Ytterligare Rossbergahus att bocka av

 

Så var då turen kommen till de två Rossbergahus som i min begreppsvärld går under namnet ”Ekendahls”. Fastigheten ägdes nämligen av familjen Ekendahl mellan åren 1938 och 1988, det vill säga under hela den tid jag själv bodde i byn. (Jag hoppas att nuvarande ägare, Kjell och Maria, inte tar illa upp vad gäller benämningen.)

Båda husen är faluröda med vita snickerier. Båda har också tegeltak men jag har ändå försökt att ge husen lite olika färgtoner. (Syns betydligt bättre i verkligheten än på bilderna.)Jag tänker mig att det lilla huset inte var riktigt lika väl underhållet som det stora och har därför gjort fasaden lite mörkt ”solsvedd”, snickerierna lite flagnade (”blyertsvädrade”) och tegeltaket mörkare. 





Här nedan ser vi husen ur den betraktningsvinkel de kommer att ha på anläggningen. Det stora huset var rätt knixigt att få till med utbyggnader, källarvåning och veranda. Notera också hur den stora utbyggnadens tak ”skjuter rygg” på ett karaktäristiskt sätt.



Husen är i skala 1:145 och var därför ganska pilliga att handskas med. En millimeter fel på modellen blir alltså 145 mm i verkligheten. Och en hel del felaktigheter finns. Jag kan till exempel konstatera att snickerierna nog i allmänhet är något för grova. Detta beror på att jag har svårt att ställa om huvudet till den här lilla skalan och att jag också frestats att använda de styrenlister som redan finns i mitt vanliga ”fullskaleförråd”. De som känner trakten bör dock kunna identifiera husen och de som inte sett förebilderna ser förhoppningsvis inte felaktigheterna när husen väl står en dryg meter in på anläggningen.

Som en jämförelse har jag ställt upp Ekendahls lillstuga bredvid småskolan. Småskolan ligger precis i anläggningens framkant och är det enda huset på anläggningen som är byggt i strikt ”rätt” skala, det vill säga 1:87. Storleksskillnaden är som synes betydande.


Som jag sa i inledningen kallar jag fortfarande fastigheten för Ekendahls. I det här sammanhanget vill jag förstås inte undanhålla mina följare att Birger Ekendahl var en skicklig dragspelare. Han spelade gärna sin egenkomponerade vals ”Sommar på åsen” som förstås handlade om Rossberga. Men på nedanstående bild ser vi honom när han gästar utedansbanan i grannbyn Morshyttan på midsommaraftonen 1985. Han håller sig tyvärr lite i skymundan bakom björklöven men hans bullrande och skrålande ackompanjatör håller sig framme desto bättre…




Ja, då var tre av nyårslöftets fyra hus klara. De ses inringade på bilden nedan. Det hus som återstår är alltså det grå huset längst till vänster.



Av Nya Rossbergas alla hus är detta det som ligger allra längst in på anläggningen, 130 cm från betraktaren. Här har vi mockupen i närbild. Inte stor, som sagt. Mockupen är alltså utprovad i den storlek som jag tycker "ser rätt ut" på anläggningen. När jag mätte den och jämförde måtten med förebilden fann jag att det slumpat sig så att skalan blev 1:160, alltså den skala som i MJ-sammanhang betecknas med bokstaven N. Det här blir således det minsta hus jag någonsin byggt.



Som man ser av följande bild var huset ”handelsaffär” i början av förra seklet. Byggnaden har många knepiga detaljer som blir en utmaning att försöka bemästra i denna pytteskala, till exempel ett falsat plåttak i åtta delar….





…och fasad med putsad överdel och rappad källarvåning. Fönstren är infällda i väggen och tvåfärgade. Huga, huga, hur ska detta gå..?



Trevlig Helg!















Kommentarer

  1. Det blir säkert lika bra som allt det andra :-) Blir jättespännande att följa! Trevlig helg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90