"Rangelänge" och höstsysslor inne och ute.

Det här är huset ”Lindmarks” i Morshyttan där mina föräldrar hyrde ett rum och kök för 10 kronor i månaden under åren 1941-1948. Notera paret som blir fotograferade i trädgårdsmöbeln .
Här är bilden! Tagen sommaren 1942. Den lilla flickan i barnvagnen är min syster Sonja.
1948 ville ägaren sälja huset till en bekant och mina föräldrar blev uppsagda som hyresgäster. De  flyttade då till stugan i Rossberga med mina syskon, som då hunnit bli tre stycken. 
När syster Sonja besökte anläggningen förra veckan slog det oss att flytten till Rossberga skedde i oktober 1948, alltså för exakt 70 år sedan. 
Jag var på sätt och vis också med vid flytten men eftersom jag föddes först ett halvår senare så låg jag rätt lågt…😏
Men här är jag med! Hela barnaskaran på farsans hemmagjorda karusell…


…och här, utanför stugan, får jag min första cykel-lektion av syskonen.
Jag har nog alltid varit lite trög-lärd för drygt 30 år senare pågick fortfarande lektionen.
I Rossberga bodde vi till 1966. Då hade miljonprogrammet dragit igång och vi flyttade till en nyproducerad lägenhet i Horndal. Det är alltså 52 år sedan jag bodde i Rossberga men fortfarande drömmer jag ibland på nätterna, att jag bor i ”Rangelänge”, som vi kärleksfull brukade kalla vårt lite bedagade barndomshem.
Huset blev ändå kvar i familjens ägo som fritidshus och under 90-talet tog min brorsa över och byggde om en del. 2011 ville han dock flytta till en lägenhet och sålde stället. Den 13 september 2011 samlades hela syskonskaran i  ett blåsigt Rossberga för att besöka huset en sista gång innan det gick ur familjen efter 63 år.
Men hallå, det här verkar ju nästan "privat" och handlar varken om bygget av Nya Rossberga eller MJ över huvud taget!
Nej, det stämmer. Vore det på fejjan eller något forum skulle jag säkert bli tagen i örat för OT, men nu är det i min blogg och där är jag kung.
Eller är det för resten OT? Nja, det är bakgrundsberättelser till min anläggning som ju är ett stycke bygde- och familjehistoria. Dessutom är det ett tips att man kan gå igenom sina gamla fotoalbum för att se om det finns några bilder som skulle gå att omsätta i ett diorama eller en situation på den egna anläggningen.

Men åter till bygget av Nya Rossberga och höstsysslorna däromkring.
Efter att ha tagit emot säsongens sista besökare vidtog undanplockning och städning i trädgården. Trafikrestaurangen ser nu avlövad och trist ut…
… och den är fylld med allehanda trädgårdsgrejer. Ingoläsk-skylten uppe i vänstra hörnet är sorgligt nedsläckt fram till april nästa år.
Jag har också kollat att de här tortyrredskapen är lätt åtkomliga inför vad som komma skall.
En del grejer ställdes in i stationshuset för vidare undanstuvning. Fontänpumparna, till exempel, för att de inte ska frysa sönder av någon kvarliggande vattenskvätt i maskineriet.
Efter denna undanstuvning rensades Nya Rossberga på mockuper och granar inför det fortsatta arbetet. 
Inte utan att man associerar till första raden i den här låten, när man ser bilden ovan.

Ja, det var allt för den här gången. Nästa gång är ordningen återställd och det blir  "bygg-skildring" igen. Vi börjar då med att grusa banvallen.

Jag vill också påminna om att det nu bara är en dryg vecka kvar till höstens stora MJ-evenemang: Mässan i Älvsjö, 3-4 november.

Jag kommer att finnas hos Jocke Sannagård i Allt om Hobby/Modellrallarens monter, tillsammans med andra skribenter från tidningen.

I min väska stoppar jag bland annat ner några av de ”ruinbyggda” uthus ni kanske sett här på bloggen under hösten. Jag visar och diskuterar olika tekniker vid hus- och anläggningsbygge och svarar på frågor om min bok, ”Min väg till Morshyttan”.

Vad gäller ”Min väg till Morshyttan” så har Jocke och jag beslutat att den som köper en bok under mässan, får tillhörande DVD-film på köpet, så långt lagret räcker.
Välkomna alltså till Allt om Hobbys monter!

Kommentarer

  1. med tanke på hur undre delen av anläggningen ser ut så måste det ha varit ett "rivigt" sista besök...he.he
    vi kommer nog om "Gud är God" att träffas på Mässan


    Vi syns

    "Fordtoken" från Norrland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, besöket avslutades med en "avtäckning" av nostalgiavdelningen och en musikgissningstävling på radiogrammofon. Riviga låtar som Buena Sera, King Creole och Jag är lapp och jag har mina renar...
      Ses i Älvsjö, som sagt.

      Radera
  2. Jag tycker det är jättekul att du visar en privat sida här på in blogg, underbara bilder från din barndom och med dina syskon, men vad betyder OT? Jag kan inte sådana där moderna förkortningar på nätet. Jo, ett känner jag till, IRL betyder In Real Life och det hoppas jag att vi ses nästa helg. Jag kommer vara där under stora delar av lördagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OT står för Off Track.
      Men IRL - det är ju här på nätet ju! Om ni ses nästa helg så är ni AFK (Away From Keyboard)! :-)

      Radera
    2. Tack för det, Simon! Och visst ses vi i Älvsjö nästa lördag.
      Vad beträffande förkortningar fick vi då en förklaring Av Mölle-Mats. Vore jag en petig typ skulle jag dock påpeka att det vedertagna ut-tydandet av OT är "off TOPIC". Men nu är jag ju ingen petig typ utan nöjer mig med att säga: "Kul att du lyfter blicken från Tradera-kartongerna och vidgar vyerna genom att titta in här, Mats."

      Radera
    3. Haha, ja jag är väl för fast nere i tågens "förlovade värld" nere i min bunker och helt fokuserad på allt som kan rulla på "tracks" …
      Men den här gången var det lite extra kul att slita sig en liten stund för att glutta lite i de gamla Bylénska familjealbumen! :-)

      Radera
    4. Ja just det. AFK menar jag såklart. Tack Mats. Ännu ett bevis på att jag inte har koll på alla dessa förkortningar. Skall inte försöka svänga mig med fler. :-)

      Radera
  3. Hej Sture !

    Jag tycker det är kul med alla historier runt din bana, tycker inte det är OT :-)
    Kommer nog och besöker dig på söndag i Älvsjö.

    MvH
    Pär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Pär! Nej, allt behöver ju inte vara byggbeskrivningar, även om jag misstänker att det är det som är det populäraste att ta del av. Men MJ är så mycket, mycket mer.
      Då hoppas jag att vi ses nästa söndag i Älvsjö. Kom och rösta i Allt om Hobbys dioramatävling!

      Radera
    2. Sture jag tror att du har missförstått texten till Vid foten av fjället...
      det skall vara :Jag är Lapp och jag har lite "Renat"...


      Roger/Forden

      Radera
    3. Men Roger, då.... Jag som försöker hålla en rumsren ton i den här bloggen och så kommer du dragande med "lite renat". Det där får vi diskutera vidare över en whisky i Älvsjö. ;-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90