På stället marsch...

I förra inlägget visade jag att husets stomme var målad och klar, och att taket var målat och vädrat.

Fönstren var dragstiftade och försedda med foder.
Nå, då är det väl bara att limma dit fönstren då så är kåken klar?
Ack nej….mycket återstår.
Taket ska förses med vindskivor och ”fusk-takstolar”.

Sedan är det massor av andra detaljer som återstår.
Det här, till exempel, vad ska det bli?
…och vad menas med det här?
Jo, här kanske man kan ana vad det fyrkantiga styrénplaströret ska bli….
…och här ser vi vad cellplast-stycket ska bli, nämligen husets grund.
Stora delar av småskolans grund är uppbyggd av slaggsten. Nu gäller det att försöka efterlikna den.
Lindmarks kåken i Morshyttan har också slaggstensgrund. 
Så här blev min variant av den:
Ja, då är det väl bara att göra på samma sätt med småskolan?
Nej, tyvärr har jag glömt hur jag gjorde. Varför antecknade jag inte….?😕
Dessutom är småskolans slaggsten mycket blåare än Lindmarks. Stenarna verkar också mindre. Här blir det att experimentera.
Nåja, när grunden är klar och skorstenen monterad är det väl bara att limma dit fönstren då, så är projektet klart?

Ack, nej….
Sedan ska det också tillverkas:

dörrar
luckor
hängrännor
stuprör
gardiner
blommor i fönstren
…. och säkert en del annat som jag inte kommer på just nu.
Allt det här gör att det känns som läget nu närmast kan beskrivas som ”på stället marsch”.
Men, men, man kan också säga att: Äventyret fortsätter!😃

Kommentarer

  1. Vackert och välbyggt som vanligt Sture :)

    SvaraRadera
  2. Gneta på pö om pö så är det en vacker dag klart :)

    SvaraRadera
  3. Det här blir kanonfint Sture! Jag är speciellt imponerad över dina vädringar av tegeltak.
    Har försökt själv på mitt godsmagasin i en veckas tid, men får inte till det alls, hur mycket jag än målar, "washar" och lackar....och målar igen...
    Visa gärna hur du gör skorstenen, ser att du gjort några tidigare med superfint resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge inte upp med vädringen, Simon! Det är torrborstning som gäller.
      Ska försöka få in något om skorstenen i nästa uppdatering. Problemet är att man i ivern glömmer att fotografera så då blir det lite knepigt med "steg-för-steg-beskrivningen".

      Radera
  4. Fint som vanligt Sture! En fröjd för ögat!

    SvaraRadera
  5. ser bra ut Sture....var glad att du bygger i skala 1/87 och inte ett hus i skala 1/1..
    så en liten fundering ..ser att det finns ritsar i panelen på baksidan.vid ingången..
    på din hus/skolmodell
    har det suttit fönster där som är igensatta eller ?

    Roger "Forden"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skarpögd som vanligt, Roger. Visst är det två igensatta fönster. Ägaren fäste min uppmärksamhet på detta när jag var där och mätte. Han skulle säkert reagera om jag inte markerade igensättningen.

      Radera
  6. Tack för glada tillrop, grabbar! :-)
    Nu blir jag "tjänstgörande morfar" några dagar så då kan det bli svårt att hinna "ett streck om dagen".

    SvaraRadera
  7. ang fönstren som är igensatta....borde ha tänk på det tidigare..du har ju ett foto
    i inlägget 12/8...där ser man dessa fönster..sen när dom har tagit bort dessa
    det kan man ju fundera över...

    Roger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från början hade klassrummet fönster på tre väggar. Detta upplevdes troligen som icke ändamålsenligt. Långsidornas fönster sattes alltså igen och ett stort extrafönster togs upp på gavelväggen, mellan de två tidigare fönstren.

      Radera
  8. Lindmarkskåken är ett helt fantastiskt bygge som bara sjuder av liv! En ren fröjd för ögat i sin lite lortiga fräschör!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90