Nu grönskar det!

Byggtempot har varit lågt ett längre tag. Detta beroende bland annat på deltagandet i MJ-mässan och Hjulmarknaden. Jag vill här passa på att tacka alla som vid dessa tillfällen kommit fram och morsat och kommit med vänliga kommentarer om mina byggen, min bok och om mina Youtubefilmer. Alltid kul att höra att det finns folk som uppskattar det man gör.

Men det är inte bara dessa evenemang som dragit ner byggtempot. Vi har genomfört en ommöblering här i huset, vilket medfört diverse skruvande med IKEA-grejer och omdragande av sladdar. Vanligtvis brukar vi modellrallare sucka och skylla sådant på hustrun, men jag måste erkänna att den här gången var det jag som var drivande så jag har faktiskt mig själv att skylla.
Trots detta har jag försökt att hålla på ambitionen ”minst en kvart om dagen till hobbyn”, och lite framflyttande av positioner har det faktiskt blivit sedan uppdateringen för tio dagar sedan.
Som rubriken antyder har det börjat grönska på anläggningen. Det är de blivande skogsområdena som fått sin markvegetation. Det känns alltid som en mäktig förvandling när den kala cellplasten får ett vegetationstäcke. Nästa steg blir att placera ut stenar och buskar på dessa områden, men just nu ser det ut så här:

Att jag haft tankarna lite på annat håll visar sig av att jag glömt bort att fortlöpande fotografera mitt bygge. I sista minuten kom jag på att jag skulle ta följande bild. Vad visar då den? Jo, så här ligger det till:
De olika landskapssektionerna har varit lite grovt tillyxade, med glipor mot banvallen som följd. Detta har jag nu justerat genom att lägga gladpack över banvallen, lägga dit landskapssektionen och trycka i spackel i diket. När spacklet torkat drar jag försiktigt bort gladpacken och har nu en sektion som sluter tätt mot banvallen. (Detta moment skulle jag förstås klarat av innan jag började strössla skogsområden, men jag sa ju att jag varit ofokuserad…😕)
Medan lim och spackel torkat vid de olika momenten på skogsområdena har jag pysslat med en del annat. Sträckan vid Markusbo tillhör ju egentligen inte Nya Rossberga utan Lilla Morshyttan. Den sträckan måste alltså vara elektrifierad. Jag letade i mina gömmor och hittade exakt det antal kontaktledningsstolpar jag behövde. Tänka sig… Bara att limma fast utliggarna och måla stolparna i lämplig grön färg. (Ber om överseende med den dåliga skärpan.)
Men det som sysselsatt mina tankar på sista tiden är varken terrängarbete eller kontaktledningsstolpar. Nej, det är det här:
Småskole-dioramat, alltså.
Som jag tidigare berättat är det svårt att hitta lämpliga flickor som ska sitta på första raden. Välvilliga kamrater har hjälpt mig med råd och gåvor, vilket jag tackar dem stort för. Men det fattades ändå några figurer för att första raden skulle bli fulltalig. Jag letade igenom mina lådor och hittade fyra kinagubbar som var ganska små. Skulle jag kunna fixa ett könsbyte här, kanske? Problemet är att de sitter med armarna i kors medan flickorna på fotot sitter med armarna i knäet.
Som jag visade i förra avsnittet så karvade jag bort gubbarnas armar, borrade ett hål genom axlarna och gav figurerna nya armar av 0.7 mm ståltråd.
Flickorna på fotot bär alla klänning eller kjol. Nu måste jag ekipera mina gubbar. Jag grunnade en stund över vilket material jag skulle välja och bestämde mig sedan för att prova med pappersservetter. Servettpapperet går ju att dela så det blir mycket tunt och följsamt.
Här sitter figurerna uppspetade och några har fått nya kjolar av servettpapper, pålimmat med vitlim. "Ståltrådsgubbarna" har även fått axelinfästningarna utjämnade med vitlimsmetoden, känd från Frykmos och Gissbergs mästerliga byggen.
Här har vi figurerna primade och ansiktsmålade. De har även fått sina huvuden vitlimsförstorade för att få ett mera barnlikt utseende.
Och här är det obligastoriska ”inspektionsfotot”. Som alltid är det lite deprimerande eftersom man märker alla skavanker. Man ser tydligt ”den darrande handen” vid målningen. Ofattbart att det finns kompisar som klarar att måla figurer i skala N! Man ser också att anletsdragen är både outvecklade och vanställda. Jag hoppas emellertid att ”massverkan” ska göra att man som betraktare missar dessa tillkortakommanden. 
Jag vill också påpeka att jag vet att mina modifierade plasttjejer inte skulle gå att DNA-knyta till flickorna på fotot. Alla kommentarer om olikheter är alltså ett inslagande av öppna dörrar. För att göra jämförelsefrestelelsen möjlig att bemästra framöver, kommer jag också att undvika att man har möjlighet att titta på fotot samtidigt som man tittar på modellen.

