Småskolan färdig. (?)

När man byggt en modell håller man upp den på armlängds avstånd och tycker (oftast) att den ser fantastisk ut. Då är det dags att plocka fram kameran och ta några kontrollfoton……

…..och då är det inte så fantastiskt, längre. Man ser allt man missat. Blanka limfläckar, sneda stuprör, fel färgtoner, överdriven vädring o.s.v. Och, alla vinklar på modellen är kanske inte heller riktigt räta men på bilderna är det ändå kameraobjektivet som är den stora boven, vill jag påstå. Eftersom det här inte är några bilder jag kommer att spara har jag varit slö och bara använt mobilkameran.

Nåja, vi tittar väl på kontrollbilderna, då, men kom ihåg att fortsättningsvis ska modellen betraktas ”på armlängds avstånd”.







Jag lovade i ett svagt ögonblick att jag skulle visa lite hur jag gjort skorstenen och husgrunden. Det får dock vänta till nästa uppdatering.

Nästa vecka ska jag bedriva lite fältstudier i förebilden, och har det inte regnat på hela sommaren lär det väl göra det då. Jag behöver också städa min verkstad. Det är märkligt att byggandet av en husmodell, stor som en handflata, kan totalt vända upp och ner på en verkstad på 24 kvm….

Kommentarer

  1. Hur fint som helst. Och rätta mig nu om jag har fel, men allt på ett gammalt trähus sitter väl inte helt rakt? Det är bara charmigt om en hängränna t.ex. hänger lite snett på ett ställe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, men jag minns min småskola som rätt välskött. Stuprören på modellen satt ganska rakt från början men jag var på och stötte till dem gång på gång under resans gång och då blev det som det blev.... KAN bli en uppgradering så småningom.

      Radera
  2. Amen Sture! Du har för höga krav på dig! Det är ju kanonfint! Allt är ju inte perfekt i verkligheten heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är ju själv sin värste kritiker, Anders. Stuprören blev lite väl rackliga och detta på grund av min fumlighet. :-(

      Radera
  3. Som svärson till nuvarande ägarna tycker jag du gjort ett storartat jobb. Du har fångat både känslan och utseendet i Småskolan på ett jättebra sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Lars. Ska bli kul att forma miljön runt omkring, sedan.

      Radera
  4. exemplariskt Sture, hur har du gjort blommor och krukor i fönstret?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkelt, Leif: Foton. (Nästan fusk, va´? )

      Radera
  5. Som före detta elev i Småskolan så kan jag med nöje intyga modellens fullständiga överensstämmelse med originalet (på den tiden, d v s 1950-52).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Per Arne!
      Ditt intygande har ju onekligen en viss tyngd.
      Jag beklagar att mitt utrymme inte räcker till för att ta med även storskolan. Ett lite svulstigare bygge än småskolan.

      Radera
  6. Var nöjd och glad med detta resultat, för knappast någon annan hade kunnat gjort det bättre än just du, Sture, som är en mästare på att fånga själen i gamla byggnader, troligen byggda utan vattenpass och med små skavanker från tidens långa tand och byggmaterialet i övrigt som tillhandahölls då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Mikael!
      Jodå, farsan brukade säga:
      - Förr byggde man efter hur lång bräda man råkade ha.
      Det ligger nog en hel del i det.

      Radera
  7. Provar skriva här... Sture du har återigen gjort ett väldigt fint hus .. du ställer lite för höga krav på dig själv.. Jag tycker huset ser perfekt ut och tänk på att i vår ålder ser man ändå inte alla små detaljer på lite håll

    Mvh Torgny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du lyckades lägga in en kommentar trots att kommentarsfunktionen är långt ifrån användarvänlig....:-(
      Höga krav... ja, man är ju själv sin störste kritiker, som sagt. Och visst, på armlängds avstånd och med lite skum blick duger väl kåken. :-)

      Radera
    2. Fint! Gäller hela huset, men jag tycker särskilt om skorstenen och slaggstensgrunden. Det syns byggnaden är gammal. Genom att tillämpa egna tillverkningsmetoder och inte använda div plastbyggsatser håller du en konsekvent personlig stil, tycker jag. Bra! Och så roligt att den gamla skolan står kvar i gott skick!

      Bästa hälsningar
      Stig

      Radera
    3. Tack för det, Stig!
      Ja, de nuvarande ägarna är mycket angelägen om att hålla huset i gott skick och att behålla karaktären av skola. Man har behållit klassrummet så gott som orört och man samlar också på skolkort från förr.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90