Handlar-Svens garage.


Ett garage av det lite ovanligare slaget kanske, men troligtvis är det en gammal ekonomibyggnad som fick nytt användningsområde när bilen gjorde sitt intåg.



Här har vi originalet, fotograferat ur en annan vinkel.



Garaget hör till samma fastighet som affären och magasinet och placeringen ser vi här, med hjälp av en frigolit-mockup.



I mitt förra avsnitt formulerade jag mig så här om byggnaden: 

Garaget är inte alls så dominerande i gatubilden som magasinet trots att bottenytan faktiskt är större. 51 kvadratmeter mot magasinets 48. Här får jag kompromissa igen så inte garaget tar över för mycket. Men den mockup som står på anläggningen är nog ändå väl liten.” (Mockupens skala är 1:121.)

OK, då gör jag väl en större mockup och testar. Affären är byggd i skala 1:100 så då provar jag med den skalan även på garaget. (Magasinet i skala 1:87)
Här ser vi mockuperna sida vid sida.


Nej, jag tycker faktiskt att kåken blir lite för stor och ”påträngande” i skala 1:100. Detta märks emellertid mycket mer ute på anläggningen än på bilden.

Bara att börja skissa igen. Nu siktar jag på en modell som är något större än ursprungsmockupen men långt ifrån så stor som den senare mockupen. Jag tar mig också friheten att trycka ihop proportionerna på den ganska vidsträckta förebilden. Här ser vi den färdiga modellen mitt emellan försöksmockuperna. Ja, den här storleken blev jag alltså (ganska) nöjd med och bredd-skalan blev nu 1:113.


Men kåken ska ju också ha en undervåning, mestadels bestående av slaggsten. Bara att ta fram leran igen, då.




Undervåningen ska förstås grävas ner i jorden. Cellplastbearbetning på gång här.





På plats på anläggningen.





Vi kliver lite närmare.



Och från ett annat håll.




Handlar-Sven hade alltså sin bil i byggnaden och 1959 ägde han en Folkvagn. Dock inte en illgrön, som på bilden här, utan en beige. Garagets något udda skala (1:113) ställer dock till det något. En vanlig H0-bil, precis vid garaget, blir alldeles för stor.


Men jag byggde ju garaget med öppna dörrar för att bilen skulle skymta genom dörröppningen. Kanske det ser bättre ut?




Ja, kanske något, men det ser ändå inte bra ut. En Folkvagn i skala TT skulle bli perfekt. Jag har sökt på nätet efter en sådan, tyvärr utan framgång. Om någon har ett tips i frågan så tar jag tacksamt emot det.

I ett blogginlägg den 29 december 2019 skrev jag följande:

"Den 31 december 2020 ska alla hus hitanför ån vara byggda och jordfästa, och bygget av kvarnen åtminstone påbörjat."

Hur ligger jag då till med detta?
Jodå, ganska bra, faktiskt.
På nedanstående bild ser vi alla hus hitanför ån och de är nu alla byggda och jordfästa. Kvarnen är den stora byggnaden uppe till höger i bild. Så fort jag sätter kniven i den, har jag alltså uppfyllt mitt nyårslöfte.



Kvarnen, med alla sina vinklar och strukturer, blir ett mycket intressant bygge. Här ser vi några förebildsfoton, tagna i nutid.





Och här ser vi det aktuella läget i hela Nya Rossberga. Det ser förvisso lite kalt ut eftersom det ännu saknas många detaljer. Det saknas också massor av lövträd och ”grov-vegetation”.



På husfronten är nuläget följande:

På hela utbyggnaden är 20 av 28 hus färdiga.

Totalt på hela min anläggning finns 58 färdiga byggnader. (Inräknat jordkällare och fristående dass.)

Nu blir det nog en tids byggpaus till förmån för andra sysslor här hemma.
Trevlig fortsättning på sommaren!


