Påbörjat uthus och en filmrapport från MJ-inspektionen.

När nu både skolhus och uthus är färdiga vid Rossberga småskola vänder vi åter mot denna, vid det här laget, välkända plats.

Vi talar alltså om banvaktsstuga 109, Markusbo.
Boningshuset och matkällaren är klara sedan tidigare. 

Nu återstår dressinskjulet och uthuset. Dressinskjulet lär väl inte bereda några svårigheter men med uthuset blir lite knepigare. Bilden ger ju inte så mycket information vilket förstås är ett minus men å andra sidan har jag då rätt fria händer.
Vad kan jag då utläsa av det gamla fotot?
Jo att uthuset ser ganska högt ut. Mina fältstudier har visat att nivåskillnaderna på den platå där byggnaderna ligger är rätt små. Detta får mig att dra slutsatsen att uthuset är ”en och en halvplans”, alltså med en liten vind, ungefär som vårt eget uthus i Hedemora.


På en webbsida, som jag tyvärr inte hittar tillbaka till, läste jag att i järnvägens barndom hade banvakterna ofta getter. Vinterfodret till dessa förvarades då på uthusets vind. Jag bestämmer genast att vinden på Markusbo uthus var av denna typ.
Vidare kan vi se att det finns ett fönster på gaveln. Det leder tydligen in till nedervåningen men sitter ändå ganska högt, kanske för att förhindra insyn. Jag bestämmer därför att det fönstret ger ljus till dasset. Om jag förstorar upp bilden tycker jag mig urskilja ett fönster även på långsidan.

Ja, det är vad jag får fram av bilden. Nu tittar vi lite på den påbörjade modellen. Här ser vi väggelementen innan montering

Det första vi ser är att ett hörn har sjunkit ner något. Jag kan väl i och för sig inte påstå att fotografiet ger något stöd för en sådan sättning. Nej, det är nog bara mitt ruinromantiska sinnelag som det är svårt att lägga band på…
Dags att resa väggarna. När man gjort det känns det som att man är en bit på väg men av erfarenhet vet jag att det mesta arbetet är kvar. Vi kikar lite på väggstommen:
Dörren längst till vänster leder in till dasset. Någon dasslucka behöver jag inte i detta fall. Nej, eftersom det blir omöjligt att se husets baksida består den av en slät styrénskiva.

Den mittersta dörren tänker jag mig leda in till lagårdsavdelningen, alltså getternas bostad. Några getter finns där inte längre så utrymmet är numera verkstad och förråd.
Dörren längst till höger leder in till vedboden och trappan upp till övervåningen.

Dasset och lagårds/förrådsavdelningen har väggar med locklistpanel. Vad gäller vedbod och höloft är det dock viktigt att det är välventilerat. Därför har man slopat locklisten och låter det vara springor i väggarna.

Skarven mellan övre och nedre fasad ser rätt racklig ut men ska så småningom döljas med en "förbandslist" av samma typ som på det här uthuset vid Tvåbo i Horndal.
Sedan sist har jag dessutom varit ute och plockat ytterligare 90 häckspireor. Nu har jag ungefär 190 stycken som står glycerolbehandlade och blänger uppfordrande på mig i verkstaden. 
Ja, så långt är projektet kommet idag. Vintern knackar nu på dörren och modellbyggandet får stå tillbaka lite av att en del andra sysslor måste utföras innan snön faller. ”Mot kvällen får den late bråttom”, ni vet…. 

Kommentarer

  1. Det är otroligt hur mycket information du kan få ut av ett gammalt foto. Som vanligt ser det ut att bli en fin modell. Jag har dock en liten fundering. Har inte modellen blivit lite för lång? Det kan naturligtvis vara mitt ögonmått som inte fungerar riktigt den här tidiga morgonen. Jag vet inte hur lång uthus-modellen är jämfört med modellen av banvaktsstugan. På originalbilden verkar uthuset vara kortare än banvaktsstugan men det kanske är så med dina husmodeller också. Svårt att se när de inte finns med på samma bild. Skall bli väldigt intressant att se hur det växer fram till en riktigt fin banvaktsstugemiljö.

    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm...Jan, det kan ligga något i det du säger. Det ser jag när jag tittar på fotografiet ännu en gång. Men vi får se hur det ser ut när taket kommer på plats. Lite svårt att bedöma korrekt eftersom enbart fotot är ett ganska "magert" underlag. I värsta fall får jag väl ta fram motorsågen.... ;-)

      Radera
  2. Sture! Kan det ha funnits en skorsten på uthuset? Trädgrenen som skymmer taket är väldigt fyrkantig i högerkanten. Bygger Du delvis efter ditt eget uthus så har Du ju slagit två flugor i en smäll. Sedan är det bara ert nuvarande bostadshus kvar! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, Staffan, det ena leder till det andra. En modell av vårt bostadshus skulle ju vara en extrapoäng. :-)

      Radera
  3. Sture! Utgå från bredden på gaveln. Den måste ge en ledtråd till proportionerna på uthusen i trakten. Ditt eget uthus har smalare gavel än "normalt" tror jag.

    SvaraRadera
  4. Carl har nog rätt att det satt en skorsten på uthuset...ser då ut som det..på bilden
    var väl vanligt tidigare i uthus/små ladugårdar att man kunde värma
    vatten åt djuren på vintern...sen borde uthusen i dom trakterna vara ganska lika
    byggda/konstruerade..som ditt eget uthus

    ser bra ut Sture...

    Roger/Forden


    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka synpunkter grabbar!
      Skorstenen skulle i så fall inte sitta mitt på huset utan något till vänster. Man kan ju fantisera vidare då och säga att vänstra delen innehåller såväl dass som tvättstuga med pannmur/spis.
      Vad gäller husets proportioner kommer jag dock att ligga lågt tills jag ser slutresultatet. Om inga nya fakta dyker upp (t.ex. något mer fotografi) kommer jag nog att vara pragmatisk och låta huset vara som det är. Det är ju en del arbete nedlagt redan och det vill jag inte spola på "lösa boliner" så att säga. När huset står färdigt på anläggningen kommer jag också att akta mig noga för att erbjuda betraktarna något "jämförelsefotografi". :-)

      Radera
  5. Vilken trevlig film Sture, jag tycker du sköter ditt självutnämnda inspektörsuppdrag med bravur. Det är verkligen intressant att få "träffa" dessa personer som man troligtvis aldrig skulle ha gjort utan dina filmer. Jag inser nu också att jag bara har köpt ETT ynka nummer av MJ-magasinet(nr 26), det är nästan så man skäms...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är aldrig för sent att bättra sig, Simon. Det går ju att prenumerera... Själv är jag en stor anhängare av det TRYCKTA ordet och prenumererar även på Allt om Hobby. Dessutom är jag medlem i Smalspårsfrämjandet och får då medlemstidningen "Smalspårigt". Nätet är inte allena saliggörande... ;-)

      Radera
  6. Helt rätt Sture..uthuset är för fint för att "spola"...sen är det ju så att du är "Kung" i ditt eget rike..he.he
    kanske det fanns en vedeldad tvättgryta i själva uthuset..såna där med skorsten som man hade ute för
    o kokade kläder i...du vet nog vad jag menar...
    sen en länk om uthus...https://byggnadsvardjonkoping.wordpress.com/tag/uthus/

    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken, Roger! Kul läsning. Det blir kanske en skorsten i alla fall. Jag har kollat lite på kåken och tror att jag kan motivera placeringen rätt skapligt.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90