Markusbo- en personlig berättelse



I dagens  blogg-uppdatering möter vi Tord och Birgitta Andersson.







De berättar om händelser och upplevelser med anknytning till banvaktsstuga 109, Markusbo.

Platsen och dess kringhistoria har jag redan tidigare dokumenterat rätt väl på film. Första gången redan 2013, med titeln ”Strövtåg i förebilden, del 13, nyårsspecial”.

Nästa gång jag filmade med Markusbo-anknytning var 2014. Det blev en serie på tre avsnitt som jag kallade ”I spåren av en katastrof”.

Tredje filmen heter ”Minnes-ceremonin i Scala, 70 år efter den svåra flygolyckan”.

Vi talar alltså om den tragiska flygolyckan i Italien 1947 då Markusbo-bördige Einar Andersson omkom tillsammans med 20 andra.

Finns det då verkligen något mera att säga om Markusbo och flygolyckan?
Ja, faktiskt. De tidigare filmerna är rätt allmänt hållna men idag har vi chansen att bli lite mera personliga. Vi besöker Markusbo tillsammans med Einar Anderssons son Tord och Tords hustru Birgitta.

Efteråt, vid middagsbordet hemma i Hedemora, berättar Tord och Birgitta om vilken påverkan olyckan kom att få på familjen Andersson. 
Lyssna på deras berättelse här:







Kommentarer

  1. Häromkvällen såg jag före TVs Rapport en liten film om den tragiska tågolyckan i Skulltorp 1965, vilken jag nästan hade glömt bort. Flygolyckan i Italien 1947 kände jag inte till förrän du, Sture, berättat den.
    Det finns många mer eller mindre fantasifulla modelljärnvägar. Din bana är originell bl a genom att den lockar fram glimtar ur den lokala historien med dess människor, miljöer och arbetsförhållanden. Tack för varje liten berättelse! Stig

    SvaraRadera
  2. Tack för det, Stig!
    Ja, min bana är ett litet försök till "gräv där du står". Med tiden har det ju blivit mera människor och miljöer än MJ...

    SvaraRadera
  3. elisabeth. bulow@telia.com23 augusti 2018 kl. 13:35

    Mycket trevligt! Tack Sture!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90