Kommentarer

  1. Som vanligt en jättefin husmodell du byggt.  
    Men som du själv redan konstaterat, bilmodeller (och även "gubbar" mm) i skala H0 blir ju abnorma bredvid byggnader som man skalat ner för att få dem att se ut som att de ligger på lite avstånd - så det blir till att jaga tillbehör i skala TT här.
    Skala TT är ju inte särskilt stort här i Sverige, så här får du nog gå över ån efter vatten - men i Danmark och fr a östra Tyskland verkar det finnas en hel del hobbyutövare som sysslar med skala TT, så ett tips är väl att söka där.
    Och inte f-n kan du ha en Bylénskt spygrön "Folkis" i handlar-Svens garage - som man dessutom får knö in genom porten med skohorn och smör på dörrposterna! 🤪

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här har man ju bundit ris åt egen rygg men mycket går ändå att acceptera om man placerar figurer och föremål "rätt".
      (För övrigt tackar jag för ditt oväntat hövliga inlägg. ;-) )

      Radera
  2. Förvånar mej att du behövde skala ner så mycket, redan så nära betraktaren, men jag antar att du vet vad du pysslar med!
    Då gäller det att "bubblan" inte syns så mycket mer än därinne om den ska vara så nära Mercan till höger!
    Här har jag hittat ett uppslag till en klassisk VW till dig; https://picclick.de/VW-K%C3%A4fer-Spur-TT-1120-202283111145.html
    Önskas andra klassiska bilar finns det en hel del äldre resinutskrivna på RailNScale. Dock är det dåligt med äldre VW där.
    Förövrigt är kåken ett sedvanligt ögongodis som håller den sedvanliga Bylén-klassen, dvs 10 p av 10 möjliga! ;-)
    Mvh Micke "3D", Lysekil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Micke!
      Tack för tipset om "bubblan". Det verkar som att den finns både som helgjuten metallmodell och som byggsats i plast.
      Ja, jag skalade ner garaget rejält men det behövdes för att det skulle stämma med mitt "synminnesintryck". Kåken blir inte alls lika diskret på anläggningen som den är i byn och det försöker jag kompensera genom att dra ner storleken. Det ska bli intressant att höra vad andra Rossbergabor säger när de besöker mig och får se modellen på anläggningen. Men det blir efter Coronan, det. Nu har jag besöksförbud.

      Radera
    2. Ja, jag håller bägge tummarna för att du får tag i en lämplig "bubbla" i TT-skala! Det ska väl inte va så hopplöst med en av världshistoriens vanligaste bilar, och på en sida hittade jag både en VW typ 2, alltså ursprungsbussen och en Golf typ 1 i TT, men tyvärr bara dessa två VW.
      Om man sen är ute efter andra "svårare" bilar (som normalt inte finns) så har man då RailNScale (som även har sina alster hos Shapeways) och då satsar på modeller i TT och N, ifall det behövs fler "avlägsna perspektivbilar" i framtiden! Lycka till med fortsättningen!

      Radera
    3. En hel vetenskap det här med bilmodeller, Micke... Jag fick ett tips om en byggsats på den här länken. https://auttos.de/VW-Kaefer-Bausatz
      Där kunde man betala med Paypal och trots att sidan endast var på tyska lyckades jag med hjälp av Google Translate få iväg en beställning.
      Hoppas nu att allt funkar.
      Jag får fortsätta spana efter lämpliga TT föremål framöver när jag ska bygga kvarnen. Tack för tipsen.

      Radera
  3. Varje gång det dimper ned ett mail med rubriken "Bygget av Nya Rossberga" släpper jag allt och kastar mig över mailet. Man blir alltid lika glad och inspirerad att se dina otroligt fina byggen. Hoppas du bygger ut med en våning till, så dessa trevliga mail inte tar slut :)
    /Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag får tacka för dina vänliga ord som inspirerar mig till fortsatt byggande och skrivande.
      Men innan jag "bygger ut med en våning till" så ska jag bygga färdig alla hus (minst åtta ytterligare), fixa ordentlig vegetation och detaljera, detaljera, detaljera. Det blir många avsnitt, bara detta! :-)
      Tack för att du följer!

      Radera
  4. Bara bubblan blir beige så är jag nöjd😉

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90