Ett riktigt kråkslott

Så var ännu en byggnad i Nya Rossberga färdig. Det handlar om den gamla smedjan vid Vilvallen, där Näsbanan korsade Höksmossån. Smedjan är nu sedan några år helt borta men i min barndom stod den kvar fast den redan då var övergiven. Öde, mörk och spöklik - ett spännande utflyktsmål för oss grabbar. 

I början på 70-talet hade jag kameran med mig vid ett besök och tog då några diabilder. Om jag vetat att jag en dag skulle bygga huset i modell hade bilderna blivit flera. Med så här magert bildmaterial blir förstås bygget behäftat med många ”kvalificerade(?) gissningar” men tja… det är bara att gilla läget.

Det är i huvudsak följande tre bilder jag använt mig av. De första två är alltså tagna av mig runt 1970.




Nästa bild har jag fått från min svåger Torbjörn och där ser jag att den är av senare datum eftersom förfallet gått ännu längre, med saknade väggbrädor på gaveln.

I min ägo har jag en kopia av tidningsartikel som handlar om smedjans historia. Tyvärr har jag glömt var jag fått artikeln ifrån och från vilken tidning den är hämtad. Slutet på artikeln saknas dessvärre också. Om någon har upplysningar om artikeln och också har slutet på densamma så vore jag väldigt tacksam att ta del av det.

Invändigt var smedjan länge ganska orörd. Här en bild på ässjan, och vi ser att tängerna fortfarande hänger på väggen bredvid.

I artikeln berättas det att huset också innehöll en snickarverkstad. Här har vi en interiör från denna.
Maskinparken drevs av vattnet i Höksmossån som kunde ledas in under huset….
….och kraften överfördes via remmar och hjul till maskinerna
I artikeln nämndes att man bland annat tillverkade koskällor. Vid besöken i min barndom fanns en hel del halvfabrikat av skällor kvar och jag la beslag på en som fortfarande finns i min ägo.
Här kommer ytterligare ett par bilder av min modell. Som synes har jag inte riktigt klart för mig hur jag ska göra med vattnet som leddes in till kraftförsörjningen. Ett par täta buskage vid å-kanten kanske blir det som löser problemet, he, he…

Det blev klent med byggbilder denna gång men här kommer i alla fall ett par. På den första ser vi att huset hade många fönster. Rejäla dagsljusinsläpp var förstås mycket viktigt vid den här tiden. Tyvärr står huset så illojalt placerat att alla väggarna går att se och därför blir jag tvungen att skära ut alla fönster. Puh…
Jag unnar mig dock några genvägar. Till träväggarna använder jag Evergreens metal siding som är ganska likt lockpanel. För att få väggen att se lite mindre steril ut så misshandlar jag ytan med ett bågfilsblad. Till tegelväggen använder jag ett färdigt pappark. Eftersom datumet är den 27 juni kommer det att växa en hel del sly runt byggnaden som förhoppningsvis döljer tegelarkets något sterila struktur.
Taket är gjort av vitlimsavgjutning som jag limmar på en styrénstomme. I styrenstommen har jag tagit upp öppningar för partier med saknat taktegel. Man kan konstatera att smedjan verkar ha varit ett kvalitetsbygge eftersom den stod tämligen rak under hela sin levnad. En liten svank på taket unnar jag mig dock ändå. Jag kan helt enkelt inte låta bli…
Smedjan var ett kul projekt där jag kostade på mig att ta ut svängarna en hel del. När man tittar på bilderna så kan man kanske tycka att en del detaljer känns överdrivet grova, sneda och oregelbundna. Då ska man ha i åtanke att huset kommer att stå 60 centimeter in på anläggningen och då ser man inte alls detaljerna på samma sätt som på bilderna. Man kan säga att jag ”accentuerat” detaljerna för att på detta avstånd framhäva byggnadens ruin-karaktär.
Nästa moment, då?
Jo, jag håller mig kvar vid Vilvallen. Nu är det det vita boningshuset som står på tur.


Avslutningsvis vill jag visa att småskolan nu har fått en vattenpump. Stort tack för hjälpen, Christer!








Kommentarer

  1. ser ut som på en av bilderna att det måste ha funnits någon sorts damm/fördämmning i hörnet...det är väl där själva vattenhjulet suttit..
    hörnet som är av trä ?

