Rappat, men inte Rappens.

Nej, Rappens är det inte, men väl ett annat litet hus i en skogsglänta, nämligen Vilvallen.

Vilvallen ligger, som jag tidigare visat, mellan själva Nya Rossberga och småskolan på min anläggning
Det rappade bostadshuset vid Vilvallen är sedan länge borta. Omöjligt att mäta upp, med andra ord. Till stöd för mitt bygge har jag bara haft min egen minnesbild och följande två fotografier som jag tog för snart 50 år sedan.

Enligt minnesbilden så var fasaden grovputsad. Fotografierna ger inget entydigt svar på om min minnesbild är riktig, men som vanligt ger jag minnesbilden tolkningsföreträde. Allt annat kan givetvis betraktas som alternativa fakta.
På bilderna ser huset ganska välhållet ut vid första ögonkastet, men zoomar man in ser man att det ändå är lite malätet. Detta passar förstås en ruin-romantiker som undertecknad. Här kommer ytterligare ett par bilder på modellen.


Det vore nog en överdrift att påstå att jag är helt nöjd med detta bygge. Jag ser till exempel att jag inte har hanterat dragstiftet med någon vidare precision. Perioden efter jul har varit en tid med intensivt byggande och mitt slarv beror nog på att jag är en smula byggtrött just nu. Skavankerna kommer dock förhoppningsvis inte att märkas när huset står bland sly och andra detaljer på anläggningen.
Man kan också reflektera lite över hur noggrann man ”ska” vara i sitt byggande. Här kan jag rekommendera Håkan Grundstedts artikel i senaste MJ-magasinet om scratchbygget av Syltenäs stationshus. Håkan lanserar här begreppet ”Bygge jag kan bli nöjd med” och menar att modellbygge kan graderas i cm, alltså på det avstånd där modellen ser bra ut. Han påstår sig ha en ambitionsnivå som gör honom till en 50-centimetersbyggare. (Den som sett Håkans godsmagasin med avlyftbart tak och alla takstolar ordentligt avbildade tycker nog att Håkan underskattar sig själv.)

Hur som helst, artikeln är väldigt läsvärd och Håkan beskriver på ett underhållande sätt de svårigheter han möter som scratchbyggare. Han beskriver till exempel att man ibland inte ids göra om en del grejer trots att man märker att det inte ser helt riktigt ut. Jag citerar rakt av, avslutningen av Håkans artikel:
”Dessutom satte jag in en ledstång till trappan – den syns tydligt på förebildsfotot och måste vara med. Jag tog en rund tandpetare som ledstång med resultat att den är rätt ordentligt för grov, men det struntar jag i. Och därmed var det hela färdigt”.

Efter den härligt avslappnade artikeln om inställning till modellbygge i allmänhet återvänder jag till Nya Rossberga. Vad står på tur nu, då?
Jo, uthuset vid Vilvallen. En riktig ruin, minsann! Som tur var så tog jag bilden från den vinkel som modellen kommer att kunna betraktas på anläggningen. Viktigt är här att jag får med gardinen som hänger ut genom dassfönstret. Skippar jag den lär jag få en reprimand av Staffan Holmer.

För övrigt kan jag konstatera att det börjar bli dags att ställa undan mina broddskor. Snart är det barmark hela gångstigen ner till stationshuset.

Kommentarer

  1. "ruinens"mästare har slagit till igen...kan bara ge dej beröm för hur illa och sliten modellen ser ut, precis som orginalet ...det som är extra kul är att man målat fönster o vindskivor i olika
    färger..kan vara så att man började måla om men någon av färgerna tog slut..då tog man det som fanns..sen det där men hur noggrann man skall vara vid bygge av modellhus...
    det är väl en bra fråga att ställa till var och en som håller på med denna hobby..vad vill man med sin hobby..sen finns det ju en så kallad "slekamån"på allt även i skala 1/1.
    Det du gör Sture är ju att du framhäver det människor ser vid första anblicken av ett hus..husets själ så att säga..och här har du lyckats ännu en gång..


