Nytt moment på Tidéns diversehandel.




Förra avsnittet avslutades med att jag skurit ut fönster-ornamentiken.




Nu ska ornamentiken limmas fast på väggarna, men först måste jag ha några väggar… Här kommer de!



Som man ser på följande (tyvärr suddiga) bild limmade jag ornamenten på väggarna innan jag skar upp fönsteröppningarna. Ornamentik-ramen använde jag sedan som mall när jag skar upp fönsteröppningen i väggen.



Efter förra avsnittet fick jag en kommentar från min dragspelvän(?) Steen i Skåne Han skrev så här:

-          -- Inte för att lägga mig i hur mäster bygger, men borde inte hålen i väggarna vara aningen större så att fönstren landar mot ornamenten från baksidan?

Det är förstås en god idé, eftersom man gärna vill ha fönstren i samma liv som väggen.
Men ornamenten är så pass smala, drygt 1 mm på smalaste stället, att jag därför bara skulle ha cirka  0.5 mm limyta till väggen och 0.5 mm limyta till fönsterglaset. Jag fegade därför ur och valde en mindre pillig lösning. Den ska jag försöka visa med hjälp av nedanstående bild.


Vid siffran 1 ser vi frontväggen med ornamentiken på plats.

Vid siffran 2 ser vi samma frontvägg men med betydligt större öppningar för fönstren. Dessa två (nästan) identiska väggpartier ska nu limmas ihop som en sandwish.

Vid siffran 3 tar vi ett gavelparti som exempel på hur det ser ut från insidan när två väggstycken är hoplimmade.



Vad ville jag nu åstadkomma med ovanstående krångliga tillvägagångssätt? Jo väggstyckena är gjorda av styren med en tjocklek av 0.5 mm. Om jag nu limmar fönsterglasen inifrån, alltså på insidan av det yttre väggstycket (hänger ni med?) kommer fönsterglasen nästan i liv med väggen.

Vanligtvis använder jag 1 mm styren till väggarna men då kommer fönstren ganska långt in. Här tjänar jag alltså 0,5 mm på ett ganska enkelt sätt och jag får dessutom bra manöverutrymme när jag ska limma fönsterglasen. Vettigt tillvägagångssätt? Tja, det passar i alla fall mig den här gången, och det är det viktigaste.

Ok, då är det bara att limma ihop de fyra väggpartierna….




….. och börja inpassningen av taket.






Här är även kupan takad, taköverhängena justerade och utbyggnaden hopmonterad.



Man kan nu säga att jag är mitt uppe i projektet med Resele-Tidéns diversehandel.

Nästa husdel att ta itu med blir glasverandan. Mycket dragstift blir det…



Äventyret fortsätter…

Kommentarer

  1. Som vanligt imponerande att läsa om dina byggen Sture! Själv har jag inte pysslat med min bana på ett tag. Ekonomichefen har satt mig på att bygga ett utekök. Livet e hårt :-)

    SvaraRadera
  2. Aj, aj, du är drabbad hör jag. Men efter uteköket är du ju i förhandlingsläge för mera byggtid. Men sommaren pockar på uppmärksamhet vad gäller mycket annat, Nästan att jag redan börjar längta till oktober.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90

Ett freudianskt felbygge?