…och så blev även smedjan terräng-inbäddad.

Så har då Vilvalls-smedjan fått lite värmande grönska omkring sig.


Huset låg vid Höksmossån vars vatten drev ett hjul som via remmar drev smedjans olika maskiner. Tyvärr blev det aldrig att jag var där och studerade och fotograferade metodiskt medan huset stod kvar så den enda bild jag har att gå efter, vad gäller det yttre maskineriet, är den följande. Den tog jag 1970 och här kan man ana hur vattnet har letts in under smedjan men att arrangemanget håller på att rasa ihop. Såvitt jag minns såg det likadant ut 1959.























Vad jag sysslat med den gångna veckan är alltså att strössla de två sektioner som ska fylla igen det här tomma området bortom rälsen.
Och så här ser samma område ut när de strösslade sektionerna är på plats.
(Stig Johansson, om du läser detta kan du notera att jag faktiskt smugit in några tallar uppe på åsen.  😏)
Och här har vi smedjan på lite närmare håll. Lite detaljströssling återstår.
Nu har jag bara nedanstående område kvar att strössla. Nåja, bara och bara….
För det första måste jag bestämma ”markanvändningen”, alltså hur de olika åkrarna ska se ut.
Sedan ska jag köra igång och ”extensiv-strössla” området. Vad menar jag nu med detta uttryck?
Jo, eftersom husen ännu bara består av mockuper går det inte att ”detaljströssla” runt dessa. Min ambition i det här läget blir alltså bara att få området något så när täckt av vegetation till den stora dagen i juni.
Bara att spotta i nävarna, med andra ord och bära ner sektionerna, en efter en, i källaren för strössling. Har jag tur så blir det vackert vädret så jag kan torka det nyströsslade utomhus, som på bilden nedan.

Med ovanstående ”miljöbild” från vårt trädgårdsbord vill jag tillönska alla mina MJ-kamrater en trevlig påsk och påminna om att vi nu går mot soligare tider.

Kommentarer

  1. Bra som vanligt Sture och glad påsk till dig med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det!
      Hur går det med bygget av Havsända järnväg?

      Radera
  2. God morgon, eller rättare god förmiddag, Sture!

    Självklart följer jag din blogg med stort intresse. Bra att du på olika sätt påminner om vad som händer bortom bergen, bortom blommorna o s v. Mitt Facebook-kollande är något sporadiskt.
    Visst ser jag tallarna uppe på åsen. Så bra bra! Känner jag dig rätt har du nog fler på gång. Jag ser också gläntan till vänster där. Och jag tycker mig höra orrspelet där uppe, just innan morgonens lokalgodståg rasslar förbi smedjan, där ljudet från hammaren tystnat för alltid. Det är en fin skildring av din hemtrakt som du låter oss ta del av!
    "Exstensiv-strössla", ja det var ett bra uttryck! Min erfarenhet är att sådan sysselsättning ger snabbt resultat, när allehanda skavanker gör sig påminda på modellandskapet. Och man kan nog ta till lite i överkant då man strösslar. Färger bleks och dammet lägrar sig ständigt. Men du har ju klokt nog varken fönster eller heltäckningsmatta i ditt stationshus.

    Glad påsk!
    Stig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, snabb replik, Stig! :-)
      Javisst hade du rätt att några tallar skulle "lyfta" vyn upp mot åsen. Och några har jag kvar att placera ut trots att mitt förråd av 190 häckspireor från i höstas nu börjar ta slut. Riktig grönska på anläggningen blir det alltså först efter nästa höstskörd.

      Ja, så är alltså läget "bortom bergen, bortom blommorna och sången", eller som en skald i grannlandskapet uttryckte det (i alla fall nästan): "Med sommar och skönhet och dragspels-acckord, står min hembygd och hälsar mig glad".
      Glad Påsk!

      Radera
  3. Mycket vackert Sture...ang åkermarken så var det väl ganska mycket diken förr,,,till man började med täckdikning...ok finns ju gamla flygbilder att kika på.
    så ser man hur det såg ut...var väl en o annan "kornteg" eller "havreteg" mellan slåttervallarna,,, och att inte att förglömma potatisland som också var vanligt förr,,,


    Vitsippa, vitsippa vackert ni står
    nu vet vi säkert att det är vår.
    Solen den skiner och värmer så skönt
    snart blir det sommar och allt blir så grönt.

    Glad Påsk
    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt om dikena, Roger. Terrängen var mycket mera uppstyckad än vad den är idag.
      I slutet av juni kan vi anta att det var pågående höskörd på en del åkrar, medan andra var tämligen nysådda med t.ex. havre. Sådana havreåkrar bör väl vara "korthåriga" och ganska gröna i kulören? Här blir det att studera gamla bilder. Ett litet potatisland fanns uppe mot åsen och det är också inplanerat på anläggningen.
      Vackert skaldat, Roger. :-)
      God fortsättning på påskhelgen!

      Radera
  4. Intressant med smedjan och dess byggnadshistoria. På min mors gamla föräldragård finns fortfarande kvarn samt såg kvar med axlar och remdriv som drevs av turbiner när det var gott om vatten och en tändkulemotor som reservkraft.
    Dina mästerverk inspirerar till att försöka bygga egna modeller från verkligheten så småningom.
    /Gunnar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att köra igång med den gamla släktkvarnen då, Gunnar!
      Sådana här grejer passar ju bra att bygga som dioramor, med avlyftbart tak och full inredning på alla våningsplan. Bara fantasin sätter gränsen... ;-)

      Radera
    2. Ja Sture, du har så rätt. Hela den gamla anrika gården skulle egentligen byggas och minnesförklaras i skala 1:87. En resa ner till östra Göinge och göra en ordentlig inmätning med överdrivet många tagna bilder (och leta många gamla) skulle kunna vara ett resmål i sommar.

      Radera
    3. Låter som att du redan är på gång, Gunnar! Carry on!

      Radera
    4. Snapphanebyggd fylld med kusiner, inte å leka med ;-)

      Radera
  5. ¨Sävitt jag minns...¨ , jo jo du, du minns nog det du vill du.... :-))

    Men hörrö du, om du riktigt, på riktigt, skulle dra dej till minnes, var faktiskt smedjan såhär inväxt och bortglömd -59? Fotot du går efter blir ju som att se ett passfoto på dej då du var 50..., åring nåt. :-))

    Får hoppas att även ni hade en glad och god påsk! Hälsningen hade ju kommit i tid ifall det skulle funka att lägga in svar från padda, å då använde jag chrome. :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, visst är minnet selektivt och om man sedan är kung i sitt rike så kan det ju bli lite hur som helst. :-)
      Men allvarligt talat så tror jag att det var väldigt lummigt och igenväxt redan 1959. Fotot jag byggt efter är taget dagen före julafton 1970(ev 1971..) och då var det ju totalt avlövat överallt. Stor skillnad mot 27 juni, mao.
      Jodå, påsken förflöt traditionellt så nu blir det en kamp mot badrumsvågen några veckor.
      Kul att du, trots tekniska svårigheter, lyckades med att lägga in en kommentar här. :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90