Inte som Lilla Morshyttan

Nya Rossberga skiljer sig på ett avgörande sätt från Lilla Morshyttan. På vilket sätt då, kanske någon som undrar?
Jo, om vi tittar på följande flygbilder från Lilla Morshyttan så är indelningen av skogsdungar, åkrar vägar och fastigheter nästan EXAKT som i förebilden. Inte storleksmässigt, givetvis men i fråga antal och inbördes lägen så vill jag påstå att det stämmer till mer än 90%. (Men bakgrundsmålningen ser onekligen lite lustig ut från ett flygperspektiv.)



När det gäller Nya Rossberga så är situationen helt annorlunda. Visserligen kommer anläggningens alla hus att ha en exakt förebild men indelningen av skogsdungar, åkrar vägar och fastigheter blir till stor del en fantasiskapelse. En grov indelning är redan gjord, som man kan se på följande bilder, men om man jämför med Lilla Morshyttan så ser man att mycket återstår. 

Det är ganska intressant att se hur färdigställandet av en anläggning förändrar synintrycket. Det verkar som att ögat luras att tro att anläggningen blir större när den innehåller många miljöer och detaljer. Jämför följande ”före/efter-bilder” från Lilla Morshyttan.




På samma sätt hoppas jag att Nya Rossberga ska upplevas som större när terrängen så småningom blir färdig. Dags för terrängarbete, med andra ord. Åkermarken ska delas in i mindre områden och fastigheterna ska få sina avgränsningar. I Lilla Morshyttan gav mig förebilden ett ”facit” hur det skulle se ut, men här blir det knepigare eftersom jag måste hitta på allt själv.
Nu är jag i ett läge där jag måste tänka mig för så att jag gör allt i rätt ordning. Medan jag funderar ytterligare på lantmäteriet tror jag att jag ger mig på en lite tråkig uppgift som ändå är viktig för terrängen. Jag syftar då på järnvägsövergångarna. Det är ju viktigt att dessa ansluter tajt till de vägar de betjänar. I Nya Rossberga kommer det att finnas tre övergångar:

Bara att spotta i nävarna!
Tvåräls eller treräls? En fråga som för mig inte är det minsta värdeladdad, men när det gäller järnvägsövergångarna så måste jag erkänna att det skulle underlätta att vara tvårälsrallare. Jag har några järnvägsövergångar på Morshyttandelen men jag är inte riktigt nöjd med dessa. Här tror jag att jag ska försöka en annan metod. Återkommer!

Kommentarer

  1. Kommer att följa konstruktionerna av vägövergångarna med intresse

    /Pehr (borti Rista, Gagnef)

    SvaraRadera
  2. Jag har lite tips på övergångar för 3R...men jag antar att du har en kanonidé att plocka fram ur skjortärmen som vanligt. 😉 Oavsett så är det kul med dina före/efter bilder. Du har rätt i att det ser större ut när allt är på plats. Det passar mig bra eftersom jag upplever min egen hyllbana som lite smal och ynklig just nu. Ha en fortsatt trevlig helg Sture.

    SvaraRadera
  3. Simon och Pehr, jag har en idé om övergångarna som jag tänker pröva. Livsfarligt att berätta om detta redan nu ifall det blir pannkaka av allt, men jag tar risken.
    Simon, jag kan garantera att hyllbanan kommer att "växa" när den blir försedd med så många komponenter att ögat inte riktigt kan ta in allt på en gång.

    SvaraRadera
  4. Nu ska jag retas lite med dig, varför inte löda, eller limma och ansluta till mittpiggarna, en av stål imiterad planka, eller en på högkant monterad tunn profil inte glänser så mycket, och resterande plankor av trä, för järnvägsövergångarna bestod väl av plank på den tiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka synpunkter som vanligt, Staffan. Ett (förhoppningsvis) välutvecklat svar kommer i nästa blogginlägg.

      Radera
  5. ser ut att gå framåt....hos mej händer det inte mycket...har fått haveri på en av mina bärbara datorer.svart skärm som det kallas
    så den är isärplockat just för tillfället..ska se om jag kan fixa den...tur att man har kvar en bärbar till som funkar.
    + läsplattor så man kan hålla koll vad du gör Sture...he,he


    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar välförsedd på datorsidan, Roger. Det blir med andra ord svårt att "slinka under din radar", så man får väl passa sig....?

      Radera
  6. som tur är så har jag kvar en lite äldre "laptop" som jag tog ut när man fick via sin
    arbetsgivare...personaldator...den funkar än i alla fall...den som gick sönder
    är bara att skicka på skroten...själva bildkortet är kasst...provat "baka"kortet
    men det funkade inte...
    jag har koll på dej Sture,,,,

    Roger/Forden

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90