Broarna i Rossberga County.

"Broarna i Madison County" heter ju en tårdrypande film med Meryl Streep och Clint Eastwood. Dagens avsnitt, om Broarna i Rossberga, är väl kanske inte lika känslosamt. Nej, här tror jag att jag kan garantera att varje öga förblir torrt...

I förra avsnittet tillverkade jag ett å-fundament och konstaterade att det nu var dags att ta itu med de två broar som finns på anläggningen. Tyvärr glömde jag bort kameran långa stunder så flera moment blev ofotograferade. Men jag visar väl vad jag har. Jag kan ju inte gärna tillämpa ”gör om, gör rätt” bara för att ha några flera foton att visa…

OK, men vi kör väl igång, då! Jag börjar med järnvägsbron över Höksmossån. Här provar jag in brofundamenten.
Brofundamenten är tillverkade av markisolering. Frigolitskäraren med linjal och vinkelinställning är här till stor hjälp.

Landsvägsbron vid kvarnen ska också skäras till. Som förlaga har jag den gamla valvstenbron som än idag tar oss över Täftån nedanför Östlunds i Rossberga.



Här passar vi in valvbron i sektionsskarven.
Men det ska förstås också finnas en vägbana över valvbron. Jag fäller in en bit styrénplast i den befintliga vägbanan. Styrenbiten limmas i vägbanan med akrylmassa. Den är då lätt att justera i exakt läge innan akrylmassan stelnat.

Och här har styrénbiten fått grusbeläggning….
…och här är den färdiga bron på plats.  Stenskarvarna är inritade i cellplasten med en vanlig blyertspenna.

Då återvänder vi till Höksmossån. Terrängen justeras så att brofundamenten ”bäddas in”. Dessutom anpassar jag å-fåran till lagom bredd.
Brofundamenten på plats i den justerade och nymålade terrängen. Fundamenten blev lite för ljusa. I arbetslampans sken i verkstaden såg färgen bra ut men ute på anläggningen blev den för ljus. Men det fixar man nog lätt med lite torrborstning.
Och här slingrar sig ån, med nyjusterade strandkanter, genom Rossberga. Ån är som synes än så länge spånskivefärgad. I kommentarerna till förra inlägget fick jag flera bra tips och länkar om hur man åstadkommer en trovärdig vattenyta. Titta gärna där!
Men nu börjar det väl ändå dra ihop sig till strössling?
NEJ, jag har ju glömt att det finns en hel del viktiga injusteringar som måste göras vid kvarn och kvarndamm. Ingen strössling förrän detta är klart!

Kommentarer

  1. Nu har jag inte sett den filmen med "Clintan".....men denna "Stumfilm" är bättre tror jag att titta på..
    kan nog kanske vara bra att inte strössla så fort...kan ju bli flera justeringar...ok det går ju alltid att bättra
    i värsta fall...Hos mej händer det inte mycket som är värt att rapportera på forumet..
    lite småpyssel hinner man väl med ,men det är just nu så mycket annat som upptar
    min fritid...tyvärr


    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att göra saker i rätt ordning är viktigt men inte alltid så enkelt. Ofta upptäcker man efteråt vad som skulle ha varit rätt ordning... :-(
      Ibland är man också så ivrig att prova någon ny idé att man kör igång, mot bättre vetande, trots att man inser att man borde vänta.
      Hoppas det lugnar sig för dig med "så mycket annat", så att du kan börja koncentrera dig på byggandet igen.

      Radera
  2. Hulda? :)

    Broarna blev riktigt snygga, tråkigt att du glömde kameran bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Hulda", observant av dig, Oscar! Det är en liten minnesanteckning om att jag skulle testa utrymmet för ett litet sceneri från min barndoms Rossberga. Tyvärr räckte inte utrymmet till så idén är skrinlagd. Kanske den kan dyka upp på ett annat ställe så småningom.
      Vad gäller kameran så ska jag försöka skärpa mig.... :-(

      Radera
    2. Tyckte det var så roligt att det helt huxflux står Hulda? haha :)

      Lugnt, bättre att bygga än att ta kort.

      Radera
  3. Tack för en intressant och inspirerande byggbeskrivning Sture. Ser riktigt bra ut (som vanligt). Frigolitskäraren verkar vara väldigt praktisk.

    Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Jan!
      Ja, frigolitskäraren underlättar enormt. Helt annat än att skära på fri hand med kniv.

      Radera
  4. Vilka fina broar! Filmen du nämner kan jag varmt rekommendera till de som inte sett den. Också några fina broar. Jag blir som vanligt helt matt av din frenesi Sture. Jag har fortfarande inte gjort klart med målning av mina spår som jag tänkte göra under julhelgen. Under tiden har du hunnit 5ggr mer. Kan du inte skicka lite Dalakraft till Tureberg också? 😉

    SvaraRadera
  5. Sture snart är ordningen återställd .så var inte orolig att något annat har inträffat...som tex något tråkigt.... Har faktiskt hjälpt min äldste son att flytta till en egen lägenhet...du vet ju själv hur mycket tid sånt tar
    ..inte bara att frakta möbler o övriga prylar som en pojk har samlat på sej.sen kommer alltid någon lampa eller dylikt som måste
    kopplas/kapas kablar på..sånt brukar han överlåta till "Pappa"som fixar...som vanligt
    har ju några husprojet att "ro i land"...Ångsågen och min Fars barndomshem..men dom kommer..
    däremot så har jag startat upp ett husbygge..när detta skrivs...

    Simpan...du måste äta mera "Dala Järna Knäcke" det ger kraft....


    Roger/Forden


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha...tack för tipset Roger! Jag äter för mycket ljus, fluffig, fiberfri och "lågoktanig" formfranska antar jag.

      Radera
    2. Jag har inte heller set filmen i sin helhet, men ändå undra jag. Kommer där tak på dina broar. :)

      John/Gammeldansken

      Radera
    3. Simon, du får tänka på att jag är pensionär. Visserligen har ju pensionärer alltid mycket att göra men jag har ändå ganska gott om tid för mitt bygge. Din tid kommer också.... ;-)
      Roger, skönt att höra att du är helt OK. jag blev faktiskt lite fundersam. Lycka till med dina hus!
      John, jag kan lugna dig med att mina broar blir typiskt svenska, dvs taklösa. :-)

      Radera
  6. Jag blir verkligen överraskad över hur bra det blir genom att bara måla så enkelt på frigoliten för att få en fin stenbrostruktur! Där har du helt klart utvecklat en bra talang!
    Ikväll var jag på "Classe" här i studentorten Varberg och köpte en 3D-penna där man kan smälta plastfilament och stryka ut det för att skapa saker med!
    Samtidigt köpte jag till lite plasttråd, tydligen i 20 olika färger enligt paketet, så detta ska bli spännande att använda sen, på ett lite mer konstnärligt vis än 3D-skrivaren!
    Jag budade hem ett Ga-ånglok för ett par månader sen och sen fick jag det, för att säljaren råkade tappa det så en stor flisa ramlade ur skorstenen som han sen inte kunde hitta! Det var snällt av honom efter denna tråkiga olycka, men skadan ska jag nu se om jag kan fixa med hjälp av denna penna och lite smält svart plast om det kan funka att laga med? Det ska bli spännande att testa! Kanske man kommer på en ny "patentare" där om plasterna passar ihop!? Hoppas du även får ihop ett fint mjölkbord sen till kannorna men jag kan väl inget annat tro! Glöm inte lägg i lite småstenar och vegetation i "vattnet" sen innan du häller på det! Ta av borsten från dina gamla tandborstar och skrubborstar till vass utefter kanterna! Själv tror jag det skulle bli riktigt bra med en ganska tjockt täckande mellanbrun färg och sen ett rejält lager båtfernissa på för att få rätt liv i det, men du kanske har fått andra bra tips med!? Jag tror inte så mycket på att använda blått i en svensk å, utan kanske mer brunt i olika nyanser, kanske bort mot mörkgrönt! Keep up the good work, Sture! ;-)

    3D-Micke i Lysekil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur i oturen med Ga-loket, Micke. Jag önskar dig lycka till med 3D-pennan och skorstenen.
      Arbetet med vattnet i ån kommer inte att påbörjas än på ett tag så jag har gott om tid att fundera ut vilken metod jag vill använda.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90