Nya tag i Nya Rossberga?


Den 6 februari påannonserade jag att jag skulle ta en byggpaus på obestämd tid för att ägna mig åt en del andra saker som behövde göras här hemma. För att kunna fokusera på dessa sysslor skulle jag också försöka dra ner på mitt deltagande på ”sociala medier”.


Hur har det nu gått med detta?
Jodå, under dessa snart 3 månader har jag har faktiskt hunnit med en hel del hemmasysslor, men dock inte alla som står på min lista. Corona-karusellen kom ju emellan… 😟


Vad gäller att tona ner min medverkan på ”sociala medier” så… Ja, även här kom ju Corona-karusellen emellan….  😟 (Se mera längst ner på denna sida.)



Senaste avsnittet av Corona-karusellen hette ju ”Lanthandeln, byns varuhus” och i och med detta började bygglusten vakna så smått igen. Under rubriken ”en hel del hemmasysslor” har jag dessutom den sista tiden genomfört en rejäl omorganisation av min verkstad så nu står mitt byggbord tomt och bara väntantar på sin herre och härskare. Kanske dags att börja snegla åt styrénknivarna igen…?


Som jag skrev i mitt inlägg den 6 februari skulle Tidéns lanthandel i Rossberga bli mitt nästa byggprojekt.  För att fräscha upp minnet för intresserad följare kommer här nedan en översiktsbild som visar lanthandelns plats i Nya Rossberga.




I ett nyårslöfte den 28 december skrev jag så här:
-- Den 31 december 2020 ska alla hus hitanför ån vara byggda och jordfästa, och bygget av kvarnen åtminstone påbörjat.



De röd-inringade husen hör till affären. De är de sista husen ”hitanför ån” och ska alltså vara klara vid årets slut. Kvarnen blir ett rätt omfattande bygge så där nöjde jag mig med att lova att den ska vara ”påbörjad”.


OK, affären, min barndoms lanthandel. Här avfotograferad för uppmätning, med hjälp av min svåger Torbjörn, i november 2017.






Huset ser kanske inte så märkvärdigt ut vid första ögonkastet men det finns en hel del ”finlir”. Glasverandan är minst lika komplicerad som den jag byggde till mjölnarbostaden. Snickarglädjen vid verandans takkant är minst sagt fintandad. Här kommer inte min mönstersax att räcka långt…Tips mottages tacksamt.







Huset har med tiden fått en del fönster utbytta, men enligt vanligtvis välunderrättad källa (= svåger Torbjörn) skedde detta först sedan affären slagit igen 1962. Jag kommer alltså att försöka rekonstruera 1959 års utseende.


Runt de gamla fönstren finns vacker ornamentik. Så även runt dörren in till utbyggnaden, Takfotsbjälkarna är också ”designade” och på gavlarna finns små sexkantiga fönster. En hel del att bita i, med andra ord. Känns nästan som att jag kroknar innan jag börjat. (Men kåken står i alla fall så bra till att jag nog inte behöver bygga baksidan. 😉 )






På följande flygbild ser vi Rossberga någon gång i mitten av 50-talet. Affären ligger längst till höger. Tyvärr är bilden tagen i strålande sol en sommardag med väldigt hårda kontraster. Byn uppvisar som synes en imponerande lummighet. På anläggningen kommer affären att betraktas i pilens riktning. Här får jag använda sekatören och gallra ordentligt så inte kåken helt försvinner i grönskan.





Ok, då är det bara att ta fram foton, linjal och skjutmått för att försöka åstadkomma en ritning till lanthandelsbygget. Sedan får vi se om ambitionen räcker till att även börja skära i styrénplasten. Sommartiden bjuder ju på så mycket annat att fokusera på, även om den här sommaren nog blir lite annorlunda än andra somrar.






Men innan jag slår igen butiken(!) för den här gången vill jag också tipsa om ett par andra saker:
I inledningen nämnde jag ”Corona-karusellen”. Bakgrunden är följande: 

Till jularna 2015 och 2017 publicerade jag ”Nostalgi-inspektionens julkalender”.  Sedan har jag då och då fått frågan: ”Blir det någon nostalgikalender i år”? Eftersom det tydligen finns en viss efterfrågan på nostalgi beslöt jag nu att återkomma med en modifierad variant, en så kallad Corona-karusell, med ett avsnitt varje lördag. Detta för att förhoppningsvis sprida lite glädje när vi nu begränsas en del i våra aktiviteter på grund av influensan. 


De senaste veckorna har jag ”preliminär-inspelat” 17 avsnitt och det har inte gått på en kafferast, om jag säger så. Min ”timeout-föresats” att tillbringa mindre tid framför skärmen gick alltså rejält i stöpet….😟 Och tänk om jag använt motsvarande tid till modellbygge… Då hade nog Tidéns lanthandel varit klar vid det här laget. Nåja, jag bestämmer ju själv hur jag vill använda min tid. Huvudsaken är att man har roligt med sina hobbies, och det kan jag säga att jag har.


Mitt senaste avsnitt av Corona-karusellen, ”Lanthandeln, byns varuhus” hittar man på nedanstående länk.




En förteckning med direktlänkar till alla hittills publicerade filmavsnitt hittar man på min hemsida:
http://www.bylen.se/445381581


Häromdagen fick jag senaste numret av Allt om Hobby. Ett välmatat nummer på 98 sidor. Välkommet i karantäntider.







Och jag vet, jag vet, jag vet… alla sidor handlar ju inte om MJ, men jag är en sådan avfälling att jag även uppskattar till exempel en artikel om häftiga modellflygplan.






Som prenumerant, digital eller pappers, har man tillgång till Allt om Hobys arkiv med alla nummer från 1966 till nu. Arkivet är dessutom sökbart. Här kan man alltså söka på t.ex. ”Krister Brandt” och få fram alla artiklar han skrev om WNJ, eller ”Rutger Friberg” och få fram alla hans artiklar om tekniska klurigheter.
Innan man har surfat igenom 54 årgångar av tidningen lär vi nog ha uppnått flockimmunitet….



Den som vill läsa mera om prenumerationer på AoH kan gå in på denna länk. Notera att en digital prenumeration får man till halva priset av en pappersprenumeration. (Och visst, visst, jag har själv genom åren bidragit med några artiklar i tidningen men jag har inga aktier i företaget…)

Nej, nu ska jag göra färdig ritningen till Tidéns lanthandel i Nya Rossberga.
Ha det gott och missa inte  Corona-karusellen på lördag! Ett hårtslående avsnitt, skulle man kunna säga.


Kommentarer

  1. Lycka till, det blir nog bra som allt hitintills....

    SvaraRadera
  2. Det är nu man behöver vara ute och fixa tomten. buskarna växer och snart måste man ut och klippa gräset. Man hoppas man får mer tid till hobby utövande men det ser trist ut.
    Men det behövs pauser och så annars tröttnar man fort. lycka till Sture med dit arbetande, nu behöver man bara vänta till nästa Allt om Hobby så man får mer inspiration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Leif, det är mycket som pockar på uppmärksamhet utomhus den här årstiden. Men enligt SMHI har vi ett par ruskiga dagar framför oss då man kan vara inne med rent samvete. Då kanske jag hinner börja skära lite i lanthandelsväggarna.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90