Försommar 2021- Mopeder och blommor i Nya Rossberga

 

Jag tror att alla som sysslar med modelljärnvägshobbyn har märkt att det ibland kan vara svårt att få tag i det man önskar. Standardgrejer enligt ”formulär 1A” är kanske inget problem, till exempel en Märklinväxel eller en sats med färdigbyggda lövträd från någon tillbehörsfirma. Om man däremot är ute efter en alldeles speciell artikel, utanför mainstream, kan det bli problem.

På min anläggning tycker jag det är kul att gestalta situationer från min barndom, till exempel nedanstående mopedåkare. Det är min kompis Leif Bolin som kör och jag sitter på pakethållaren.


Men då gäller det alltså att få tag på en lämplig 1:87-moped. Hjälpsamma kamrater tipsade mig om att mopeden på fotot är en NV Autoped. Jag fick också veta att den inte finns i modell, men att Artitecs Novolette är snarlik. Här en bild saxad ur ett nyhetsutskick från Artitec, 2017.

Den var inte lätt att finna. Hos Artitec finns den inte och inte heller hos någon av de svenska firmor jag känner till. Men hos Modellbahn Lippe fanns den (trodde jag). Jag beställde ett ex men fick besked att den inte fanns i lager. Jag skulle dock meddelas när den kom in. Detta skedde hösten 2020. Ännu har inget meddelande kommit från Modellbahn Lippe och nu började jag bli orolig att Novoletten över huvud taget inte skulle gå att få tag på.

Men när jag nyligen efterlyste den i modelljärnvägsgruppen på fejjan blev jag tipsad om att den tyska firman Modellbahn Kramm hade den i lager. Här var det nog säkrast att handla snabbt så med blixtens hastighet klickade jag in en beställning. Och det verkade vara den sista de hade för när jag gick in, direkt efter min beställning, och kollade så var den borta ur sortimentet.

Ja, då var väl saken klar?  Fast smakar det så kostar det. Tyvärr blev frakten mycket dyrare än själva mopeden men nu kunde jag i alla fall andas ut… (Trodde jag).

Hm… Efter tio dagar utan leverans från Tyskland började jag bli orolig igen. Så fick jag ett mejl från DHL att jag skulle ”bekräfta leverans av en försändelse”. Kunde det vara Novoletten? Men, för att citera en känd artist: ”Det var något tjyv- och rackarspel med brevet för det var poststämplat i Yxkroken”.

Mycket riktigt, det var ett bluffmejl som jag turligt nog inte börjat klicka på. Men det fick mig att mata in beställningsbekräftelsen från Modellbahn Kramm i Google Translate. Jag blev inte riktigt klok på innebörden så jag vände mig till min vän(?) och tysk-uttydare Mölle-Mats. Han konstaterade att moped-h-lvetet var restnoterat (trots att den vid beställningen ”fanns i lager”).

Ack ja… Tillbaka på ruta ett, alltså. Det vilar tydligen en förbannelse över den där hojen.

 

Nu en helt annan sak:  Det här med ”grönska” på anläggningen.

Det brukar anses att man ska använda en dämpad färgskala på sin anläggning. Det kan möjligen vara en reaktion på att man förr (och kanske oftare på en del utländska anläggningar?) gärna fläskade på rejält med illgröna färger i landskapet. Jag misstänker att det är denna reaktion som lett till att man nu för tiden ibland ser landskapsbyggen som verkar nästan lite urblekta eller dammiga. Så ska det inte behöva vara, enligt min åsikt. Titta bara på Janne Gissbergs landskapsbyggen. ( https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=9653.0 ) Jannes landskap är ju superrealistiskt men grönskan är snarare mustig än återhållen.  Men den är för den skull inte gräll.

Det svenska sommarlandskapets ”grönska” är dock inte bara grön. De nysådda sädesfälten är förstås ganska enhetligt gröna men dikesrenar, ängar, hagmarker och å-kanter, vimlar av andra färger. Se några bilder här.









När jag nu står i begrepp att förfina vegetationen i Nya Rossberga vill jag att ge plats för denna ”icke-gröna ” grönska. Hur ska man då få till detta? Woodland Scenics har en sats med ”blom-turf” (T48). Satsen innehåller fyra färger men den blå/lila färgen som är så viktig i svenska sommarlandskapet saknas som synes. Dessutom är turfen väldigt finkornig.