    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Slekamån", ha, ha, nytt uttryck för mig men jag tror jag fattar innebörden. :-)
      Vad gäller färgerna så kan det nog ha varit slumpen som avgjorde. Det var nog inte alltid så planerat. Farsan brukade säga: "Förr byggde man kåkarna efter hur långa brädor man råkade ha" och det ligger nog något i det.

      Radera
  2. Som alltid intressant läsning och fina bilder (både modell- och förebildsbilder). Jag tycker att du fått till den putsade fasaden riktigt bra så din minnesbild är antagligen helt rätt. För övrigt skönt att se att vintern börjar släppa greppet. :-)
    Jag ser med stort intresse fram emot ditt nästa husbygge.

    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Jan! :-)
      Ja, nästa bygge blir också ett ruinbygge men sedan blir det (tyvärr) mera normala kåkar.

      Radera
  3. Som jag noterade i ett tidigare inlägg: som gammal fasadrenoverare vill man bara kasta sig över fasaden och börja laga upp den, det är så verklighetstroget gjort! Snyggt att du fått med underlaget man rappade bruket på oxå. Oftast var detta gjort av en matta gjord av vass som man sen rappade bruk på. Kalk eller på senare tid så var det tunnputs som gav finishen till slut. Följer med intresse!
    Hlsn Kungen av Änglabanan -:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Kungen! :-)
      Tack för dina vänliga ord. Synpunkter från en fackman väger alltid tungt.

      Radera
  4. Alla stora män tycks anamma uttrycket alternativa fakta, jag ska nog anamma det jag med, även om jag inte egentligen tillhör gänget. Jag uppskattar verkligen om gardinen kommer med, även om jag inser svårighetsgraden för att framställa den. Men jag litar på din skicklighet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att göra mitt bästa med gardinen, Staffan! :-)

      Radera
  5. Ja du ligger i du, Sture. Verkar som att du tog det till dej i alla fall fast du påstod motsatsen, om att bli klar till sena juni.... Kanske du skulle ta dej en vecka i fjällen nu, eller under söderns sol? Önskar ju verkligen att bloggen fortsätter även nästa höst och inte ligger nere pga utmattningsdepression av H0.... :-/ :-))

    Det du citerar Grundstedt där om hans ledstång, har upplevt samma sak ett antal gånger då jag lagt nån detalj i lite fel storlek. Ibland är det mer än besvärligt att få nån viss detalj att harmoniera med det övriga, nu är det ju helt frågan om vad och var den är, men emellanåt så har nån central liten del förmågan att dra ögonen åt sig och skämma bort ett annars väldigt gott bygge, särskilt om den blivit för stor och skriker där med sitt blotta väsen. :-/

    Med önskan om fortsatt gott byggväder, efter en välbehövlig andningspaus! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Johan! Ja, lite temporärt byggtrött är jag allt. Men nu ska jag bara göra klart Vilvallens uthus och sedan börjar jag med strössling. Det blir alltså ett sorts modellbyggandets växelbruk för att få ny inspiration. Så vet jag ju att när våren kommer så blir det andra sysslor i hushållet per automatik.
      Och visst finns det en del detaljer som blir lite fel när man bygger men som man ändå av bekvämlighet låter passera. En del går kanske att rätta till i efterhand men de som är inne i ett hus är förstås lite knepigare. Man borde givetvis bygga alla hus med avtagbart tak...
      Kul att du hänger med i bloggen. Under våren och sommaren blir det kanske lite glesare med rapporterna men till hösten blir det nog som vanligt igen.

      Radera
    2. noterade att det var ett Faltak...bräder omlott som var på uthuset..finns likadan takbeläggning på kyrkstugorna i Boden stad..


      Roger/Forden

      Radera
    3. Japp, "faltak" har jag förstått att det kallas. Ett helt system av läkt ska finnas under brädorna men jag tror att jag kör med en förenklad variant.... ;-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90