Gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol.

 

Blommor, ja…

Här är man definitivt ingen fackman och skulle väl helst hoppa över den detaljen på anläggningen. Det är ju betyyydligt intressantare med stubbrytare, ankarjärn och rörskruvstycken, MEN…

….vid midsommartid, alltså den tid som jag försöker avbilda på min anläggning, är Rumpdalarna fullkomligt nerlusat av olika blommor och det kan man ju i längden inte bara negligera.


Se bara de här bilderna som jag tog i början av juli 2019.

Först ängen vid vår stuga i Rossberga. Stora partier av relativt lågväxande rödlila och gula växter. Bör kunna efterliknas med fibergräs och ”blom-strö”.




Vid den lilla byvägen har vi en röra av diverse högväxande blomster. Det blir knepigare.



Även vid den stora asfalterade vägen är det ymnig, högväxande blomsterprakt.


Och mitt ute på den här ängen har vi en tät grupp med högväxande, rödlila skönheter.



Järnvägsbanken. På det här partiet är det knallgult som gäller.


Täftån. Höga och nästan solitärväxande.




Kraftledningen vid Högbacka. Jag kan säga att bilden inte ger rättvisa åt vegetationshöjden. När jag gav mig in att ströva i spenaten märkte jag att växthöjden ibland låg på 130-150 centimeter!




Den här bilden är tagen i Hedemora. Notera de mycket täta gula blomstren vid vägkanterna. Om jag försöker efterlikna det här på anläggningen riskerar jag att det kommer att se ”orealistiskt” ut. 


Som synes är det många ”blomsterfläckar” i terrängen på bilderna ovan men så där ser det förstås inte ut överallt. Det är viktigt att tänka på, nu när man ska börja strössla, att man också lämnar lite grönska mellan blomstren så att inte anläggningen blir att se ut som en enda stor handelsträdgård.

Vad är det då för växter vi sett på bilderna här ovan?
Kan vara svårt att säga och på anläggningen får jag väl försöka att förenkla det hela en del. Jag googlade på några av de (få) ”midsommarblommor” som dök upp i mitt huvud och ”lånade” följande bilder.

Gullvivor




Maskrosor



Smörblommor



Blåklocka




Midsommarblomster



Rallarros




Det verkar som att man kan dela in sommarblomstren i tre grupper: Gula, blå och rödlila. Röda blommor, av typen ”rosenröda”, tycks inte växa vilt?
En fjärde grupp skulle kunna var vita blommor men då kanske det ser ut som snö och sådan vill vi INTE ha i detta eviga sommarlandskap.

En typisk sommarblomma idag är ju lupinen. Den går utmärkt att efterlikna som solitär enligt Janne Gissbergs metod men växte den verkligen vilt för 63 år sedan? Kanske rallarrosen kan göras på liknade sätt?

Inför blomprojektet har jag bullat upp rejält med ”blom-strö” men när jag tittar på färgerna  blir jag tveksam…  Färger i MJ-sammanhang är som bekant svåra. De här känns lite för grälla. (Precis som färgerna på de flesta fibergräs och mången Woodland-ludd.) 




Ja, som synes har jag sysslat med vad man kan kalla ”Blomspaning”. Jag har också ägnat en hel del tid åt att sitta och dammsuga nätet på lämpliga landskapstillbehör, kärror, hinkar och dylikt. Eftersom jag bygger med forcerat perspektiv söker jag även i olika skalor såsom 1:100, 1:120, 1:144.


Det har alltså försvunnit åtskilliga timmar framför datorn men det är ju en ganska behaglig sysselsättning. Nästan så att man förstår dem (han) som inte bygger någon egen anläggning utan bara sitter och bläddrar (och bluddrar) på nätet.

Men nej, nu måste jag sluta bluddra och sätta igång på allvar med blomstrifieringen.







Kommentarer

  1. Haha, han som sitter och bläddrar (och bluddrar) på nätet säljer också en hel del sådana där prylar som du söker efter där (han har ju ingen som helst anledning att spara dem "för eget bruk"), men där tittar du väl inte av principskäl antar jag. Bl a sålde jag för mindre än en vecka sedan en sats med gammeldags jordbruksredskap! :-)
    Påsar med blomströ kanske han måhända kan ha (även om det var en storsäljare för några år sedan, så allt är utsålt), men fr a lämplig buskvegetation ("fullvuxna" lövträd i skala Z alltså). Jag får kolla och återkomma med ett "I´m gonna give you an offer you can´t refuse"-erbjudande!
    En blomsort som du kanske ska vara lite försiktig med är den invasiva lupinen, som i våra dagar tar över allt mer i dikesrenar etc dännä i rumpan av Dalom - den var nog inte så utbredd redan 1959 skulle jag tro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm vem är det som sitter och bläddrar och bluddrar och säljer grejer? Jag hajjar noll!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90