En färdig lagård.

I förra uppdateringen visade jag bostadshuset vid Rappens i Rossberga. Till Rappens hörde även en lagård. Både bostadshuset och lagården uppfördes av en inflyttad norrlandsfamilj där mannen var före detta byggmästare. Kanske man kan ana ett visst norrlandsstuk i arkitekturen? Enligt handlar-Sven i Rossberga byggde de lagården 1938 och bostadshuset 1940.

Så vitt jag vet bedrev denna familj dock aldrig något jordbruk och min minnesbild från barndomen är att lagården stod övergiven utan underhåll. Idag är lagården helt borta, men nu har den återuppstått på min anläggning och ser då ut så här
Det här var ett bygge som var lite knepigt eftersom lagården som sagt var helt borta och därför ”omätbar”. Hur skulle jag nu bete mig? Vi börjar väl från början och då tittar vi på bostadshuset igen. Eftersom Rappens från början inte var planerat på anläggningen ingick det inte i den serie husmätningar jag gjorde med syrran och svågern i november 2017. Rappens-mockuperna gjordes därför helt på fri hand, helt utan skala-krav, vårvintern 2018. I september 2018 genomförde vi slutligen en mätsticke-mätning vid Rappens. Här en bild från detta tillfälle.
När jag nu hade husets fullskalemått kunde jag börja snegla på avbildningsskalan. Jag insåg då att mockupen blivit alldeles för liten. Vad skulle jag då välja för skala? För rigida matematiker är förstås svaret givet: 1:87, men vi, lite mera flexibla och impressionistiska, är dock inte bekajade av sådana begränsningar. Eftersom Rappens ligger i en skogsglänta, utan andra hus eller föremål att relatera till, och utrymmet på anläggningen är begränsat, valde jag att skala ner till 1:100. Här ser vi det färdiga huset och mockupen bredvid varandra. En påtaglig storleksskillnad.
Eftersom bostadshuset är byggt i skala 1:00 bör ju också lagården byggas i skala 1:100. (Någon måtta på flexibiliteten får det ju faktiskt vara…😏)
Problemet är då förstås att bestämma skala 1:100 utifrån en obefintlig byggnad. Nu gäller det att vara listig. På den utmärkta sajten ”kartbild.com” kan man få fram en flygbild från 1960. (Tack för tipset, Kent Gustavsson.) På den bilden ser man både bostadshus och lagård. Med hjälp av skjutmått kan man få fram deras inbördes storlek. Med en enkel (nåja…) räkneoperation går det, eftersom man vet bostadshusets storlek, även att få fram lagårdens (ungefärliga) storlek.

Till ytterligare stöd vid mitt byggande har jag tre fotografier. Dels en bild jag fått från familjen Risberg där sonen, min kompis Janne, står framför lagården, någon gång i början på 50-talet….
…och dels ett par översiksbilder. Den första tagen av Handlar-Sven…


…och den andra av mig själv.
Om man nu jämför bilden här ovan med den ”frihands-mockup” jag tidigare tillverkat så ser man att mockupen kanske kan anses var ”i princip” riktig men att den ändå inte liknar förlagan.
Men vad är det då som är fel? Vi tittar på min bild igen. Vi ser att förebildens gavel är oregelbunden. Att den liksom sticker ut till vänster. Hur är det med takvinklarna?  Ser inte taket mera sluttande ut till vänster?
Efter mycket grunnande på hur huset är konstruerat fann jag att takvinkeln nog är regelbunden. Jag tänker mig att det går liksom en ”central-kropp” rakt igenom byggnaden med utbyggnader på varje sida. Se markeringen av centralkropps-gaveln.
Nu blev det mycket lättare att visualisera byggnaden. Men för att visualisera den ytterligare beslöt jag mig för att bygga en helt ny mockup, baserad på mina nya rön. Enligt mina skattningar borde gavelns bredd bli 88 millimeter. OK, nu ska jag dra ytterligare nytta av mitt gamla fotografi. Jag beskär bilden så att endast gaveln kommer med. Sedan väljer jag utskriftsstorlek 88 millimeter. Då får jag en bild som ser ut så här.

