"Näsbane-loket" har ankommit till Nya Rossberga.

Jag har en sorts plan över i vilken ordning jag ska jobba med de olika momenten på anläggningen. Då och då dyker det emellertid upp andra idéer som (tillfälligt, förhoppningsvis) leder mig in på stickspår. I förra avsnittet handlade det om mjölkbil och mjölkkrukor och nu handlar det om ett nyinköpt lok, nämligen det här:






Det är alltså frågan om Märklins 37144 - Tysktanklok T3 från KPEV Preussen, som ska konverteras till det ke-lok som befraktade järnvägen Näs-Horndal. 

Förresten, visst är bilderna på loket rätt välbelysta?
Förklaringen ser vi här.
Ett alldeles nyinskaffat Viltrox fototältmed LED belysning.  (Ännu ett stickspår, alltså…😢)
Och det blir väldigt ljust när man tänder belysningen:

Bilderna är tagna med handhållen mobil. Bättre kontroll av exponering och fokusering får man förstås med en ”riktig” kamera, men man är ju lite bekväm av sig…

Men nu ska vi väl kolla hur loket funkar? Det gör vi med följande lilla film:


Ja, som vi såg så rullade loket på bra men ljudet kändes alltför påträngande. Här får jag leta mig in i menyerna och försöka ställa ned maskinljudet. Då blir förstås även visslan svagare vilket jag tycker är synd. Jag önskar att det ginge att justera de olika ljuden oberoende av varandra.

Som jag sa på filmen (vilket kanske överröstades av maskinljudet) så kändes det också som att maskinljudet ”dog” alltför plötsligt när jag drog av gasen. Lite snopet, liksom.

Men planen är alltså att konvertera loket till ett ke. Mölle-Mats är ju ägare till ett Jeco-ke och han har försett mig med några bilder på detta som kommer att vara till stor hjälp. Så här ser det ut:



Om man jämför Jeco-loket med det lok som faktiskt gick på Näsbananså ser man att Näsbaneloket hade en mycket speciell skorsten

Den enklaste ”konverteringen” skulle kunna bestå i att jag svarvar till en annan skorsten och målar underredet svart. Visserligen är nederdelen av själva lokkåpan mörkt grön men den färgen är så pass mörk att den faktiskt upplevs som svart. Nåja, liiite mera ambitiös måste jag kanske vara för att inte bli lynchad av niträknarmobben.

Men konvertering av Näsbanetåget och byggandet av den Volvo trubbnos-byggsats jag blivit lovad får faktiskt vänta ett tag. Nu är det viktigt att jag slutar ”associationsjobba” och i stället återgår till ursprungsplanen, nämligen att först göra klart ”terrängindelningen” i Nya Rossberga. Sedan ska jag bygga en landsvägsbro och en järnvägsbro och därefter är det strössling för hela slanten som gäller.

Kommentarer

  1. Ser bra ut Sture. Du bygger ju loket för din egendel glöm niträknarna dom sitter oftast i fotöljen och har synpunkter på allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Leif!
      Helt rätt - niträknarna talar för döva öron! :-)

      Radera
  2. Vilket trevligt lok, jag har själv letat efter ett liknande att konvertera. Skall ta mig en närmare titt när jag får tid och råd. Det där med ljudens volym är inte så supernoga tycker jag så länge det inte låter gräsligt. Bara grejen att det är ljud i loken idag är ju jättekul, men jag förstår att det uppskattas om det är så verklighetstroget som möjligt. Hoppas det blir bättre när du reglerar det. Och vad fint loket gick på den nya sträckningen och övergångarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, gångegenskaperna var helt OK. Men ljudet låter lite väl aggressivt. Måste tonas ner.

      Radera
  3. på tal om konvertera loket,,,kan inte Mölle(................... räknaren)Mats fixa det åt dej ??
    så får du "strössla" ifred...

    Ps:nog hinner du innan januaris utgång..
    vi har fullt förtroende för detta projekt

    Roger/Forden


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nog et projekt som jag skulle kunna bistå med, skulle vara kul. Men så är det det där med tid (det ÄR snärjigt att vara panschis kan jag meddela!) - det skulle nog bli klart vilket århundrade som helst (och Sture kanske inte vill vänta fullt så länge på att få tillbaka loket!?!) …

      Radera
    2. Bra förslag, Roger.
      Men den nyblivne niträknaren slingrar sig som vanligt när det börjar bli skarpt läge.

      Radera
  4. Sture Sture Sture, nu avslöjade du dig som den store tåg-anal-fabet du är, ljudet dog när du "drog av på gasen" … 🧐
    1. Man "gasar" inte ett ånglok!
    2. Självfallet tuffar det mindre när ett ånglok inte går på fullt pådrag vid start eller i en uppförslöpa, och inte alls när det bromsar för att stanna!
    I den här videon så kan du se och fr a höra skillnaden, i den första scenen så tuffar ångloket på rejält i uppförslöpan vid Bonnarp, i nästa scen så är det (så när som på pyset ur en utlösta säkerhetsventilen) närapå helt tyst när det sakta rullar fram emot Teckomatorps station för att stanna där, för att i den avslutande scenen tuffar på rejält igen vid avgången från Teckomarorp! Så det är inget fel på att ljudet i ditt lok "dör" när du slår av pådraget - det ska vara så!
    Men det där fototältet var briljant, ett sådant får jag skaffa mig (så det blir slut på allt tjôt om mitt blåa flanellpyamas-landskap)! 😄
    https://www.youtube.com/watch?v=cogttOFKW9o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gamle vän, vad gjorde jag utan dina "klargöranden". Jag inser nu att mina två andra ånglok har helt felaktigt ljud eftersom de inte tystnar tvärt, ungefär som man knäpper av en radio, när jag drar av strömmen. Ja, av misstag använde jag ju uttrycket "dra av gasen" vilket förstås är fel. Jag antar att du kör live steam på din (obefintliga) anläggning så du kan använda rätt terminologi?
      Kul i alla fall att du gillade fototältet. Alltid något... :-)

      Radera
    2. Visst var det ett bra förslag Sture..det där med konverteringen..sen att skylla på att man är
      "Fritidsforskare" med lite tid håller inte ...tänk på oss som måste
      hinna jobba också mellan byggena av en Mj bana...


      Roger/Forden




      Radera
    3. Här pratar vi om "Bortförklaringarnas Mästare", Roger. ;-)

      Radera
  5. Intressant projekt Sture men det kräver nog en hel del mer än bara lite färg och en ny skorsten (även om du nu gjorde det svårare att jämföra loken genom att stoppa in bilder på ditt fototält mellan ditt lok och de bilder du fått av Mats). :-)
    Förtvivla inte. Med din skicklighet kommer du säkert att få till en fantastiskt bra modell till slut.

    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamen, Jan, det var ingen slump att jag petade in fototältet mellan lokbilderna. ;-) Man vill ju inte underlätta för kritikerna. :-)

      Radera
  6. Säger som Jan, du hittar med all säkerhet en fin medelväg, åter igen, att få till loket något sådär alldeles passligt lookalike. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, och ute vid anläggningen kommer jag inte att tillhandahålla något jämförelsefotografi. :-)

      Radera
  7. Alltså Sture... Du är ju en jäkel på att fota oxå! Sicka fina foton du tagit. Proffsigt så det förslår! Om du någon gång (gud förbarme) skulle tröttna på modelljärnvägsbygge så kan du ju alltid extraknäcka som fotograf! Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Nej, Anders, kvalitén på de där bilderna ska helt tillskrivas fototältet. En makalös manick, helt enkelt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90

Ett freudianskt felbygge?