Äntligen... en färdig bygdekvarn.

 


Puh… Efter att ha spurtat rejält den sista veckan är nu kvarnbygget ”färdigt”. Fotona avslöjar förstås i vanlig ordning en del missar och limfläckar som måste åtgärdas, men i stort sett kan jag ändå betrakta kvarnen som färdig. Det är som synes ett bygge med många strukturer, vinklar och vrår och jag kan försäkra att det blev åtskilliga timmar av ”gör om, gör rätt” innan jag kom så här långt…

Men vi tar och går ett inspektionsvarv runt byggnaden. När man ser den så här, lösryckt ur sitt sammanhang, kan den kanske se lite märklig ut.  Man måste ha i åtanke att vissa delar kommer att vara under jord och att den också ska integreras med dammen och vattenfallet.




För att ge lite mera liv i byggnaden lämnar jag den stora porten öppen. Vad som ska finnas innanför öppningen har jag dock ännu inte bestämt. Porten ska givetvis vara rörlig och styras via en arduino som är konfigurerad med min auto-debug signerade  mill controller.


Här ser vi ”holken” där man hissade upp sädes-säckarna. Att döma av ”den bakomliggande fönsterplaceringen” är holken byggd senare än övriga byggnaden.








Utbyggnaden till höger tycks sväva fritt men den ska alltså ligga i nivå med dammen.




Öppningen nere till höger är vatteninsläppet som drev kvarnmaskineriet….




och nere till höger på följande bilder, släpptes vattnet ut.





Som vi såg är (för ovanlighetens skull) alla sidor byggda på det här huset, även sådana som inte kommer att synas när det står på anläggningen. Anledningen till detta är att byggnaden är så intressant att jag vill försöka arrangera så att den blir urlyftbar för betraktande från alla håll. Det är osäkert hur jag kommer att lyckas med detta när vattenfallet och övrig omgivning kommer på plats men det är i alla fall värt ett försök.

En detalj jag aldrig tidigare sett är de järnbeslag som finns i hörnorna på huvudbyggnaden.  Vilken nytta gör dessa, egentligen?






Hur skulle jag kunna efterlikna de där beslagen? Efter lite grubbel kom jag på att jag kunde böja till 0.6 mm mässingstråd i lämplig vinkel och sedan banka den platt.  Här ser vi vinklarna upptejpade för målning.






Jaha, då ska vi se hur kåken tar sig ut på anläggningen. Svåger Torbjörn har nu stått ett par år med mätstickan vid mockupen, men strax ska han få ledigt.




Sådär, nu tycker jag det ser lite prydligare ut. Och bättre ändå blir det förhoppningsvis när det börjar rinna lite vatten utför fallet, men där är jag inte riktigt ännu.



Och här ser vi nu kvarn-områdets fem färdiga byggnader på plats.





Och vad blir det härnäst?
Jo, först ska jag ta en rejäl byggpaus. Jag har sysslat rätt intensivt med kvarnen på sista tiden så nu måste jag ta tag i en del annat, ej mj-relaterat, som ligger och väntar.


Men sedan, då…? Ja, det mest logiska vore kanske att göra klart dammen och ån men kanske, kanske, att det får vänta liiite ytterligare. Ett blickfång i byn, både i verkligheten och på anläggningen, är ”Östlunds” med sin pampiga loge uppe i backen. Här ser vi logen på en bild jag tog för ungefär 50 år sedan….




… och här ser vi ”Östlunds” placering på anläggningen.



Ja, ja, ån eller logen det är frågan… Som alltid, svåra beslut när man är modellbyggare.😕


Vi hörs! (Om ett tag.)
(This blog is based on a true stury.)







Kommentarer

  1. Svar
    1. Tack för det, Kicki!
      Ska bli spännande sedan att försöka avbilda dammen och fallet.

      Radera
  2. Sture, först vill jag bara säga att Du och Janne Gissberg överträffar er själva för varje nytt bygge!
    Sätt en spegel på en stång och visa baksidan av kvarnen istället för att lyfta ut den. Eller fira ner en från taket vid behov.
    En kvalificerad gissning när det gäller järnbeslagen är att motsvarande beslag finns på insidan för att stabilisera kvarnsten och vattenhjul, och därmed också hindra byggnaden att sätta sig för mycket. Förr använde man nog timmer till detta men det här är väl ett förhållandevis modernt bygge, så då använde man järn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Staffan! :-)
      Spegel får bli plan B. Risken är då bara att besökare börjar spegla även "baksides-lösa" byggnader. :-(
      Ja, beslagen kan nog ha att göra med att kvarnen var en byggnad med vibrationer, minst sagt.

      Radera
  3. Som vanligt så tappar jag talförmågan när jag ser dina byggnader och miljöer. Helt otroligt bra...

    SvaraRadera
  4. Fascinerande fint bygge, Sture! Man blir helt mållös av alla vinklar o vrår och sen ta en holk på det! Detta är verkligen kronan på verket ihop med den väldetaljerade sågen bredvid! Måste vara kul och givande att kunna avbilda så många intressanta byggnader från en delvis svunnen hemmiljö och kunna bygga upp allt med en sådan själ som du hela tiden lyckas med här! Nu förtjänar du en stunds avkoppling men bara en stund, för vi vill se MER!!
    Mvh 3D-Micke, Lysekil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Micke!
      Ja, miljön där nere vid Årängsån är ett nöje att försöka avbilda. Här har jag haft tur med förebilderna. "En bra målvakt ska ha tur" heter det ju i fotboll, och det skadar inte heller med lite tur som modellbyggare, vad gäller förebilder. :-)

      Radera
  5. Hej Sture Vad fint det blev. Du är ett proffs. Det är bar till att njuta Men man vet hur många timmar du har arbetat med kvarnen. Tack för att du vill visa upp mästerverket och ger oss inspiration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog har det blivit några timmar med kvarnen. Ibland funderar man ju vad man lägger sin tid på... hm...
      Kul att du hänger med, Bosse!

      Radera
  6. Meget bra Sture, alle bygninger så langt . Bygninger eller elv (ån) nesrte?. Få alle under tak først så kan vannet komme. Det nærmer seg høst og regn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Terje! Ja, vi får se vad nästa moment blir. Men tur att man har tak över huvudet både i verkstaden och vid anläggningen inför vintern.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90