    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det var nog en liten damm strax vid hörnet, men det var före min tid. På modellen blir det nog ganska präktiga buskage i det här området.... ;-)

      Radera
  2. Fantastiskt fint bygge. Absolut inte överdrivet. Förfallet känns helt rätt!

    Leif Hasselring

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, man tackar, Leif. Det ska bli spännande att sedan se hur det smälter in i miljön när landskapet vid Vilvallen blir strösslat.

      Radera
  3. Helt fabelaktig scratchbygging! Det er en fryd å følge bloggen din, fortsett slik!:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Svein!
      Kul att du följer bloggen. :-)

      Radera
  4. Svar
    1. Tack för det!
      (Ett litet tips: Din kommentar står bara som "Unknown". Underteckna därför gärna med namnet efter din kommentar.)

      Radera
  5. Man blir mållös varje gång man kikar in här ! Helt fantastiska byggnader som skapas.
    /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anders!
      Jag har ju turen att det har varit ganska roliga förebilder till husen jag byggt den sista tiden.

      Radera
  6. Vattenhjulet var av typen skvaltkvarn med en verikal axel upp genom golvet. Det fanns en damm, men den kan inta ha varit så stor. Men Sture, fanns det inte en damm upp mot Acktjärn, kallad ----bommen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det grämer mig förstås att jag inte undersökte maskineriet ordentligt när smedjan fanns kvar. Det mesta var ju trots allt i ganska gott skick ända in på 70-talet.
      Och visst fanns det en fördämning uppe vid Acktjärn. Farsan kallade den för "lä-stommen". Resterna fanns kvar då vi vandrade dit i slutet på 70-talet. Jag tror till och med jag har någon gammal diabild där farsan står och visar på några murkna träbitar. Vid större arbeten stängde man luckan på lördagen och så fotvandrade man upp på måndag morgon och öppnade. Sedan vandrade man tillbaka och kom då ner till smedjan precis när vattenflödet ökade. Man fick inte ha bråttom....
      (Ett litet tips: Din kommentar står bara som "Unknown". Underteckna därför gärna med namnet efter din kommentar.)

      Radera
  7. Intressant läsning och fina byggen som alltid Sture. Måste vara lite "flashback" för dig när du bygger. Minnen som du kanske inte går och tänker dagligen på blir starkare när du bygger dina miljöer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, Anders, modellbyggandet blir lite "strövtåg i hembygden/barndomen".

      Radera
  8. En intressant byggnad som blivit oerhört fin. Jag tycker den ser helt rätt ut och den kommer att pryda sin plats på din anläggning. Bra jobbat Sture.

    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Jan! :-)
      Ja, man ser ju fram emot hur det kommer att te sig när den planteras ut i "spenaten" så småningom.

      Radera
    2. Jaa... Ännu en inspirerande, fin produkt från "de bedagade byggnadernas mästare"! En fröjd för ögat i vanlig ordning och extra givande med verklighetsbakgrunden är det ju! En ljuvligt risig kåk med "själ"! ...och den är viktig i ditt fall!
      / Din 3-dimensionelle fb-vän Micke.

      Radera
    3. Tack för det, Micke!
      Ja, verklighetsbakgrunden gör mycket.

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Hej Sture !

    Den där byggnaden är min favorit av de jag sett dig bygga :-)
    Toppenbra gjort !

    MvH
    Pär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Pär!
      Kul att du gillar "ruinen". Och i sommar får du se den irl på anläggningen.

      Radera
    2. Blir litet ledsen när jag ser hur denna gamla fina byggnad fått förfalla. Men nu skall det åtgärdas - renoveringen börjar.
      Känner doften av murket trä när jag börjar riva bort resterna av vindskivor och vattbrädor...
      Jo, jag får faktiskt sådana associationer när jag ser bilderna av denna fantastiska modell.
      Bra jobbat ånyo, Sture!
      MVH
      Tommy(SWJ)





      Radera
    3. Hallå, Tommy!
      Ja, visst var det lite synd att byggnaden fick förfalla, men så var det ju ofta på landsbygden. Och det var VÄLDIGT synd att jag inte begrep att ta flera bilder när husen stod kvar....
      Kul att du hänger med i bloggen! :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90