Kvarnens träväggar resta och Topolinon demonterad.
Då var underlagen till kvarnens alla träväggar utskurna. Här
ser vi dem provisoriskt hoptejpade för att testa om jag tänkt rätt….
Den del av kvarnen som ligger närmast kameran misstänker jag
är en senare utbyggnad. Där verkar fasaden bestå av ganska smalt spåntat virke.
Jag använder Evergreens V-groove 4050 som jag misshandlar med ett bågfilsblad
för att försöka ge väggen lite trästruktur.
Den del av kvarnen som jag antar är den ursprungliga har en
lite intressantare struktur. Om vi tittar på nedanstående bild har vi en
gavelspets i timmer. Nedanför denna har vi ett parti med smalt spåntat(?) virke.
Därefter kommer återigen ett parti med liggande timmer. Sedan har vi grova
plankor och underst ett parti med liggande timmer igen.
Trävirket på ovanstående bild är balsa som jag sågat på min
lilla Proxxon-såg och misshandlat med bågfilsblad..
Nedan ser vi alla träväggarna uppradade och nederst på
bilden har jag grundat det tegelparti som finns på den lilla utbyggnaden på
kvarnens baksida mot dammen.
Då provar vi att skruva ihop alla delarna. Jag använder
Märklins rälssskruvar som gör det enkelt att demontera delarna igen för
fortsatt arbete. Huset, med sina många
vinklar och nivåer, ger rika möjligheter
till tankefel och felmätningar. Man får vara beredd på en del ”gör om, gör rätt”…
Den misshandlade balsafasaden ger på en närbild ett groteskt
”rått” och grovhugget intryck. Den ska förstås ansas en del före målningen men jag
vill ändå gärna accentuera träytan så att den framträder tydligt även när byggnaden
sedan står en bit in på anläggningen.
Nu något helt annat.
Det gäller färgen på min nyanskaffade Fiat 500 Topolino. Jag lät frågan gå till Pers-Olle som tagit bilden på originalet vi ser här.
Olle säger att han tror att bilen var mörkblå. Detta stämmer
rätt bra med den minnesbild jag har att bilen var blågrå. (Grusvägarna, ni vet…)
Min gröna modell borde alltså lackeras om. Frågan var då om
bilen kunde monteras isär på ett rimligt sätt?
Och visst, den hade samma konstruktion som jag stött på hos en del andra bilar.
Man drar ut kofångarna och bilen faller sönder i sina beståndsdelar.
Men om jag målar om bilen kommer jag kanske att förstöra kromen på huven och i grillen. Hur viktigt är det egentligen att färgen blir rätt…?
Men bilen borde ju i alla fall vädras. De bilar som rossbergaynglingarna for
runt med på femtiotalet hade fått en
ganska matt yta av de allenarådande grusvägarna. Det var bara stadsgossarna
som hade fordon där ”kromen blixtra´ i dess nos”.
Kan du inte maska kromet och airbrusha rätt färg?
SvaraRadera/Micke
Som vanligt är frenesin stor i Nya Rossberga. Jag blir impad av alla inlägg och svar på olika forum du hinner med på bara en månad. Kul!
SvaraRaderaKvarnen såg ett tag ut som något futuristisk hämtat från en världsutställning. Men jag vet ju att du bygger efter verklig förebild och då ser jag en fin gammal kvarn ta form. Det blir intressant att se den på plats. Bilar är jag dålig på, men jag gillade den där fiaten.