Små steg framåt.

Med risk för att låta som en hackig grammofonskiva konstaterar jag att det inte är någon riktig fart på byggandet i skala 1:87. Nej, innan snön kommer måste en del sysslor i skala 1:1 utföras och det inverkar menligt på modellbyggandet. Jag försöker dock krampaktigt att göra någonting i skala 1:87 varje dag. Det är inte alla dagar jag lyckas men några små steg har det blivit och dessa tänker jag redovisa nu.

Min förra uppdatering slutade med att jag skulle knäcka koden vad gäller taket på småskolans utbyggnad.
Så här blev det. Min gode vän Hans Richert berättade för mig att i skalaflyg-sammanhang har man två bedömningskategorier. En för ”nördarnas detaljstudier” och en som kallas stand off-skala. Vid stand off-skalan ska alltså modellen betraktas på lite avstånd. Min utbyggnad kan väl snarast tillhöra kategorin ”stand very off”…. Nåja, i princip så ser nog taket ut ungefär så där och, ja, jag är ju trots allt kung i mitt rike! Lite avledande snickerier och jag anser att utbyggnaden är good enough.
Annars har tiden gått åt till det här:
Jag har alltså sysslat med fönstertillverkning. Jag kör numera alltid metoden med utanpåliggande fönsterpaket som jag beskrivit både i min bok och i en artikel i Allt om Hobby (nr 6, 2015). En utmärkt metod som dels gör att fönsterglaset kommer i liv med husväggen och dels gör fönstren enkla att montera. Märkligt att ingen tycks vilja nappa på denna metod….Hm….
Men nu ska jag inte gnälla över hur missförstådd jag är utan i stället berätta om de sexkantiga fönstren vi ser på nedanstående bild. 
Lite knepigt att få till dessa fönster som bara blir åtta millimeter breda. Efter lite grubblande kom jag fram till följande metod:
Med hjälp av passare konstruerade jag ett rejält stort sexkantigt fönster.
Jag skannade min stora fönsterförlaga och ändrade bildstorleken till åtta millimeter. Bilderna klistrade jag in i en tabell i Word. Under varje liten fönsterbild klistrade jag, med dubbelhäftande tejp, fast en liten 0.5 millimeter styrénbit. Därefter skar jag ut fönstren med hjälp av en brytbladskniv. Jag skar alltså igenom bilden, tejpen och styrénplasten på samma gång.
Fönsterfodren blev inte stora. Jämför med Humbrolburken.
Därefter skulle fönstren få bågar. Overheadplast häftades över de små ritningarna med hjälp av dubbelhäftande tejp. Sedan är det bara att ta fram dragstiftet och börjadra linjer strax innanför fönsterfodrens kant. 
Risken att göra fel när man sysslar med sådant här småpyssel är förstås stor. Jag gör därför alltid några fönster flera än vad jag behöver så kan jag sedan välja de som blev bäst. Nu är det bara att klistra fast fönsterfodren på ”fönsterbågarna” och skära rent.
Ja, här ligger fyra sexkantiga fönster som förmodligen är så pass skapliga att de inte ska väcka speciell uppmärksamhet när de väl är monterade på väggen, som en detalj bland många andra.
Nu till en annan grej som jag kom på. Småskolans fönsterbleck är ganska små. Blecken är ändå en detalj som lyfter modellens fönster men här kändes det som att de skulle bli lite väl pilliga att montera. Jag beslöt därför att (åter) försöka mig på lite fusk. På övre delen av den understa foderbrädan drog jag ett blyertsstreck och skuggade lite ovanför. På den här ”före/efter-bilden” visar jag hur det blev.
Viktigt är att blyertsudden är verkligt spetsig. Det räcker alltså inte bara med 0.5 millimeters stift. Nej, jag slipar stiftet sylvasst med hjälp av en nagelfil.
Slutligen beklagar jag att bildkvalitén är dålig på sina ställen. Jag fuskar även här och använder bara mobilen numera. Den är ju alltid med. En del bilder märker jag i efterhand att jag borde ta om, men då har jag redan passerat det moment jag ville visa. Lättjan bedrar visheten… 

Kommentarer

  1. Det där blir riktigt bra Sture. Om jag inte ser fel så har förebildens utbyggnad en bit blyplåt längst upp närmast huvudbyggnadens tak. Det får du inte missa. Mycket småpyssel med fönstren även i H0 tydligen. ;-)

    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lovar att inte missa blyplåten, jan. :-)

      Radera
  2. Riktigt bra och finurliga lösningar Sture! Det blir ju kanonfint detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Anders. Nu börjar det roliga "pyntandet" av kåken.

      Radera
  3. Aha, är det så det heter! "Utanpåliggande fönsterpaket" Jag är säker på att jag har anammat den metoden utan att ens känna till uttrycket. Jag trodde nämligen det var så alla gjorde...😃 Det blir ju jättesnyggt tycker jag. Sedan har jag svårare att anamma dragstiftmetoden för att få till snygga fönsterspröjs. Helt enkelt för att jag inte har ett dragstift...eller tekniken såklart. Skall istället testa sytrådmetoden när det blir aktuellt.

    Jag väntar fortfarande med spänning på hur de härliga sexkantiga fönstren hamnat på just er skola och om det finns fler trähus med denna detalj i regionen? Ha en fin helg Sture.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, "heter och heter..." jag kallar det så eftersom jag aldrig hört någon benämning. Jag har öht aldrig hört talas om att någon gör på detta vis men du är tydligen en själsfrände, Simon. Kul!
      Nu ska jag ta itu med en del takdetaljer på småskolan och sedan blir det montering av fönster. Är själv nyfiken på hur de sexkantiga kommer att se ut när de kommer på plats.
      (Får du problem med "sytrådsmetoden" kan du höra av dig. Jag tror jag kan fixa fram ett dragstift till dig i så fall.)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90