En Topolino och ett nyårslöfte.

 

En minnesgod läsare kanske erinrar sig att jag i förra inlägget efterlyste en Fiat 500 Topolino i skala 1:87. Dels ville jag ha en extra liten bil vid Tidéns lanthandel för att utjämna skillnaden till Svens TT-Folkvagn, och dels har Topolinon en känd förebild i Rossberga.

Efter tips från hjälpsamma kamrater om att Rietze hade en Topolino i sitt modellprogram beställde jag ett ex från Modellbahnshop-Lippe. (Supersnabb leverans från Tyskland med DHL men när den togs om hand i Sverige av Postnord verkar den ha varit två gånger i Örebro innan den anlände till Hedemora.)

Här ser vi nu i alla fall den lilla ”karamellen” utanför Tidéns diversehandel.


Nå, hur stor är den då jämfört med den Mercedes 170 som stod där tidigare? Här ett par jämförelsebilder:



Storleksskillnaden är klart betydande tycker jag, så jag känner mig nöjd. Och så det här med förebilden. Fotot nedan, som jag fått från Pers-Olle, visar Rossberga-ynglingen Bengt Engström vid sin Topolino, någon gång i slutet av femtiotalet. Av glansen att döma är bilen nytvättad. Annars glänste vanligtvis inte bilarna i Rossberga vid den här tiden. Alla vägar i omgivningen var grusvägar….


Men hur var det med färgen på Bengts bil? Jag har min minnesbild, men den avslöjar jag inte ännu. Vad säger fotografen Pers-Olle? Mina systrar kanske också har något minne? Måste jag måla om modellen? Och visst glänser Bengts bil, men vanligtvis glänste nog inte bilarna så jag kanske borde vädra den? Nya problem att ta ställning till hela tiden…😓

 

Nu något annat!

I mitt förrförra inlägg hänvisade jag till mitt nyårslöfte:

"Den 31 december 2020 ska alla hus hitanför ån vara byggda och jordfästa, och bygget av kvarnen åtminstone påbörjat."

 

Vi tittar nu på nedanstående bild:

 


 

Bilden visar att bygget av kvarnen nu är påbörjat. Jag börjar med den enklaste delen som vi väl får förmoda är en utbyggnad.

 

Kvarnen ligger på en plats där det är dokumenterat att det funnits industriverksamhet redan på 1500-talet. Bilden nedan är ur ”Folkareboken”, utgiven 2019.


Min kompis Börje Birgersson visade mig en gammal bok om kvarnar. Här ser vi ett utdrag som handlar om kvarnen i Rossberga. Kvarnen, som ligger efter vägen till småskolan, var i full gång när jag passerade som liten parvel, åren 1956 - 1958. Då kunde man ibland få lift med bönder som med häst och vagn var på väg till kvarnen med sädessäckar.


Drygt sextio år senare står den gamla kvarnen fortfarande kvar, nu med ny ägare. Kvarndammen har med ålderns rätt gett upp men huset står förvånansvärt rakt och stadigt.


En fantastisk byggnad som är rena delikatessen för en modellbyggare. Många utbyggnader, oregelbundna vinklar och olika nivåer.
Och många strukturer: tegeltak, plåttak, timmerpartier, breda plankor, spåntat fasadvirke, tegelvägg, slaggsten, natursten.


Ja, den 17 augusti är alltså bygget påbörjat och därmed har jag uppfyllt mitt nyårslöfte.
Men kanske jag fortsätter lite smått ändå… Det är ju ganska tråkigt att sätta sig och vänta på att det ska bli den 1 januari 2021.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90