Ständigt dessa spireor...


Efter utflykten på Youtube med två MJ-inspektioner är det nu dags att återvända till bloggen.
Mitt förra blogginlägg, och avnitt 2 av min Rossbergafilm, handlade om att jag varit i Rossberga och skördat häckspireor och att dessa nu skulle sprejas gröna. Arbetsgången fram till nu har alltså sett ut så här:

- plockning
- rensning av stam-blad
- glycerolbehandling
- form-ansning

-        
I     I det fortsatta arbetet med spireorna upptäcker jag att jag glömt att fotodokumentera några moment (jag är väl lite ringrostig efter sommarens ledighet) men jag hoppas att arbetsgången ändå är begriplig. 


Grön-sprejandet av trädkronorna skedde alltså utomhus den här gången. Jag lyckades faktiskt pricka in sommarens sista dag för det momentet. Efter den dagen har det mest varit frost, regn och stormvindar. Ibland har man tur…


Tyvärr har jag ingen bild från själva sprejandet. (Jag skulle ha behövt bättre fokusering på arbetet och tre händer…) Hur som helst, för att spara på sprejfärgen körde jag ner spireorna ganska tätt i frigolitstycken så att jag kunde spreja flera åt gången.

Nå, vad använde jag då för färg?

Jo, i fjol använde jag färgen i burkarna till vänster. Eftersom spireorna i sig själva är rätt mörka blev resultatet då aningen för mörkt, tyckte jag. Jag beslöt därför att prova en ljusare variant och valde då burken till höger. 






Tyvärr har jag ingen bild på spireorna med enbart sprejfärg applicerad. Det har heller ingen större betydelse eftersom färgåtergivning på dataskärmen ju inte riktigt går att lita på. Vi kastar oss i stället över till nästa moment.

I min film säger jag att jag ska limspreja trädkronorna men i sista stund valde jag att prova en ny metod, den så kallade ölburks-metoden. Jag klippte toppen av en ölburk och fyllde den med limvatten, alltså vitlim utblandat med vatten. Jag valde en viskositet ungefär som vanlig treprocentig tjockmjölk. 


Jag höll i spireans stjälk och doppade kronan i limvattnet.
Sedan hängde jag upp spireorna för någon minuts avrinning på  insidan av en hink, enligt bilden. Det avrunna limmet kan sedan hällas tillbaka i ölburken för återanvändning.






Därefter tog jag spireorna en och en, skakade av överflödigt lim i hinken, höll upp spirean över en wellpappskiva och pudrade den med Woodland Scenics  Turf Green Blend T49. Turfen som hamnat på wellpappskivan går då enkelt att återanvända.





Här ser vi ett urval färdigpudrade spireor.





Nästa steg är att måla stammarna. Nu blir det knepigt…
Jag tycker att kritvita stammar blir alldeles för, ja… kritvita. De ”står ut” på anläggningen på ett sätt som i mina ögon känns lite för påträngande. På senaste tiden har jag studerat vilket intryck björkstammar gör i naturen och funnit att det är inte iögonfallande kritvitt.



Jag blandade därför lite svart i min vita akrylfärg för att dämpa det vita intrycket genom att ge stammen en mera mörkvit ton. Jag provmålade några stammar och när jag tyckte de såg ”lagom” ut tog jag (vis av tidigare erfarenheter) ut dem till anläggningen för att kolla hur de såg ut på plats. 

Och det var tur att jag testade. I det speciella spotlightljuset på anläggningen såg stammarna fortfarande alldeles för vita ut, tyckte jag. Jag gjorde därför flera försök och när jag åstadkommit en färgblandning som i verkstaden verkade mera ljusgrå än mörkvit tyckte jag att den såg lagom diskret ut när jag såg den på anläggningen.


Så var det då stammens fläckar. På de björkar jag tidigare tillverkat hade stammarna påmint om det bortre frambenet på den här Wikipedia-leoparden, alltså knallsvarta små fläckar på en kritvit stam.





Jag började provmåla fläckar med  burken till vänster. Fläckarna blev alltför mörka, tyckte jag….
Då tog jag den högra burken. Fläckarna blev alltför ljusa tyckte jag…
Lösningen blev alltså att blanda dessa färger till en ”lagom” kulör.






