Sista rucklet.

Så var då Nya Rossbergas sista ruckel färdigt. Resten av husen på anläggningen är rätt så raka och välhållna vilket känns lite tråkigt efter att ha vältrat sig i sneda vinklar, flagnad färg och utslagna fönsterrutor. Här kommer några bilder som tyvärr känns ganska ”hårda”. Jag borde nog ha bytt till vit bakgrund i min ljuslåda. Som vanligt har jag accentuerat förfallet eftersom det egentligen ska ses på en halvmeters håll.

Och Staffan Holmer, notera gardinen på dasset.😏 



Till bosättningen hörde också en jordkällare.
Nu ska de här mockuperna bort och de riktiga modellerna grävas ner i frigoliten.
Som jag redan tidigare visat på fejjan har jag haft besök av min vän Michael Magnusson. Han har för min räkning satt ihop AH-modells byggsats av en Volvo Rundnos. Bilen ska så småningom få tjänstgöra som mjölkbil på min anläggning.

Notera att jag hittills inte visat något foto på uthusets förebild. Jag vill nämligen inte göra det alltför enkelt för dem som spanar efter olikheter…. 😉  Men här kommer återigen de två förebildsfoton jag har använt vid bygget. Notera den lilla rödaktiga grejen på taket. Stehn Söderman föreslog att det var en fiol men det förslaget klubbades inte igenom. Efter en del grubblande gjorde jag som jag brukar när jag är osäker på något, jag frågade min fru. Hon sa omedelbart ”Det är resterna av en skorsten”, och då blev det så. Notera också jordkällaren i slänten.
Utöver fasadbilden, i strålande decembersol, har jag bara en bild på uthuset, nämligen bilden på dasset. (Det var väl här Staffan fick syn på gardinen, antar jag.) Den här bilden ger också en hint om gavelns utseende, men vad gäller övriga två husväggar har jag helt enkelt gissat.
Nja, jag ljög ju lite att jag bara har två bilder av uthuset. Det syns ju även på följande bild men kvalitén är dålig och informationen inte så hävlig. Varför klev jag inte lite närmare och tog ytterligare några bilder…..
Jaha, och vad står då på tur när jag jordslagit Vilvallshusen och strösslat området? Jo, då är jag framme här:
Då ska hela detta område ”grund-strösslas”. Jag vill nämligen ha vegetation på all mark när invigningen/jubileet, som flåsar mig i nacken, går av stapeln den sista lördagen i juni. Byggnaderna lär dock få vänta till höst-säsongen.
Hej och hå!!

Kommentarer

  1. Glöm inte bort "hyllan" vid framstammen,ett extra varv krukor,men snygga byggen tummar upp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... "hyllan vid framstammen" - menar du på mjölkbordet?
      Men ett extravarv krukor förstår jag. Kommer så småningom.

      Radera
    2. Ja och nej ,på lastbilen i första hand

      Radera
    3. Nopp,på lastbilen ,ett varv nere på flaket,ett halvt varv på en "hylla" ovanför typ

      Radera
  2. En förfallen skorsten är nog comme-il-faut får man anta. Kanske bäst så. Men det är högst sannolikt att någon i vredesmod kastat sin fela upp på taket också. Det får vi nog hursomhelst aldrig veta. Som alltid, bra gjort Sture.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Stehn!
      Och "skorsten eller fela" får vi väl säga ligger i betraktarens öga?

      Radera
  3. Sture! Du har överträffat dig själv! Jag blir nästan gråtfärdig av vägg- och takpanelerna! Har man sett fotot så är ju gardinen på dass dessutom pricken över i! Makalöst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, man bugar, Staffan! :-)
      Och vem kunde väl ana att du skulle göra ett bestående intryck på Vilvallens sedan länge försvunna uthus. Ja, MJ-branschens vägar är outgrundliga...

      Radera
  4. Fantastiskt fint byggt som vanligt men jag förstår att du är lite bedrövad nu när du byggt klart alla fallfärdiga hus på din anläggning. Vi andra ser dock fram emot bygget av de kvarvarande husen även om de är rakare och mer välhållna. :-)

    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Jan! :-)
      Jodå, även de andra husen blir roliga att bygga. Egentligen har jag mera relation till dessa hus än husen vid Vilvallen.

      Radera
  5. Mycket snyggt bygge Sture..om man får säga så om ett "ruckel"bygge,,,...helt självklart har din fru rätt ang det som syns på taket..en skorsten..
    dom som hade detta ställe måste väl ha haft djur ?? ..kan man väl misstänka...och då var det ganska vanligt att det fanns en värmekälla i
    ladugården/"Fähuset" för att kunna värma vatten till djuren på vintern och även för tvätt av kläder..

    Roger/Forden



    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror på tvättstuga, Roger. En lagård hade funnits en bit längre bort men den har jag inget eget minne av.

      Radera
  6. ok..tvättstuga o vedbod..låter troligt om det funnits ett "Fähus" en bit bort...ang "rundnosen" går den att få tag i numera i byggsats?


    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska forska lite om rundnosen, Roger. Återkommer.

      Radera
  7. Fantastiskt bygge. Du är bra på att bygga "dåligt". Missförstå mig inte men det är svårare att bygga "slitna söndriga" byggnader än fina raka! Fräckt med gardinen. Det är detaljerna som gör det som flickan sa. Ja det var kanske inte hon som sa det... Trevlig helg på dig Sture. Tyvärr skall det bli fint väder så ekonomichefen har en "att göra lista" till mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bygger så fort att det är svårt att hänga med i svängarna...
      Det här blev mycket bra! Tur att inte alla hus i Rossberga blev ödehus. Vi ju vill gärna att hela landet ska leva!

      Bästa hälsningar
      Stig

      Radera
    2. Anders: Jag vet inte vilket jag föredrar: Fint väder i helgen och "att göra-lista" eller som här, fria händer för modellbygge, men snöglopp....:-(
      Stig: Javisst ska hela Sverige leva. 1959 var Rossberga en levande by med många ungdomar. Sedan gick dock byn in i en svacka med skolnedläggningar och även nedläggning av lanthandeln. Men byn dog inte utan repade sig så småningom och idag får vi nog säga att den är ganska livskraftig igen för att vara en liten håla i Bergslagen.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90