Men någonstans läste jag om en blomturf som heter Magiflor. Den är lite grövre än Woodlands och finns i ett otal färger. Jaha, då var det väl bara att köpa sådan, då? Tyvärr lyckades jag inte hitta den hos någon av våra svenska återförsäljare. Då började jag söka på tyska sidor men även där var den svår att finna. Till slut hittade jag firman  Modellbahn-schildhauer som hade Magiflor i sortimentet. Dock var många kulörer restnoterade men övriga gick att förbeställa. OK, jag köpte några av de som fanns och förbeställde övriga. Detta hände i februari men efter fyra månader har jag ännu inte fått de förbeställda.

Nu började det bli kalla fötter igen. Snart är det höst, landskapsarbetet ska börja och jag har ännu inte fått tag på de blomkulörer jag önskar. Dags att ge sig ut på jakt efter någon annan firma!  Inte det lättaste, konstaterade jag igen, men efter mycket klickande fann jag denna firma:



Och heureka! Nu ligger blommorna på mitt bord. 




Då är det bara resten kvar, nämligen att få blomsterängarna att se trovärdiga ut i den förkrympta värld som går under namnet Nya Rossberga. Det gäller förstås att vara lite återhållsam så att vegetationen inte blir som en enda stor regnbåge...
Jag är definitivt ingen botaniker så här blir det en sorts amatör-impressionism som gäller. Jag avbildar som sagt den 27 juni 1959 och olika blommor har ju vanligtvis olika växtperioder. Men i Nya Rossberga är växtlighetsperioderna generöst låååånga och alla blommor blommar samtidigt. (Hoppas du inte läser detta, Magnus Pettersson! 😉)
Men mera om blomstren när höstarbetet på anläggningen tar sin början.

Kontentan av denna drapa om ”Novoletten och blomstren” är att man aldrig kan vara tillräckligt pessimistisk när det gäller lite udda MJ-tillbehör. Det gäller att ha framförhållning, och ser man en sak som man vill ha så ska man slå till direkt – i morgon kan det vara för sent.



För övrigt kan man notera att alla hus i Nya Rossberga nu är färdigbyggda och nergrävda. Här har vi några exempel på detta:






Flera anläggningsbilder finns på min nyligen uppdaterade hemsida. (www.bylen.se) Bilderna hittar man i det inringade området i menyn på skärmklippet nedan.




På hemsidan finns också en sammanställning av de filmer jag laddat upp på youtube. Modelljärnvägsfilmerna hittar man vid pilen på följande skärmklipp. Modelljärnvägsfilmerna är i sin tur uppdelade i kategorier och serier för att förhoppningsvis göra det överskådligt och lätt att hitta.




Filmer, ja… Jag har ju nyligen laddat upp två filmer med ”milstolpar” i Morshyttan-Rossberga. Introduktionsbilderna till dessa filmer ser vid ett första påseende rätt lika ut. Jag vill dock tipsa om att det är två olika filmer och om någon missat dessa så följer här direktlänkarna till båda.







För första gången på länge har jag köpt en helt ny vagn till anläggningen. Det är NMJ:s kylvagn som jag inte kunde motstå. Den påminner mig om min barndom när tågen var intressantare att titta på än idag. (3G-varning!) Kul att NMJ-vagnen har olika reklam på sina sidor. Lockande att köpa en till, alltså.




Slutligen vill jag påminna om att aviseringar om blogguppdateringar tyvärr verkar upphöra för mina prenumeranter i och med juli månad.



Trevlig fortsättning på sommaren!


Kommentarer

  1. Husen är verkligen supersnygga, knappat att man kan tro att det inte är "på riktigt". Den omgivande marken runt husen är också grymt snygg !
    En annan fråga...kommer det finnas någon chans att få se anläggningen på plats...? Jag är nog inte den enda som frågar :-)
    Trevlig sommar!
    Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå, Kjell!
      Pandemin styr så under den närmaste tiden tar jag inte emot besökare överhuvudtaget. Och när pandemin är över vill jag inte binda upp mig på för många besök. Även jag vill ju ut och resa...
      Jag har under tidigare år bokat in besökare långt i förväg vilket medfört att sommaren blivit rätt sönderhackad för mig och min familj. Nu för tiden brukar jag säga så här: Har man vägarna förbi kan man slå en signal. Om det passar mig så tar jag emot, annars får det bli en annan gång.

      Radera
    2. Full förståelse och respekt Sture! Du har ju försett oss med mycket material via webben, väldigt tacksam för det! Ha en skön sommar! Kjell

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90