Strövtåg i avbilden, del 10 av 10. Vart är vi på väg?

 

SVT har nyligen dragit igång ”På spåret” och i RVD (Rossberga Video Dokumentation) vill vi inte vara sämre. Lokalpatriotiska som alltid, håller vi oss emellertid inom byn och nu följer ett test på kunskapen om såväl Nya som Gamla Rossberga.

I den här tionde och sista delen av serien hälsas ni därför välkomna till en ångtågsresa på en rälslös banvall, och frågan är förstås: Vart är vi på väg”?

MEN innan frågefilmen börjar rulla vill jag tacka alla som följt serien fram till nu och bidragit med trevliga och roliga kommentarer. Tack ska ni ha!!

I nästa avsnitt av bloggen återgår vi till rapportering om byggverksamheten på anläggningen.


Igår, när det var alldeles för sent, kom jag på att jag glömt en grej till den här filmen och dessutom gjort en dramaturgisk miss…

Vid Vilvallens smedja/snickarverkstad fanns en del halvfabrikat kvar när jag besökte den som grabb. I snickarverkstaden tillverkades till exempel blompiedestaler och avställningshyllorna till dessa fanns kvar i mängder. I smedjan tillverkades bland annat koskällor och en del sådana fanns också kvar i halvfabrikat. Jag antar att preskribtionstiden för koskällestöld gått ut vid det här laget så jag kan väl erkänna att jag norpade en sådan.

När jag planerade den här serien tänkte jag att jag givetvis måste visa koskällan men tyvärr föll den i glömska bland dokumentärfilmarens alla övriga ”kom ihåg”.

I går kväll erinrade jag mig koskällan men då var det som sagt för sent… Hade jag varit riktigt dramaturgiskt på tå hade jag förstås haft med mig koskällan till Rossberga och ”hittat” den nere vid ån där smedjan stod…

Nåja, som jag brukar tjata om ”får man inte den man älskar, får man älska den man får”. När jag nu på morgonen var ute och satte upp julgranen på stationshusets perrong gick jag in och tog en selfie vid anläggningen. Här har vi alltså en bild på koskällan och i bakgrunden anar vi Vilvallen och smedjan.
Alltid något, sa han som missade dramaturgin…





Kommentarer

  1. Hej Sture, Tack för alla avsnitten i serien, och Tack också för att du delar med dig så mycket av det du gör! Jag har inte följt dig så länge och undrar om du tidigare har visat hur du bygger husen ? Jag som du gillar husmodellbyggandet :-). Önskar dig också en God Jul !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, bloggen börjar ju bli rätt omfångsrik vid det här laget så jag kommer faktiskt inte ihåg i vilken utsträckning jag visat byggtekniker. En del finns säkert beskrivet men jag har ingen speciell "husbyggarkurs" i bloggen. Du får gå till arkivet och titta på gamla inlägg. Annars kan du köpa min bok "Min väg till Morshyttan". Där har jag ett avsnitt på 25 sidor om styrénhusbygge från grunden. Boken hittar man här: https://www.hobbypress.se/shop/product/min-vag-till-morshyttan?tm=hobbypress-forlag-1&sm=
      Lycka till!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90