Sista huset. (I alla fall på ett tag…)

Och sista huset blev det här.

”Fritt efter” brukar det ju heta när Hollywood förvanskar en bra roman, och min lada är ”fritt efter” den lada som låg en liten bit från småskolan i Rossberga. Man ser den längst till höger på följande mockup-studie.
Och här ser vi förlagan en sommardag 1968. Förlagan verkar rätt stor så man kan nog ana att jag skalat ner min modell en del för att den inte ska bli så dominant. Vilken tur att man är kung i sitt rike…😏
Ladan är av den gamla knuttimrade varianten så här blir det att slipa såg och bil-yxa. Men jag gör det lite enkelt för mig och gör först en stomme i styrénplast. Här har vi väggelementen utskurna. Som synes kan jag inte motstå frestelsen att låta delen till höger om porten sjunka ner en aning.
Nu startar vi Proxxon-sågen och tillverkar timmer av balsa. 
Man bör ju kunna urskilja de olika stockarna på fasaden, så därför så fasar jag av kanterna lite med min rakbladshyvel.
Timret ska se åldrat, torkat och sprucket ut. På originalet sköter ju tidens tand detta men i skala 1:87 har vi inte tid att vänta. Vi misshandlar därför varje stock med ett avbrutet bågfilsblad.
Stockarna limmas på väggelementen med vanligt Karlssons klister. Som synes låter jag timret skjuta ut en hel del från väggelementet. Den utskjutande delen bestryker jag på båda sidor med lite förtunnat trälim. Jag vill nämligen att stockarna ska hålla ihop så jag sedan kan tillverka ”fusk-knutar av de överskjutande partierna.
Alla väggelementen timrade….
…och här har jag rest stommen.
Så ska knutarna skäras rena. Då måste jag komma ihåg att spara den del som ska skjuta ut. Jag använder en lämplig styrénlist som ”frånhåll”. Man bör ta det varligt när man skär så man inte saboterar knut-materialet. Hellre många lätta snitt än ett stort kraftigt.
Här ser vi en bortskuren överskjutande del och lite färdigt fusk-knutmaterial till höger.
Fuskknutarna planterar jag sedan i en sträng av vitlim.
Och här har den färdigknutade husstommen fått sig en omgång av Tamiya Surface Primer. Som synes ser väggen ganska ”rå” ut,  så lite rensning av stickor blir nödvändigt. Men en del av råheten måste ändå finnas kvar för att inte fasaden ska se alldeles slät ut på normalt betraktningsavstånd på anläggningen.
Och så taket. Eftersom ladan har en nedsjunken del måste jag låta taket följa efter. 
Innertaket består alltså av 0.5 mm slät styrén  som jag limmar på att stycke cellplast som är format efter ladans ”vindsvåning”.
Jaha, och här ser vi den färdiga ladan ur en annan vinkel. Färgen ska försöka efterlikna en för länge sedan rödfärgad lada där man bara kan ana spår efter rödfärgen.
Och så ett foto rakt framifrån. Till den här modellen gör jag ingen grund eftersom ladan kommer att stå mitt ute i spenaten med minst knähögt gräs runt alla väggar.
Ja, det var alltså sista huset på ett tag. Kommande vecka har jag ett par inplanerade besök och då vill jag hålla anläggningen hyfsat visningsbar. Men efter nästa helg är det dags att ställa undan alla husmockuperna och rycka upp cirka 800 garnar med rötterna för nu drar det ihop sig till terrängarbete. Det ska bli kul att ägna sig åt något mera handfast ett tag. Hoppas vi ses då!😃
Men just, ja... Jag har ju också 190 häckspireor som står och blänger uppfordrande på mig. Ja, ja, er tid kommer nog också!


Kommentarer

  1. Så fint Sture! Imponerad som vanligt av dina byggen! Men, jag har räknat dina träd och jag får det bara till 189 st :-)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, då... Men jag hittade ett på golvet efter en stunds letande. ;-)

      Radera
  2. Hej Sture !

    Jätte fin lada :-) Jag gillar hus med spår av tidens tand. Antar att du använde tak tegel gjort
    av vitlimsavgutning. Håller själv på att ansa min skörd av Teloxys Aristata, Renlavsmålla, som
    ska bli en massa träd, sly och buskar.

    MvH
    Pär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Pär, taket är en vitlimsavgjutning. Perfekt för svankande tak.
      Men du, den här trädtillverkningen är väl inte hobbyns roligaste moment, eller...?

      Radera
    2. Den hade varit roligare om det inte var så många träd i en skog :-)
      Det blir lite tjatigt tillslut ...

      Radera
  3. "Ruinkonstnären" har slagit till igen,,,,måste ju bli 6 timmerstockar av 5 möjliga....


    Roger/Forden

    SvaraRadera
  4. En massa jättebra tips här. Man tackar och bockar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul om bloggen kan vara till nytta, Robert!

      Radera
  5. Ja Sture, man slutar inte att förvånas utav dels dina skickligheter som modellbyggare(som denna underbart snyggt återgivna lada) utan också av dina underfundiga lösningar för att "lura ögat". Som sagt, du är väldigt bra på att lösa knutar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Simon! Alla knutar är dock tack och lov inte "gordiska". :-)

      Radera
  6. Per Morten Hareide16 oktober 2018 kl. 12:30

    Nok en gang et flott bygg Sture og takk for byggebeskrivelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Per!
      Kul att du följer bloggen!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90