Nytt moment i Nya Rossberga.

Ja, då var mässan i Älvsjö avverkad. Tre intensiva och roliga dagar med många trevliga möten och mycket snack. Väl hemma igen fanns en del vardagssysslor att hinna ikapp med så det dröjde ett par dagar innan jag iddes snegla på anläggningen igen. 

Banvallen blev ju precis klar innan Stockholmsresan så nu stod jag inför ett nytt moment: Att klura ut hur skarvarna på landskapssektionerna ska kunna göras så osynliga som möjligt.

Efter arbetet med banvallen såg terrängen ut som nedan, det vill säga helt tom på husmockuper och granar.
Efter att ha stått och blängt på cellplastskivorna ett längre tag insåg jag att jag gjort en blunder. 😟 Jag skulle givetvis ha tagit itu med sektionsbestämningen innan jag avlägsnade träd och hus. Jag märkte att det nu var svårt att se husen och träden för min inre syn. Att ställa tillbaka husen skulle förstås vara ganska enkelt, men att sedan återplantera över 800 granar för att strax avlägsna dem igen för anbringande av markvegetation kändes lite surt. Som tur är har jag en del foton på anläggningen där hus och granar finns kvar, och det blev nu min räddning.
Jag skrev ut båda bilderna och satte mig vid skrivbordet och funderade med pennan i hand. Området, bortom spåret, inne i hörnet, är det parti som är mest bebyggt och även det mest avlägsna. Övriga områden är lätt nåbara och där behöver alltså inte sektionerna vara urlyftbara för all framtid. Nej, när de är färdiga kan jag fixera dem precis som jag gjort med sektionerna ”hitom spåren” på resten av anläggningen. Det är alltså området inne i hörnet jag ska koncentrera mig på. Får jag bara bukt med det så känns det som att jag är i hamn.
Det gäller alltså att utnyttja terrängen för att dölja skarvarna. Landskapets diken, med dess frodiga vegetation, är lämpliga för skarvar. Den hitre kanten på ån borde också vara lämplig för en omärklig övergång mellan sektionerna. Ett problem är att en del skarvar nog måste dras rätt över några vägar. Där får man ta till trix som att placera en bil eller en träddunge som skymmer skarven. Efter lite funderande kom jag fram till följande variant av sektionsindelning:
De tre nuvarande sektionerna i området bortom spåret kommer alltså att delas upp i fem lösa sektioner och två vägar kommer att bli korsade av en skarv. OK, då är nästa steg att lyfta ur de tre sektionerna och bära ner dem i källaren för omarrondering. Här ser vi dem uppradade och redo för sågen.
Sektionerna är tyvärr för stora för att kunna hanteras med min frigolitskärare eller med min bandsåg. Då får man plocka fram den lilla handsticksågen, och den funkar bra den med.
Efter diverse sågande har nu de tre ursprungliga sektionerna förvandlats till nio som ska limmas ihop till fem.
Det var svårare än jag trodde att pussla ihop de nio bitarna på rätt sätt. Ibland kändes det som att det fattades bitar och ibland kändes det som att det fanns för många. Generande likt ett intelligenstest, med andra ord…😡
Nåja, här ligger de nu, hoppusslade och hoplimmade i fem delar.
Hoplimmade, ja...Då väntar jag på den klassiska frågan om vad jag använt för lim.
Jo, i de första tre minuterna av följande film beskriver jag det, i mitt tycke, bästa limmet för cellplast. 

Men nu till den viktiga slutfrågan: Kommer den nya sektionsindelningen att passa i anläggningen? Det här handlar ju än så länge om ett grovsnickeri där det kan bli vissa avvikelser och ändringar vid sågning och limning.
Jodå, här ligger sektionerna på plats. (Efter lite putsande med kniven på sina ställen.)
Ja, det var det hela för den här gången. Ett tyvärr ganska enformigt avsnitt, men det känns som att det är svårt att göra underhållning av de här cellplastbitarna.😟
Nästa steg blir att försöka planera terrängen mera i detalj. Att variera vad som växer på åker och äng och placera ut små dungar, stenrösen och övriga naturfenomen. Nu skulle jag vilja göra en fotopromenad i förebilden för att få uppslag, men det verkar som att Lützendimman aldrig vill ge sig….

Troligtvis blir det alltså inte så mycket att visa på ett tag så därför kan det hända att nästa uppdatering dröjer. 

Kommentarer

  1. Jo Sture, det är nog så att all plast som inte går att återvinna måste samlas in och brännas i till exempel värmekraftverk med filtrering av utsläppsgaserna! Det är konstaterat att världshaven är fulla av plast, även Norska havet och Ishavet, från stora bitar som syns ända ner till mikroplast i fiskarna vi äter. Detta gäller även byggarbetsplatserna, inte bara oss småhusbyggare! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt cellplastavfall går i återvinningen för "brännbart" vid Hamretippen. Övrigt plastavfall i plaståtervinningen. Världshavens "nedplastning" är fruktansvärd. Här krävs internationella krafttag.

      Radera
    2. blev lite orolig att du inte tagit dej hem från Stockholm....när man inte sett någon uppdatering på din blogg på ett tag..
      med lite eftertanke så har man väl själv inte varit så aktiv på Mötesspåret...
      har nu lagt in även en tråd på Svenskt Mj forum...man får väl vidga sina vyer..
      det var kul att träffas...tyvärr så blir det ingen Hjulmarknad för mej i år
      den får bli 2019....

      Roger/Forden

      Radera
    3. Jodå, jag är lyckligt hemma igen. Tåget var i tid i båda riktningarna, faktiskt.
      Vad gäller blogg-uppdatering så börjar det väl kännas att jag kör lite grand i samma hjulspår. Kanske dags för liiiite glesare uppdateringar?
      Kul att se dig på Svenskt MJ-forum. Nu kan jag hålla kollen på dig ordentligt.
      Då vet jag att jag inte ska spana efter dig i Fjollträsk om två veckor. Men vi ses alltså 2019.
      Trevlig fortsättning på helgen!

      Radera
  2. Snyggt jobbat som vanligt Sture! Blir lite avis på din verkstad! Saknar en sådan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkstaden är en stor tillgång. Där kan jag såga och slabba utan att ödelägga resten av anläggningen.
      Ha det bra och trevlig fortsättning på helgen!

      Radera
    2. det där med uppdatering är en balansgång .. kanske spec om man har ett forum som du Sture...
      det gäller ju att hålla intresset vid liv så att säga...ang svenskt mj forum så har jag varit medlem ett par
      år......till o med före Mötespåret....så aktiviteten kommer väl att öka där....tycker det är synd att
      Mj mässan o Hjulmarknaden är för tätt inpå varann...
      men 2019 då blir det hjulmarknaden om "Gud är God" och jag orkar....


      Roger/forden

      Radera
  3. Det här var definitivt inte enformigt Sture. Jag tyckte det var riktigt intressant och det gav en hel del tips som jag kanske kan använda mig av framöver.

    Jag noterar att en del Mötesspårare verkar ha gått över till Svenskt MJ-forum. Det kanske kan vara värt att återuppta sitt forumdeltagande där. Just nu är min aktivitet på olika forum katastrofalt låg så det finns definitivt förbättringspotential. :-)

    Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Jan! Kul att du fortfarande hänger med. :-)
      Jag tycker definitivt att du ska återuppta ditt forumdeltagande. Kamraternas respons är en stor inspirationskälla, tycker jag. Nätdeltagande tar inte uppmärksamhet från byggandet, alltså, utan stimulerar det i stället.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90