En N-skalebil är inte stor…


Så har den då anlänt. En Opel Olympia, årsmodell 1938, som jag fått från Mölle-Mats. Ett riktigt litet smycke. Ja, inte Mölle-Mats, alltså, utan Opeln, men det behöver väl knappast påpekas…? Nu ska den målas svart (nästan synd…) och placeras ut vid Blåbandslokalen i Rossberga där den tjänstgjorde som lekstuga åt barnen Bolin under femtiotalet. 

Och här är den målad och på plats. 
Vaddå? Syns den inte? Och ändå är den betydligt närmare på dataskärmen än vad den kommer att bli på anläggningen. Vi tar väl ett steg närmare så kanske vi ser den bättre.
Bilen är väl helt OK men omgivningen har en del i övrigt att önska tycker jag. Vegetationen består av Woodland Scenics Coarse Turf och den ser ju alldeles för grov ut i förhållande till den lilla, lilla N-skalebilen. I verkligheten ser det faktiskt lite bättre ut än på bilden men för att slippa anmärkning från en av branschens chefsideologer meddelar jag att jag självmant kommer att välja ”gör om, gör rätt”.  
Annars kan jag meddela att jag nyss passerat en milstolpe i anläggningsbyggandet: Alla frigolit-partier är nu täckta av någon form av vegetation. Här ser vi de sista tre sektionerna, nyss extensiv-strösslade, nere i verkstaden.

Extensiv-strösslade, var ordet… Fibergräsytorna blir tyvärr lite enahanda och måste nu brytas upp med diverse grästuvor och färgskiftningar. Här är det lätt att man snöar in på detaljer men jag försöker lämna en del finlir tills jag ska jordfästa de ”riktiga” husmodellerna så småningom.
När de aktuella justeringarna är gjorda ska sektionerna läggas ut på anläggningen. Det blir spännande att se hur färgerna stämmer och hur helhetsintrycket blir. Återkommer om detta.
Kort inlägg denna gång alltså, men årstiden pockar på med diverse andra sysslor att sköta.

Kommentarer

  1. Grattis Sture till den nya milstolpen (och till N-skalebilen). Bilen passar riktigt bra storleksmässigt till huset men det är nog klokt att justera vegetationen lite. Jag ser fram emot fortsatta rapporter från Lilla Morshyttan.

    Kanske jag kan få komma med ett litet önskemål? Jag tycker det skulle vara intressant om du, på en Enirokarta eller i Google maps, kunde märka ut det verkliga läget för de olika byggnaderna som du återskapat i modell. Det skulle ge ytterligare en koppling mellan din bana och verkligheten. Om du nu redan har gjort det och jag har råkat missa det kan du kanske tala om var jag kan hitta det.

    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska givetvis fixa detta, Jan. Återkommer i nästa blogg-uppdatering.

      Radera
  2. bil kontra "blåbärslokalen"stämmer mycket bra....sen grönskan är väl lite av vad du har tänkt att illustrera för något ?....tanken på storlek/grovlek...
    men det ser du bättre när bitarna är på plats...om det överhuvudtaget behövs något "gör om gör rätt"...


    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker också att bilens storlek känns acceptabel vid Blåbandslokalen.
      Vad gäller grönskan runt bilen så är den redan åtgärdad, men mera om detta i nästa blogg-uppdatering.

      Radera
  3. Jag är så avis på att du hinner med så mycket på ditt bygge. Själv kämpar jag för att få en timme över för tillfället. Skönt för dig att sista biten är på plats. Känslan när den där sista biten konstruktion är "veggeterad" är rätt skön trots allt. Då börjar man se helheten och kan köra igång med finliret och den sista touchen som kommer att lyfta allt lite till. De där pyttiga detaljerna är sådant som de flesta gillar att upptäcka, ger därför många plus för den lilla Opeln. När kan man äntligen få komma och besöka dig och spana in modellen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Simon, jag vet att jag har det bra förspänt med byggtid som pensionär. Det vore väl skam om jag inte skulle hinna mera än vad du gör som fortfarande tvingas "bära sten" om dagarna.
      Jag håller nu på fixar det sista inför utläggningen av samtliga sektioner. Bild på detta i nästa blogg-uppdatering.
      Från och med juli kan jag ta emot dig om du har vägarna uppåt kulturbygden. ;-)

      Radera
    2. Jag tar mig med glädje uppåt och juli passar utmärkt.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90