OK, och så skulle jag undvika ”leopard-fläckiga” trädstammar. Jag målade några björkar och tog ut dem till anläggningen där jag arrangerade en liten försöks-dunge. Så här blev det:





Om jag är nöjd? Tja, jag tycker i alla fall att de ser bättre ut än mina gamla ”leopardben”.



Jag tog också undan några spireor för tillverkning av tallar. Så här blev de. De är förstås inte alls av samma klass som de tallar jag fick i present av Bertil Bellander i somras men de duger i alla fall (tills vidare) att placera på åsen, i fonden, av nya Rossberga.





Och här ser vi hela årets produktion av spireaträd. Det ser ju inte mycket ut för världen när man trängt ihop dem på några frigolitbitar... 😟 Den självklara frågan är förstås: Hur många spireaträd är det på bilden?






En tidigare fråga jag ställt gäller användningen av den ”överläpp” jag monterat på köpmandisken i nostalgiavdelningen. Svaret är förstås att den ska användas som fäste för mitt lilla skruvstycke. Självklart, eller hur?







Då är trädprojektet över för den här gången. Jag brukar säga att jag inte har något emot att ägna mig åt monotona arbetsmoment. Med lite lämplig musik i högtalaren kan det ju vara riktigt behagligt och meditativt. Jag måste dock tillstå att när det gäller spireor så hjälper inte ens Jularbo…


Nu är äntligen de årstidsberoende aktiviteterna klara. (Filma Mats Lundbys utomhusbana och plocka häckspireor.) Nästa moment blir inte samma ”yxan över nacken”, för nu blir det väderoberoende hustillverkning i min källarverkstad.  Inför detta måste jag rafistulera styrén- lim- och färgförrådet.  I helgen ska jag till Stockholm och då kan det vara lämpligt att besöka Materialbutiken för vissa kompletteringar.

Men huvudskälet till att jag åker till Stockholm är ett annat nämligen det här:






Hoppas vi ses där!


Ja, det här blev ett avsnitt med mycket text så för att lätta upp det hela avslutar vi med lite musik. Men var inte oroliga/bli inte besvikna, det blir inte Jularbo den här gången. Nej, nu blir det en hälsning till de MJ-kamrater som bygger amerikanskt.

Den bästa järnvägslåt jag vet!!





Kommentarer

  1. Tack för en utförlig beskrivning av lövträdstillverkning

    det där med färg och ljus är inte lätt..stöter på detta dagligen...och så fick man
    upplösningen på gåtan med "läppen"...
    kan nog vara bra med ett skruvstycke nära till hands ..


    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm... skruvstycket sitter där av en alldeles speciell "publik" anledning.

      Radera
    2. ok ...kan det vara "garntillverkning"???
      för det är väl inte för dom som inte gillar dragspel..

      tumskruv du vet

      Radera
    3. Ha, ha, det där sistnämnda ska jag tänka på nästa gång jag får besök av Mölle-mannen.
      Men visst har du rätt om grantillverkningen. Att demonstrera hur man snurrar en gran är alltid en säker publikknipare.
      Innan jag byggde om och "intrycks-sanerade" i stationshuset fanns där ett bord där jag kunde fästa skruvstycket. I och med ombyggnaden försvann alltså bordet men jag har ibland velat visa hur man gör en gran men saknat fäste för skruvstycket. Men nu är det fixat. "Ett litet steg för mänskligheten" förstås, men man får glädjas åt det lilla. ;-)

      Radera
    4. Nu var det du själv som antydde detta när du skrev Mm..
      så uppfattade jag det ,,,,he he

      Radera
  2. Jag gillar att du använder vad naturen har att erbjuda Sture, speciellt när det behövs så många träd.
    Det där med björkens bark är intressant. Jag har själv gått och spanat på hur den ter sig och kommit fram till att unga björkar är kritvita med lite fläckar(snudd på leopardliknande) och äldre björkar är mer mörkgrå. Jag tyckte du fick till kulören rätt så naturlig med din färgblandning. Vill bara avsluta med att utropa, Snygga spir(e)or Sture!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, "snygga spiror" låter som en gammal Åke Söderblom/ Sickan Carlsson-rulle.
      Ja, det där med färger på anläggningen är ett kapitel för sig. Det viktigaste är ju (i vanlig ordning) att det SER rätt ut.

