Ännu ett färdigt uthus, lite anläggningsrepetition och framtidsplaner.

Då är även Markusbo uthus klart för ”leveransfoto”. Eftersom jag bara har en enda bild där uthuset skymtar har jag, som jag berättade i förra inlägget, fabulerat ganska fritt.

Jag är, som tidigare meddelats, gravt anfäktad av ruin-romantik och har därför låtit målningen flagna en del och närmaste hörnet sjunka ned något.

Några läsare påpekade också i förra inlägget att huset verkade ha en skorsten som skymtar genom lövverket. OK, en skorsten blev det då, och den placerade jag då vid den redan tidigare byggda knixen på taket. Jag tänker mig att taket hänger på skorstensstocken. Skorstenen hamnar då tyvärr lite mera till höger än den borde, men "wtf", som man tydligen säger numera på nätet…
Jag ville också ha ett lite annorlunda tak och beslöt därför att uthuset skulle få ett pärt-tak. Eller jag kanske ska säga ”pärt-liknande” för att bespara min vän, den norrländske Ford-entusiasten, mödan att räkna alla pärt-varv för att kolla om det blivit rätt. Det viktiga är som bekant, enligt min uppfattning, inte att det ÄR rätt utan att det SER rätt ut…

Husgrunden ser rätt tråkig och enformig ut. Den ska alltså till största delen grävas ner i terrängen så att den övre delen ska ge intryck av en torpargrund. Detta sagt för att förhindra att servern bryter samman av kommentarer om "höghus".

Några bilder på hur jag med enkla medel gjorde taket:
Först formade jag en bit cellplast så den passade i husets vindsvåning.  Därefter skar jag till den så att den följde den nedsjunkna väggen. (Här skulle jag förstås ha en bild men det glömde jag ta…)

På den figurformade cellplastbiten limmade jag 0.5 mm styrénplast. Det är detta som syns på följande bild.
Material till pärttaket, då?Jo, jag tog ett ark av tjockt grått papper/tunn papp och målade det flammigt för att få lite variation.
Sedan skar jag långa remsor av papperet och klippte små hack i remsorna enligt bilden.
Remsorna limmades sedan omlott, nerifrån och upp på det figurformade styréntaket.
Ja, här ser vi taket, lite mossbeväxt, ur en annan vinkel. Med lite god vilja kanske man kan kalla det pärt-liknande? (Men jag ser förstås som vanligt några småsaker på resten av huset som jag måste åtgärda…😟)
Vid Markusbo banvaktsstuga fanns också ett litet dressinskjul/förråd? Se nere till höger på nästa bild.
När jag lika hade ångan uppe som uthusbyggare snickrade jag till ett sådant också.
När nu både småskolan och Markusbo har kompletta husbestånd undrar man kanske vad jag ska sätta tänderna i efter detta?
Egentligen så skulle jag ha färdigställt hela utbyggnadens terräng innan jag bygger hus men eftersom jag får besök av en grupp Horndalsbor om två veckor så vill jag ha anläggningen något så när visningsbar. Alltså blir det väl husbyggnad igen... 
Vi ska göra en liten genomgång av vad jag kan välja. Det här blir också en repetition för ”nytillkomna tittare”.

Vi kikar på en skiss över min anläggning/hobbylokal.
Det blåmarkerade området överst, Morshyttan och Rossberga, räknar jag som färdigt. Där finns både strösslad terräng och färdiga husmodeller.


Nu tar vi och tittar på anläggningens andra delar. Vi börjar uppe till vänster med Markusbo. Den delen är ny men hör egentligen inte till Nya Rossberga utan till Morshyttan. Alla husen där är alltså klara men på bilden här ser vi området med frigolitmockuper.

Sedan vänder vi blicken längst ner till höger, Nya Rossberga.
Det här var den enda bebyggelse jag tänkte mig från början. Området mellan Nya Rossberga och körplatsen, aka "Västmanland", skulle bara bestå av skog, var det tänkt.

Så här ser nya Rossberga det ut idag. Inga färdiga hus utan bara frigolitmockuper, alltså.
Om vi tar ett steg till vänster från Nya Rossberga kommer vi till området ”Småskolan”. 
Från början hade jag trott att jag skulle kunna klämma in småskolan i området Nya Rossberga, men när det visade sig svårt (omöjligt?) lät jag skolan få en helt egen plats utanför. Man skulle kunna säga att Nya Rossberga fick en oplanerad tillökning under resans gång. Så här ser området ut idag med hus av frigolit.

Skola och uthus är byggda och väntar på att ta plats i en färdig terräng, men till höger ser vi en lada som ännu är obyggd. Den ladan passerade man på väg till och från skolan och den kändes alltid lite mystisk. Ladan är helt borta nu men jag har den på gammal diabild från 1968.  
Man kan också leta upp den på googlemaps. Det är alltså en knuttimrad variant så här blir det en del pyssel.

