Dags för ”Vid spåret”.

 

När detta inlägg publiceras är det fredag eftermiddag och för många av oss blir det en kväll i TV-soffan med ”På spåret”. För att fördriva väntetiden fram till dess att programmet kör i gång kommer här min egen variant: ”Vid spåret”. Resmålet är nog inte så svårt att lista ut: Nya Rossberga.

Idag handlar det om kompletterande vegetarisering av banvallen till den normalspåriga industrijärnvägen Näs-Horndal.

Vad visar då denna första bild?



Jo, så här ligger det till: Anläggningens banvall är fast monterad i fackverket men de anslutande landskapssektionerna är alla urlyftbara. På bilden ovan märker jag ut gränslinjen mellan den fasta banvallen och den urlyftbara sektionen. Notera att jag redan tidigare har ”grundat” banvallen med lite markvegetation (Woodland Scenics).

På följande bild ser vi hela banvallen med avgränsningslinjen. Det är alltså bara området ovanför avgränsningslinjen som behöver kompletteras. 




Här nedan ser vi den bild jag använder som inspiration. Bilden visar Olle Häggs morföräldrar invid Näsbanans banvall i Rossberga. Precis det området försöker jag gestalta på anläggningen.



Som synes har banvallen rik vegetation. (Här, Stefan Vennberg, kan vi snacka om  "spårsallad" på riktigt.😎)

Utöver den provisoriska markvegetation jag hittills haft på anläggningen fanns det i verkligheten långt gräs, blommor och buskar. Då får jag väl försöka efterlikna detta så gott jag kan!

Här har vi mitt utgångsmaterial. Fibergräs, blomfrö och polyfiber.




Vi tar dem i tur och ordning. Fibergräset applicerar jag med elektrisk applikator. På bilden ovan ser vi min nyanskaffade ”mini-applikator” som möjliggör precisare applicering än den stora Grassmaster som vi ser till höger på bilden nedan.



Miniapplikatorn ska enligt beskrivningen klara fibergräs med en längd av 6 mm men det tycker jag verkar vara en glädjesiffra. Till 6 mm-gräset är den stora applikatorn betydligt bättre.

Det var gräset det. Till blommor har jag skaffat 0.5 mm stora blompartiklar av fabrikat Magiflor. Man penslar på ett försiktigt lager med vitlim där man vill ha blommor och sedan sprider man partiklarna ”efter  behag” för att citera en känd matlagare på Saltkråkan.

Buskagen då? Jo här använder jag en metod jag stulit från Janne Gissberg. Man drar ut små glesa bollar av polyfiber och limmar dem på en ståltråd. Så här:




När polyfibern torkat fast på ståltråden sprejar man det hela med lim och strösslar över till exempel Woodland Scenics turf ”Green Blend”. Då blir det som på bilden nedan. Betydligt luftigare än till exempel Woodlands ”Clump Foliage”.




OK, då är det bara att börja jobba. Lämpligt nog hade jag ett antal pappskivor att lägga på fackverket för att undvika invasiv vegetation på möblemanget under fackverket.



Här har jag tejpat rälsen för att (så länge som möjligt) skydda den från oönskat lim och ludd.




Men tejpningen gör förstås att området mellan rälerna blir alldeles obeväxt. Det är ju inte trovärdigt! Bort med tejpen och pensla på vitlim försiktigt. Sedan strösslar jag med Woodlands Blended Turf och Green Blend. Så här:



När limmet torkat dammsuger jag bort den överflödiga turfen och borstar med en tandborste. Det gäller ju att se till att mittkontakterna blir frilagda. Då ser det ut som nedan. Man kan konstatera att mittkontakterna varken underlättar arbetet eller gör sig på bild ur den här vinkeln. (Bilden tillägnas alla ”märklin-ätande” kamrater i cyberspace.)



Och här kommer ytterligare några bilder på slutresultatet. Är jag nöjd? Tja, man är väl aldrig riktigt nöjd men jag tycker i alla fall att det blev bättre än tidigare. Men det var mycket jobb för en ganska marginell förbättring...









Då var jag färdig med det moment där jag måste hålla till i stationshuset. Nästa uppgift blir kompletterande vegetarisering av de lösa landskapssektionerna. Då kan jag vara i verkstaden i källaren och slipper den halsbrytande promenaden på glansis genom trädgården. Bilden nedan visar transportmetoden vid tillbakaforslandet av grejer från stationshuset ner till verkstaden idag på morgonen. Med den vill jag önska alla hobbykamrater och övriga dito en trevlig helg!






Kommentarer

  1. Tycker det blev mycket snyggt ! Tack för att du beskriver så detaljerat hur du gör! Bryt inga ben på isen ;-) Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du följer! :-)
      Nej, nu ska jag undvika isen och hålla mig i källarverkstaden. Men jag måste vara försiktig i trappan, förstås...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90