      Radera
  3. Tack för en mer utförlig beskrivning hur du gör med dina spireor. Jag kommer att behöva flera hundra till min nya bana. Tar lite tid att göra förstår jag men bra blir det ju! Jag gjorde ett 20 tal förra året men enklare då jag bara sprayade dom med färg efter badet i glycerin. Dom är faktiskt lika fina än idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå, Anders!
      Du gjorde ju en elegant kalkyl hur mycket jag tjänade på att göra egna garnar. Jag kände mig förmögen i flera dagar.. :-)
      Jag tror att förtjänsten är lika god med spireabjörkarna. Här nedan ser du min skattning och jag tror faktiskt att jag skattat i underkant. Troligen går det ännu snabbare.

      Plockning 3 tim
      Rensande av blad på stammarna 3 tim
      Glycerolhantering 2 tim
      Ansning 3 tim
      Spraymålning 1 tim
      Strössling av lövverk 5 tim
      Vitmålning stammar 8 tim
      Fläckmålning stammar 5 tim

      Totalt 30 tim
      Per träd drygt 7 min

      Totalkostnad glycerol + strössel 400 kr
      Per träd 1.60 kr

      Radera
  4. Ja, nog tar du det hela till en ny nivå nu, efter den välbehövliga ledigheten!

    Nää, nu är det inte någo billiga pluttiga hobbyfärger som används, nää nu är det helt hårdvara på bordet som gäller.
    Å så kan man undra vilken litteratur som gällt i hängmattan i sommar, vokabulären är ju helt ny här frotteras det nu i en hel drös svåra högtravande ord. :-))

    God fortsättning på bygget Sture!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jojo, Johan, "hårdvara på bordet" är ju bra i olika sammanhang... ;-)
      Jag har läst (för vilken gång i ordningen vet jag inte) Sjöwall-Wahlöös serie "Roman om ett brott". Deras språkbehandling är en ren njutning och där har jag snappat upp ett och annat användbart ord.
      Till helgen ska jag som sagt till modulvisningen på Skansen för att få ytterligare inspiration till Nya Rossberga. Och så har vi ju Hässleholm sista helgen i oktober.

      Radera
    2. Vilket arbete du lagt ned på dessa träd - impad.
      Gillar särskilt bilden på "försöks dungen" där du fått flyttblocken att smälta in bra i miljön.
      Har månne Stor Kari varit på besök i bygden?
      Mycket jobb, men slutresultatet är ju något du kan känna dig stolt över - tummen upp ånyo!
      MVH
      Tommy(SWJ)

      Radera
    3. Tack, Tommy!
      Ja, "Stor-Karis sten" i Riddarhyttan känner man ju till. Min hustru heter Karin och har anknytning till Riddarhyttan (Källfallet) så man kan säga att "Stor-Kari(n)" är ständigt på besök här. :-)

      Radera
  5. Fina spiror och tack för låten med Arlo Guthrie, en härlig låt. Vill passa på att tipsa om 20 minuters-versionen av Alice's Restaurant av samma påg (https://www.youtube.com/watch?v=m57gzA2JCcM).
    Lite sjuk humor kan inte skada någon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt, det står att jag är "Unknown" fast jag är inloggad, nåja... Steen från Skåne är det i alla fall...

      Radera
    2. Ja, Alice´s Restaurant är ju lite speciell, minst sagt... (Tack och lov körde han inte den när jag hörde honom live på Greens Hotell i Tällberg för snart 8 år sedan.)
      Men City of New Orleans är en riktig höjdare i hans tappning. Notera förresten hur fint dragspelet blir grädden på moset i arrangemanget!!

      Radera
  6. En av många som åkt med det tåget. Johny Cash och John Denver var inte överens om tåget hade 24 eller 25 säckar post, kanske åkte de olika dagar, Arlo höll på 25. Väl sammansatt video, illustrerade texten fint.
    Bygg väl, som Kbran uttryckte det, själv ska jag försöka komma igång igen efter några månader med för mycket fullskala
    P-O

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90