Men blir det då aldrig någon strössling??
Förra avsnittet slutade med att jag ännu en gång upptäckte
några saker jag måste göra innan jag kan börja ”hel-strössla” landskapet.
Strösslingen har jag tänkt börja här, i Markusbo. Jag
konstaterade dock att jag först hade en del jag måste fixa. Husgrunderna, bergssprängningen och
kontaktledningen, och säkert något mer som jag inte förutsett.
OK, sektionen inlyft i källaren. Bara att sätta igång. Till
min hjälp har jag några fotografier…
…. och en skiss som jag gjorde vid ett strövtåg i höstas.
Men när jag tittade på skissen kom jag på att det finns
ytterligare en sak som måste förfärdigas till Markusbo, nämligen det här. Det
är några oregelbundna cellplastremsor som ligger på tork efter att ha grundats
med gesso. Men vad ska de användas till?
Jo, som man ser på skissen jag visade så avgränsas den gamla
bosättningen av en ganska lång stenmur. Här är de ”rå-färdiga” delarna till
den.
Här står Markusbos byggnader provisoriskt uppställda. Nu
gäller det att bestämma den exakta placeringen för nu ska här skäras ut för
husgrunderna.
Husgrunderna, ja. Då gäller det att husen hamnar i våg. Här
blir det lite problem för mig…. Golvet i min verkstad har fall mot en golvbrunn
så jag måste kompensera för det på något vis. Jag lägger alltså en extraskiva
på mitt arbetsbord och så pallar jag upp skivan med styrénremsor tills den är i
våg. Nu kan jag lägga dit sektionen och vara säker på att husen inte kommer att
luta.
OK, då var det utskuret för husgrunderna. I botten finns som
synes tre stycken skruvar. Med dessa kan
jag enkelt reglera hur djupt grunden ska ligga. Genom att justera dem
individuellt kan jag också se till att grunderna hamnar i våg. Till hjälp har
jag ett litet husvagnspass.
(Den som tyckte det där lät krångligt kan titta på en gammal
film från 2015 där jag visar precis hur jag gör. Notera att filmen spelades in
när Allt om Hobby krisade, innan Jocke Sannagård tog över som
ägare. Direktlänk till filmen hittar man under följande bild.)
Då var husen injusterade och nu har jag även gjutit en
bergsskärning i gips med hjälp av en av en gummiform från WS.
Så var det då det här med kontaktledningen. Här finns ju en
S-kurva och stolparna ska helst placeras så att ledningstråden inte går in
”över land”, så att säga. Avstånden mellan stolparna ska också vara ”lagom”.
Efter lite trixande och karvande i terrängen kom det att se ut så här.
Jaha, då var det väl bara att köra igång och strössla, då?
Nej, nej, nej, det dyker ständigt upp något annat. Kontaktledningsstolparna
måste ju även justeras in i höjdled. För detta ändamål konstruerade jag 9 mm
långa hylsor som jag fäste mot underlaget med smältlim. Sedan spacklade jag in
hylsorna med lättviktsspackel så det såg ut så här.
Nu kommer vi till sista(?) steget i detta moment. Som
vanligt vill jag ha sektionen lätt urlyftbar och det gäller då att få till en
så omärklig sektionsskarv som möjligt. Jag lägger först gladpack över
banvallen. Därefter applicerar jag lättviktsspackel på sektionsskarven och
lägger sektionen på plats så att spacklet trycks mot banvallen, som skyddas av
gladpacken. Sedan är det bara att vänta tills spacklet torkat så har jag en
(skapligt) formgjuten sektionsskarv.
Spacklet torkat, ja… I stationshuset är det 11-12 grader
varmt så det tar ett tag. Det är oerhört frestande att gå och känna och prova
om spacklet har torkat men då är det lätt att arbetet blir saboterat. Jag
tänker därför vänta i två dygn innan jag lyfter bort sektionen och drar bort
gladpacken.