Vad blir nu nästa steg?
Jo, jag tänker fortsätta med terrängarbetet och ha resten av skolklassen som reservjobb under landskapsbyggandets torktider. När nu flickorna på främre raden är färdiga(?) så känns de stående figurerna, inklusive den ampra fröken Vilhelmina Söderström, som rena raksträckan. Peppar, peppar…

Kommentarer

  1. Riktigt ballt att se hur "flickorna" växte fram och slutresultatet är inget att skämmas för. :)

    Varför gör du inte hela sektioner klara direkt alltså med gräs och dylikt istället för att som nu göra det fläckvis där det ska vara skog?
    Ifrågasätter inget utan är nyfiken på om det finns någon anledning bakom denna strategi? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man göra så också. Fördelen med detta är förstås att man kan känna att sektion efter sektion faktiskt blir färdig.
      Men jag tycker att jag får bättre överblick på mitt sätt och dessutom finns ju en stordriftsfördel. "Lika bra att göra allt medan man lika håller på". ;-)

      Radera
  2. Det här är rent mästerligt utfört Sture. Och det ger även en sentillkommen medlem i klubben som jag själv, många nya idéer. Jag har ett antal identiska figurer men genom att skära armar och ben av dem och omplacera lite som det passar, plus att borra hål och dra tråd igenom kropparna så blir de ju var och en unika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Stehn, att amputera och transplantera är faktiskt enklare än man tror. Och endast fantasin sätter gränser för vad man låter figurerna utföra.

      Radera
  3. Fantastiskt som vanligt Sture, roligt att följa och lära av dig.

    SvaraRadera
  4. Här kan man snacka om "plastkirurgi" i den högre skolan....ingen kommer att märka att du har konverterat pojkar till flickor...
    det kan man ju avslöja som en sista "aha"upplevelse för dom som besöker anläggningen..

    sen det där med möbler ,,det brukar innebära mycket jobb..spec dom möblerna från IKEA...
    mycket "muttrande o skruvande"

    Trevlig Helg Sture

    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men just i kväll blev det färdigmuttrat så nu tar jag helg från heminredandet.
      Trevlig helg även till dig, Roger!

      Radera
  5. Själva strösslandet och landskapandet är balsam för själen tycker jag. Du gör det med bravur som vanligt. Att du missar skarvar och får göra saker i fel ordning någon gång visar bara att även du är mänsklig, trots att man undrar ibland när man ser dina fina alster. Vad gäller skolklassen av kinafigurer med limarmar så är jag imponerad över att du faktiskt driver projektet hela vägen fram, trots vissa svårigheter, och lyckas skapa ett tjejgäng som i mina ögon kommer att passa in perfekt vid skolan. Suveränt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Simon, nog gör man sina missar....Skrev faktiskt en hel artikel i Allt om Hobby en gång om hur jag kapitalt misslyckades med byggandet av banvaktsstuga 110.
      Det var lite kärvt med skolfotot ett tag, som du konstaterar, men nu har jag gott hopp att dioramat ska gå att genomföra.

      Radera
  6. Är modellen av Nya Rossberga redan klar? Bra jobbat!
    Det blev alltså ett kalhygge så som det ska se ut numera. Fin miljö för att snart kunna plocka hallon och björnbär och för att skåda törnskator och älgar!

    Shalom!
    Stig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, äntligen en färdig anläggning!! Finns ju ingen anledning att krångla till det. ;-)
      Shalom på dig själv och tack för att du så troget följer min blogg. :-)

      Radera
  7. Beundrar ditt tålamod med pillet av figurerna! När jag själv har ”småpillat” med tex att montera in belysning i bilar så brukar jag variera med lite större bygge! Ju äldre man blir ju svårare blir det juuuuu.... -:) ha en fin helg Sture!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90