Men vägen förbi småskolan, åt vänster på ritningen, måste ju leda någon stans och då blev det tillökning igen. Fertiliteten är inte att klaga på i Nya Rossberga. 
Nu hamnar vi vid bosättningen ”Rappens”. Så här ser det ut på anläggningen.

Boningshuset står kvar idag och ser ut så här:
Lagården/logen är borta sedan några år men jag har några bilder där den skymtar så jag tror att jag kan göra en hyfsad rekonstruktion. 

Till Rappens har jag än så länge bara grovt skattade frigolitmockuper men inga färdiga husmodeller.
Ja, så är läget idag. Terrängarbetet får vänta ytterligare ett par veckor och nu gäller det bara att bestämma vad jag ska göra under tiden. (Jag har ju också 190 häckspireor  som står och väntar…😟)

Det här blev ytterligare ett ganska långt inlägg men jag får väl citera min följare ”Orre”:
- Orkar man inte läsa så låter man bli.

Kommentarer

  1. Taket är godkänt Sture....den får 6 "pärt" av 5 möjliga
    och skall jag kalla mitt tak för ett äkta "pärt" så skulle man väl vara tvungen att
    tälja "pärtar"från någon tändsticka om man nu skall hålla sej till nedskalad verklighet

    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Roger!
      (Du kände alltså att du var "adressat"! :-) )

      Radera
  2. Fantastiska byggen, man kan inte bli annat än imponerad av dina byggen och din noggranhet.

    SvaraRadera
  3. Sture! Om Du har tillgång till en dokumentförstörare, kör in fem sex ark samtidigt, slå stopp, dra ut dem igen eller backa maskinen, så har Du plötsligt alla pärtremsorna färdiga på en gång! Lite finjustering med saxen kanske behövs. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, Staffan - en högmekaniserad pärttaks-tillverkning. :-)

      Radera
  4. Underbart tak Sture! Och smart lösning. Hade du inte beskrivit hur du gjorde hade jag trott det var byggt av äkta spån i skala h0. Men som Roger antyder, de hade varit i minsta laget. Hade väl tagit en vecka att limma fast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här metoden är klart tidsbesparande. Det kan kanske se ut som om det blir mycket klippande och klistrande men jag lovar att det går mycket fortare än man tror. Men du kanske inte har så många pärt-tak i Tureberg? :-)

      Radera
  5. Nog förstod jag "vinken" Sture att det var mej du menade.......nästa objekt som du skall hugga in på måste vara ladan på väg till skola..
    när du nu har fått upp ångan/rutinen....förlåt det kanske heter "ruinen"...på bygget.....

    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, rutinen/ruinen, den var bra.
      Vad gäller nästa objekt så är du på rätt spår, Roger.

      Radera
  6. Du ska veta, att det alltid är intressant att följa din blogg, även när jag inte ger kommentarer. Nästa hus? Ja, det kan väl bara bli värre! Den gamla ladan gissar jag blir nästa bygge. Vad kan ha dolts där inne? Du och dina skolkamrater har nog varit där och spejat och spanat!

    Stig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du följer bloggen, Stig!
      Japp, den gamla ladan står på tur. Och nog har jag varit där inne och snokat men det är ungefär 60 år sedan nu, tänka sig....

      Radera
  7. Underbart att se dina byggen. Tack för tipset med taket! Så enkelt men så bra det blev. Som ekonomichefen bruka säga: "varför krångla till det när man kan göra det lätt för sig" ? :-) Ha en underbar vecka Sture!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, pärttaket måste väl vara i ekonomichefens smak även ur en annan aspekt: Billigare tak får man leta efter. Fördelen med billiga projekt är ju att man då har dyrare projekt "till godo" så att säga. ;-)

      Radera
  8. Vilken ära att få bli citerad i ett inlägg :)

    Angående framtiden så skulle jag bygga ladan vid småskolan först så "småskole-delen" av anläggningen blir klar rent husmässigt och sen ge sig på Rappens, kanske göra häckspireor där emellan för att få lite omväxling och sen ge sig på terrängen över hela nybygget och sen alla hus i Nya Rossberga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äras den som äras bör, Oscar. Kul att du följer min blogg!
      Ja, att jag väljer ladan som nästa objekt är väl i det närmaste klart.Och visst skulle det väl kännas som en liten etappseger att också göra klart Rappens innan jag börjar med landskapet. Men jag är lite orolig för hur pass mycket jobb det är med terrängen. Anläggningen ska ju nyinvigas den 29 juni nästa år och jag vill inte riskera att stå där med ett ofärdigt landskap. Varje dag är dyrbar, med andra ord. Jag önskar regniga dagar så att jag kan fokusera ordentligt på byggandet men sommaren tycks ju aldrig ta slut. På onsdag ska vinterdäcken på men då är det ju påannonserat en hejdundrande brittsommar. Ingen ordning.....

      Radera
    2. Det låter som det smartaste för du kan ju bygga husen ett och ett sen när terrängen är klar och låta mock-up:arna stå framme om du har visningar :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90

Ett freudianskt felbygge?