Sedan är det bara att bära ner sektionen i verkstaden,
fixera husgrunderna, montera stenmuren och börja STRÖSSLA!
Toppjobb som vanligt!
SvaraRaderaTack! :-)
RaderaBättre kolla ingång extra man glömmer alltid något i vår ålder
SvaraRaderaJa, närminnet blir ju inte bättre, precis... :-(
RaderaNå, även i dagens bloggrapport var det ju lönt att plåga sig igenom de inledande "ständigt detta landskapande"-orerande, framåt slutet så blev det ju intressant när - glädjande nog - kontaktledningsstolpar började opereras in i scenariot!!! (y)
SvaraRaderaMen fler besök av Kamraterna från Öst blir det nog inte, nu tillkom ju även en till faktor som skulle ge problem om man försöker köra med skalenligt långa snälltågsvagnar genom den snäva S-kurvan baserad på Märklins leksakstågs-radie - vagnssidorna skulle ju slå i stolparna!
Nästa gång jag våldgästar lilla Morshyttan så får jag väl släpa med några lämpliga tvåaxliga Märklin startsatsvagnar i plåt som har "lekvärde" nog att kunna vika 90 grader kors och tvärs på en femöring där inne i bergsskärningen!
Ja, jag har lagt ner mycket jobb på att få till snäva S-kurvor och kontaktledningsstolparna så nära rälsen som möjligt. Men det är det värt om jag med det kan hålla dig och dina tåg borta från anläggningen. Ditt jobb som gummihjulsansvarig kan du lätt lätt sköta på distans. ;-)
RaderaDet är många moment att slutföra innan strösslingen kan påbörjas märker jag. :-)
SvaraRaderaJag noterar att du bara har 11-12 grader i stationshuset. Ingen inbjudande arbetsmiljö att vistas i. Otroligt att du får så mycket gjort. Jag vet att det är bättre i verkstaden men allt kan inte göras där som synes.
Stenmuren blev fantastiskt realistisk och kommer att bidra en hel del till slutresultatet.
/Jan
Ja, jag är lite "klimatsmart" med gradtalet i stationshuset. Jag håller ungefär samma temperatur som en genomsnittlig sommardag. Skämt åsido, om jag vet att jag ska vara där ett längre tag så vrider jag upp termostaten några grader.
Raderadet är väl endast du som vet om det finns något hinder för strössling...eller ??
SvaraRaderatorktiden på spacklet är väl lite avgörande på hur tjockt man har lagt+temp
men vad jag förstår så skall "one strike filler" torka ganska fort...
ok väntar du två dygn så kanske du kommer på något mer som skall
göras innan strössling ..eller som en fotbollstränare sa till mej en
gång när jag höll på med ungdomsfotboll
"Talamod" Sture
ps:han var från öststaterna därav utalet
Roger/Forden
"Talamod", ha, ha...
RaderaJodå, tålamod är inte dumt att ha för en modellbyggare. Ofta tror folk att tålamod är att stå ut med enformiga uppgifter men för mig är det förmågan att vänta. Vänta på att limmet/spacklet verkligen är genomtorrt så att jag inte saboterar arbetet genom att gå till nästa moment för tidigt.
Hej Sture,
SvaraRaderaEn undring i förbigående:
Näsbaneloket, hur fick du tag på det? Har kollat min Märklin-handlare, han hade det inte.
Pehr Wolf
Jag köpte mitt hos Trainshop, Pehr, men det verkar inte finnas där längre.
SvaraRaderaHej Sture
SvaraRaderaMan får många goda tricks när man läser här. Gillar den med gladpacken.
Att det tar sin tid, är OK, som min morfar sagde "det straffar sig att ha bråttom".
Annars döp bloggen om till "Sagan om att STRÖSSLA"
Du har jo ändå Gandalf smygande omkring i krokarna.
//John
Ja, Mölle-Gandalfs falkögon kommer man ju inte undan, John. ;-)
SvaraRaderaFör övrigt kan jag berätta att strösslingen av Markusbo nu tagit sin början.