan…



Man kan säga att bilden från anläggningen spänner över fyra generationer. Från min far som står uppsträckt framför fotografen till hans barnbarnsbarn som sitter på taknocken och tittar på.

Här zoomar vi in lite ytterligare på den lilla tak-klättrerskan som uppenbarligen inte lider av höjdskräck. Hon är fastlimmad vid taket med speciallimmet Hobetac som gör att vi lätt kan flytta henne till någon annan plats om hon så önskar när hon kommer på besök.




Lite mera om småskolan kan man läsa här.... 
 ...och här. 

Kommentarer

  1. Nämen, den där busflickan Lizi. Nästan som Madicken, att hon bara vågar😱

    SvaraRadera
  2. Wow! Undrar om hon kan se ända till Mariannelund?

    SvaraRadera
  3. Vilken rolig idé! Att se världen från ett tak är helt fantastiskt, tro mig, jag har haft förmånen att göra det många gånger genom ett tidigare jobb. När jag gifte mig fick vi dessutom i present att gå på det gamla Riksdagshusets tak, vilket jag rekommenderar alla! Jag skulle dock föreslå säkerhetssele, rep och hjälm, som jag alltid haft när jag varit på ett tak. Det ser lite farligt ut det där... ;-) Att se världen från ett tak är lite som när man tittar på en välgjord modell, den enda skillnaden är egentligen att från positionen på taket rör sig de små miniatyrerna av människor och bilar på marken!

    SvaraRadera
  4. Vilken kul idé sätta tjejen på taket. Hoppas hon gillar den placeringen.

    SvaraRadera
  5. Tack, grabbar! Ja, tankarna går onekligen till Astrid Lindgren...
    Och visst, Jocke, säkerheten är knappast på topp. Jag kunde ju åtminstone försett henne med ett paraply. ;-)
    Kul present med besök på riksdagshusets tak!

    SvaraRadera
  6. Kul riktigt kul,även jag tänker madicken,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men jag vill minnas att Madicken hoppade ner. Hoppas Lizi tar en säkrare väg.

      Radera
  7. Va kul att kunna föra nutid och än mer personlig koppling till anläggningen. Idén att hon skulle sitta på taket är ju genialisk.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man är ju kung i sitt rike och bollar oförskräckt med både familjemedlemmar och tidsepoker. :-)

      Radera
  8. Kul förslag att sitta på taket! Det blir en kul överraskning sen när fotografen framkallar bilden. :-) //Stefan N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kommer nog inte att tro sina ögon!!

      Radera
  9. Bildet av Lizi på taket har nådd over grensen til grannefolket i vest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, Peter, då skulle man kunna säga att Lizi har blivit viral! :-)

      Radera
    2. Även söder om garnridån har händelsen med flickan på taket uppmärksammats.
      Det spekuleras hej vilt om hur hon tog sig dit. "har hon som Karlsson på taket en
      propeller på ryggen eller är det någon oansvarig äldre som placerat henne där...?"
      MVH
      Tommy(SWJ)

      Radera
    3. Alternativet med en Karlsson-propeller är ju fantasieggande. :-) Men i det här fallet är det "en oansvarig äldre" som tagit henne i nypan och placerat henne där hon sitter.

      Radera
  10. Mycket trevligt att se. Det får också mina tankar att gå till Astrid och hennes figurer. Får vi se en flaggstång snart med "Dannebrogen" hissad? ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den minns man ju. Ida i flaggstången. För övrigt har jag kommit på att det nog fattas ett par flaggstänger i Nya Rossberga. Detta ska åtgärdas så småningom.

      Apropå Astrid Lindgren och hennes figurer, ja. Man skulle kunna bygga en hel anläggning med hus och figurer ur hennes produktion. En egen liten "Astrid Lindgrens värld", helt enkelt.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90