Uppradade för konterfej

Skolkortet från Rossberga småskola har inte lämnat mig någon ro. Egentligen har jag ju tänkt att syssla med landskapsarbete och ha skolkortet som en reservuppgift ”medan landskapslimmet torkar”, så att säga, men jag tänkte om. Eftersom jag inte kunde koncentrera mig på landskapet så gjorde jag ett ryck med skolklassen i stället, och här står nu fröken Vilhelmina Söderström med sina lärjungar. Farsan är den svartklädde, nummer 2 fr.v.
Nytt från förra uppdateringen är alltså de stående figurerna. Här har vi dem fastsatta inför kommande målningsarbete efter att de blivit plastikopererade lite här och där. De knappnålar som figurerna fått i-borrade, låter jag sitta kvar men kapar av dem en bit så de blir raka.  När jag sedan monterar figurerna i landskapet är det bara att sticka ner nålarna i cellplasten så står figurerna av sig själva.
Och nu är de primade. Efter primingen kan det bli ytterligare någon justering eftersom man då har lättare att se vad som behöver göras.
Ja, uppställda för fotografering, alltså. Jag har monterat klassen på en strösslad cellplastbit som jag, förhoppningsvis omärkligt, tänker fälla in i terrängen i anläggningen. Det är ju lite pilligt att få alla eleverna på plats och då är det enklare att bara ha en liten cellplasbit att handskas med än att hålla på och snurra med en hel stor landskapsektion.
Jag kan konstatera att det här projektet har tagit många, många timmar och det har funnits tillfällen då jag undrat om output verkligen står i proportion till input… Men nu känns det ändå som att det var värt besväret och jag tackar alla som kommit med glada tillrop och generösa donationer.

Då är det bara att kalla in fotografen.

Nu känner jag frid, och kan (förhoppningsvis) koncentrera mig på landskapsarbetet igen.

Kommentarer

  1. Asså "niträknare" är väl närmast ett skällsord (hos vissa i alla fall) i MJ-världen, men här är det väl nästan dags att mynta uttrycket "pigräknare"!?! ;-)

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, så kan man ju uttrycka det, Mats :-)
    (Men du noterar väl att jag inte presenterar förebildsfotot i det här inlägget? Jag fruktar att frestelsen att detalj-jämföra då skulle bli oemotståndlig för vissa.)

    SvaraRadera
  3. Helt klart värt det! (säger jag som inte gjort ett enda handtag själv)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du kommer alltid med uppmuntrande tillrop, Oscar. Tack för det! :-)

      Radera
  4. Alltså, detta är fantastiskt fint gjort. Jag trodde såklart att du skulle få ihop allt till slut, men jag är imponerad över hur snabbt det gick att få till denna unika scen på ett så himla bra sätt. Snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Simon! Nu hoppas jag kunna fokusera på landskapet innan diverse julförberedelser börjar konkurrera om tiden.

      Radera
  5. Imponerad över ditt tålamod Sture. Jättejobb du gjort, vet hur det är att måla en figur du har målat 23.Guldstjärna till dig! -:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, måla figurer är mödosamt men mot slutet fick jag upp farten ganska bra, ändå.

      Radera
  6. Jag är full av beundran över ditt knåpande med rossberga. /Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får säga det er ett riktigt "klassebillede" (DK for skolfoto),
      Du borde bytte till plastikkirurg. :)
      // John

      Radera
    2. Tack för det, Anneli och John! :-)

      Radera
  7. Jag säger bara, vilken kille

    SvaraRadera
  8. Helt suveränt Sture! De många timmarna kommer du snart att glömma och istället glädjas åt det fina resultatet.

    //Beng Sq

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Bengt! :-) Kul att du hittat hit till bloggen. (Hoppas din axel läker som den ska.)

      Radera
  9. Jaha, då sitter man med sin glögg, hej hörrö Sture har du fått nån fyr alls under din panna du än, och väntar på jultomten. Det verkar ta sån tid innan han kommer så man får ju lov att underhålla sig med nåt tills. Så, just ikväll nu då, så blev det en glögg och inspektion av en skolklass uppställd för fotografering.
    Nu har jag då gjort som byggmäster så nogsamt uppmanat alle man, kolla in originalet mot småfolket. Gjort.
    Det ser väl ut, men det som ändå är som nagel i ögat är ju att småfolket, allihopa, saknar sin siffra på axeln! Ska de vaa så??
    Så har ju då nån kille också fått sin hårbena åt orätt håll. Ja, hu jeda mej.
    Fast annars så vart de väl nog skapligt så de får duga!

    Misstänker att vi nog är en och annan som tittar in här och håller ett vakande öga över hur det går för herr Byggmäster och så länge han håller sig någorlunda mitt på vägen är det väl just ingen som ropar till och drar i handbromsen. Fast misstänker väl nog att han skulle behöva få lite åthutningar allt emellanåt så han inte försoffas och blir lat. Så, hjälp till att skriva en rad här på hans sida nån gång, om inte annat så får han ju nåt att reta upp sig på.



    By the way, måste nog ställa mej i kön av gratulanter till det utförda operations jobben! Även till de föregående sidorna här, har ju varit så lite att invända mot så det har inte varit värt mödan att ta fram tangentbordet.

    Skål på dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Johan!
      Glöggkonsumtionen har varit måttlig hittills i år. Jag har satt i mig ett par slattar ur en fjolårsflaska men nu är den tom så nyanskaffning är på gång till helgen.
      Kul att du tittar in här och inspekterar. Visst, barnen på fotot är numrerade. Detta gjorde jag tillsammans med farsan för säkert 30 år sedan. Jag fotograferade alltså av originalkortet och skrev numren på kopian. Man får väl konstatera att det är enklare nu för tiden då när man har tillgång till en skanner. Inte så mycket fumlande och paltande i mörkret för att få fram en kopia... Jag har alltså skannat kopian vilket förstås är att gå över ån efter vatten men nu ska jag gå igenom farsans gamla originalbilder och se om jag kan skanna med lite bättre kvalitet. (Och utan siffror...)

      Bra att du håller ett vakande öga på mig. Det får mig att skärpa mig lite extra. Som du märker kikar jag in på din facebooksida ibland för motsvarande koll. ;-)
      Nu ska dammsugaren fram men sedan är det dags att fira andra advent på lämpligt sätt.
      Trevlig helg, gamle vän!

      Radera
    2. Du förstod väl nog var det borde ha kommit in smilisar.... ;-) :-))

      Skål på dej!

      Radera
    3. Jodå, Johan. Jag kan läsa dina tankar. :-)
      Skål på dig själv!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90