Bloggen fyller ett år.



Idag är det precis ett år sedan min dotter hjälpte mig att starta den här bloggen.

Dagens uppdatering blir en återblick på vad som hittills har hänt, där jag visar en bild från varje månad under det gångna året.

Vi börjar alltså i februari 2018.
Då sysslade jag med att bygga upp terrängformerna i cellplast. Här ser vi Rossbergs-åsen längst bort och urgröpningen för kvarnen alldeles vid skärverktygets bygel.





Mars

Bortre delen är framskulpterad och martin-skorstenen syns vid horisonten. Tack för tipset, Kjell!
I förgrunden ser vi småskolan. Placeringen av denna vållade mig huvudbry och lösningen blev så småningom att lägga den i den del av anläggningen som jag från början hade tänkt  bestå av enbart skog. Sedan kom jag på att vägen förbi småskolan måste leda någonstans och det blev jag "tvungen"att bygga Rappens också, trots att det inte alls var inplanerat från början. Området med "enbart skog" krympte alltså mer och mer....😟




April

Nu har jag varit till Ikea och skaffat spotlightar. Många sladdar är det…. (Längst bort ser vi både småskolan och Rappens som jag talade om i förra bilden.)




Maj

Prövningar vi möta få…😞
Draperierna blev inte som jag tänkt mig. Sammeten blev för blankfläskig så vi valde att sätta upp tyget med avigsidan ut.




Juni

Här står min Bristol Freighter startberedd på landsvägen i Rossberga. Destinationen är luftrummet ovanför Markusbo




Juli

Markusbo, ja. Det blev mitt första husbygge på nya avdelningen. Som synes består även en enkel banvaktsstuga av en hel del komponenter.




Augusti

Nästa bygge blev småskolan i Rossberga. De sexkantiga små fönstren var lite pilliga att få till.




September

Dags att skörda häckspirea för björktillverkning. Här ligger 190 stycken på tork efter glycerolbehandling. Målning och strössling väntar…






Oktober

Vad visar då den här bilden? En stökig hobbylokal, men det är definitivt inget nytt. Men tittar man till vänster i bild ser man att det är strössling av banvallen som gäller. Ett tålamodsprövande jobb.




November

Tillverkning av gipsstenar. Även detta ett tålamodskrävande jobb  där man ibland funderar över vad man egentligen sysslar med. Men det måste göras. Småsten från naturen liknar oftast inte stora flyttblock och dessutom vill jag hålla sektionerna så lätta som möjligt.




December

Att forma och måla figurer är även det ett tålamodsprövande jobb men slutresultatet blir i alla fall lite roligare än spireor och gipsstenar. Här ser vi min farsas skolklass från början av 20-talet som ska posera för fotografering vid Rossberga småskola.




Januari

En ”surdeg” på plats. En av de två broar som ska finnas på anläggningen.



Ja, det var ett litet urval om vad som hänt under året. Jag vill tacka alla som följer bloggen för uppmuntran och glada tillrop. Jag hoppas ni vill fortsätta att hänga med även kommande år som ju är det stora jubileumsåret. Nu, efter att Rappens båda kåkar är klara, är det strössling som gäller. En rapport om detta kommer så småningom.






Kommentarer

  1. Intressant återblick av ett års hobbyarbete. Det motsvarar ju nästan en heltidstjänst. Nu inser jag vad mycket man hinner med sin hobby när man är pensionär och har ett brinnande intresse. Skall bli kul att följa ditt fortsatta arbete med Nya Rossberga. Du är en av mina främsta inspirationskällor och det är härligt att du delar med dig av dina framsteg, det skall du ha en stor eloge för. Ser verkligen fram emot ännu ett år av dokumentering här på din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Simon!
      Ja, jag har en stor fallenhet för pensionärslivet. Jag brukar säga att jag är född pensionär. ;-)
      Kul att du följer bloggen. Nu blir det strössling ett tag framöver.

      Radera
  2. Tänk vad mycket du har fått gjort på ett år, imponerande. Skall bli kul att följa det fortsatta bygget. Alltid lika inspirerande att se hur du hittar kluriga lösningar på de problem en modellbyggare ställs inför.

    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Jan!
      Jodå, jag fruktar att det dyker upp problem som måste kluras ut även kommande år. :-)
      Kul att du hänger med. Sådan här återkoppling ger inspiration i mitt byggande.

      Radera
  3. Det är alltid kul att se vad man har lyckas göra på ett år...sen kanske man blir lite fundersam ,,,vars har detta år tagit vägen...
    varför hann jag inte mera..
    är det en känsla som man får med åren eller ? Själv har jag ett par år kvar till PRO-livet...blir 59 i år.planerat att gå vid 63
    alltid lika kul att följa dina förehavande på modellbyggarfronten Sture,,
    Så jag får bara gratulera till detta år som gått med din blogg..

    Roger/Forden

    SvaraRadera
  4. Tack för det, Roger!
    Ja, vart har detta år tagit vägen? Ofattbart att det är ett helt år sedan jag startade bloggen. Om någon frågat mig då hur jag trodde anläggningen skulle se ut om ett år så hade jag nog hoppats på att jag skulle ha kommit lite längre.
    Nåja, nu är det värsta grovsnickrandet i alla fall över och jag tycker jag har bara roliga sysslor kvar.

    SvaraRadera
  5. Hei, Sture! Som nevnt på mail vil jeg bare takke for en fin og interessant oppsummering av året som har gått, og jeg gleder meg til et nytt og spennende år fylt med inspirasjon og ideer fra bloggen din!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Svein! :-)
      (Jag ser att åtminstone en har lyckats kommentera bloggen efter dina anvisningar.)

      Radera
  6. Tänk Sture vad fort ett år går! När jag själv tittar tillbaka vad jag åstadkommit på Änglabanan under ett år kan jag inte fatta att jag hunnit göra så mycket! Jag har ju dessutom en ekonomichef att ta hänsyn till -:) Undras vad vi står i feb 2020?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen varit produktiv med din Änglabana, Anders.
      Och februari 2020 är vi förstås ytterligare på väg, med ljusets hastighet, mot nästa MJ-galax. ;-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90