En Cab Ride genom Rossberga-Morshyttan

 Jag fick ett mejl från en herre som heter Per Knies. Han skrev så här: 

 "Hej! Jag är pensionerad timanställd förare i Borlänge och i onsdags 210414 fick jag köra en Gävletur förbi Morshyttan, det är inte så ofta som vi Borlängeförare kör där. Eftersom det inte går att se allt medan man kör så filmade jag i båda riktningarna. Kvalitén är inte så bra men nu kan jag titta och jämföra med bilderna från din bok." 

 Per har vänligen gett mig tillåtelse att ladda upp filmen på Youtube och att sprida länken till mina modellrallarkompisar och till Facebookgruppen "Söder om Tyskbo". Sätt er till rätta och njut av en resa söder om Tyskbo.



Kommentarer

  1. Trevligt att se hur det ser ut 2021 och jämföra med Sture-modellen! Kunde snabbt konstatera att kurvan vid ditt föräldrahem viker av åt motsatt håll jämfört med modellen och att det är "nåt spännande" vid spåret mellan den obevakade övergången som han tutar för och sugtransformatorn nästgårds! Vad kan det vara månntro!? En axelräknare eller varmgångsdetektor troligen, eller kanske både och!? (...gissade jag på). Det är gula plattor om vardera sidan spåret och en kabelränna (ser det ut som) i luften mot teknikboden bredvid! Har man tillgång till en linjebok står det säkert där tänkte jag! Då tog jag mej en titt på Trafikverkets hemsida och när jag äntligen hamnade i uppgifterna om rätt linjebok i Gävles område (145 Frövi till Ljusdal) så vad fann jag!? "181+661 Detektor, varmgång/tjuvbroms" står det (siffrorna visar km + m) så visst stämde det! Det finns inte på så värst många platser i landet vad jag som utbildad järnvägsprojektör har erfarit så där finns nåt att va lite "mallig" över! Nära din barndoms övergång med namnet "40356 Rossberga" dessutom! Linjeboken med uppgiften på sida 15 kan ses här; https://www.trafikverket.se/contentassets/5d0845526eee44faa7327bff1e93635f/145_frovi_till_ljusdal_201213.pdf
    (Det finns även en linjebok åt andra hållet; 101 Ljusdal till Frövi! Menyn här; https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/jarnvag/Underlag-till-linjebok/gavle-linjebok/ )

    Angående olika typer av detektorer som varnar för slitna fordon som riskerar nån form av haveri med hjulaxlar, bromsar eller strömavtagare så finns det god info med placeringskarta här; https://www.trafikverket.se/contentassets/c6cd217cb1d54648a5729952b6c47634/15_bvf_592.11.pdf
    Horndal är där utmärkt på sidan 23 med en s.k. Servo/SATT-detektor. Överlag är just Norra och Södra stambanorna med detektortäta än andra! Det har nog med mycket genomgående godstrafik att göra!

    Sen undrar man kanske lite vad det är för "skrotniklas" som har en massa prylar utefter ladan vid motsatt infart till Morshyttan, haha!
    Dessutom reagerade jag på att "din" övergång har dubbla V-försignaler efter varann inom Morshyttans driftplats som förvarnar för beskedet om tågvägen är fri genom övergången (V-signalen visar vitt istället för rött), men eftersom sidospåret inte har nån egen V-försignal ("dödskallen" med orange blink/ fast sken) så har dom satt upp en extra efter där spåren går ihop (som då blir "repeterande" för huvudspåret som redan har erhållit sitt signalbesked p.g.a. högre hastighet där). Det är mycket att tänka på för en signalprojjare, hehe! Där har Trafikverket sina nätbaserade dokument, s.k. TDOK´s som man får kolla upp vad där står i! Dom uppdateras emellanåt så det är dom senaste som gäller!

    Mvh Micke i Lysekil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, Micke, det var en både sakkunnig och grundlig genomgång. :-)
      Tack för den!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90