Nu kan jag enkelt använda bilden vid mitt fortsatta modellbyggande. Jag tar helt enkelt skjutmåttet och mäter i bilden som alltså har rätt storlek. Jamen, säger någon, bilden är ju tagen lite snett mot gaveln – då stämmer ju inte måtten riktigt. Förvisso, men detta är försumbart. Jag bygger min modell ”fritt efter Rappens lagård”. (Från djupet av fåtöljer runt om i landet hör jag nu klickandena när skala-poliserna osäkrar sina tjänstevapen.  Men Rossberga har sin egen jurisdiktion och berörs icke av bullor från utsocknes förståsigpåare.)

OK, då skrider vi till verket med tillverkning av en ny mockup. Frigolitskäraren är här guld värd. Först skär jag till ett block som inrymmer byggnadens alla mått, så att säga.
Sedan vinklar jag skärtråden och skär till takvinklarna.
Så skär jag bort en del av utbyggnaden på framsidan och den del som inte är en utbyggnad från centralkroppen
Takkupan limmas på plats…
…och taket. 
Här ser vi den gamla mockupen till vänster och den nya till höger. Den nya får väl anses vara betydligt mera lik förlagan?
Mockupen och den beskurna bilden är nu till stor nytta när jag greppar styrénkniven och ger mig på den slutliga modellen.
Den slutliga modellen, ja. Då kommer vi in på det här med lagårdens färg. Mockuperna har jag, utan att reflektera, målat faluröda. Men tittar man på bilden här nedan ser man att lagården snarast är svart, eller kanske ljus-svart. Påminner om nederdelen på utsiktstornet Furuliden, som var tjärstruken.



Färgen på lagården vållade mig alltså en hel del huvudbry, men till slut måste man ju bestämma sig och så här blev det, alltså. 


Huruvida färgen är helt korrekt kan jag alltså inte säga men när jag tittar på ovanstående bilder ser jag som vanligt en del smärre oriktigheter. Jag ser också en stor oriktighet som jag inte upptäckte förrän vid skrivandet av detta inlägg. Det ska bli spännande att se om någon upptäcker denna stora oriktighet. Ingen detaljgrej, alltså.
Ja, här står då Rappens två 1959-byggnader, klara att ”jordslås”. Bara att ta fram frigolitkniv och husvagnspass, alltså.

Kommentarer

  1. Baksidan...he.he.....skämt o sido....takets längd/vinkel på gavel med hölada mm tror jag

    snygg ladugård...kanske en så kallad småbruksegnahem.


    Roger/Forden

    SvaraRadera
  2. Du är på rätt spår, Roger. Felet är avslöjat även på fejjan och då svarade jag så här:

    På flygfotot ser man att utbyggnaden på lagårdens baksida går hela vägen fram till nästa gavel. Jag, däremot, har avbildat bara "central-kroppen" så bortre gaveln blir för smal. Upptäckte detta när jag la in flygbilden i inlägget och förbannade mig själv att jag inte tittat på flygbilden tidigare. Men det får bli en "skilling banco" på anläggningen.

    SvaraRadera
  3. Sture jag tror att du gjort rätt ändå...var in o kollade på kartbilden på rappens..nu är det lite svårt att se...men jag tror inte den bakre utbyggnaden gick på hela baksidan

    Roger/Forden

    SvaraRadera
  4. ändra till 1975 så ser du Sture...pappershögen i det högra hörnet...LAYERS

    så ser du resultatet...

    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Roger, jag fick det påpekat på fejjan och gjorde sedan den ändring till 1975 som du föreslog. Helt klart rätt.(Fast egentligen så gjorde jag förstås dubbelfel...)

      Radera
  5. Det där blev riktigt, riktigt bra Sture. Tack för en mycket pedagogisk beskrivning av hur du gått till väga. Kan bli användbart när jag nu snart skall börja tillverka en mockup av Helsingborg F.

    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Jan.
      Ja, det är ju lite marigt att bygga när man har så magert underlag. När jag får upp bilderna i rejäl storlek på skärmen ser jag en del tveksamheter, men jag får försöka att inte tänka på dem. Helheten tror jag ändå är hyfsat rätt.

      Radera
  6. Imponerande byggen som vanlit Sture. Som gammal fasadrenoverare (vet inte hur många kyrkor och ladugårdar i Svea rike jag putast med tunnputs) på 70-talet, så ser dina fasader med avflagrad puts mycket realistitska ut. Speciellt Rappens ladugård. Roligt att se. Det är så att man bara vill flyga på och puts upp den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anders!
      Alltid roligt med ett positivt omdöme från en person med branschkännedom. :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90