Modernisering av min hemsida




Parallellt med min aktivitet här i bloggen har jag också haft en hemsida sedan 2009.
På senare år har den blivit minst sagt styvmoderligt behandlad…


För resten, har inte hemsidor hamnat lite i bakvattnet efter diverse forum och facebookgrupper? Och så har vi ju det här med blogg… Finns det egentligen någon anledning att hotta upp en gammal hemsida?

Ja, det beror ju på… Jag ser min hemsida som en sorts portal. Modelljärnvägen är förstås det centrala men här finns även mycket ”hembygdskunskap” med foton, berättelser och länkar till bland annat alla mina Youtubefilmer.



Jag har alltså gjort en totalrenovering av min gamla hemsida för att föra fram den i nutid och jag kan berätta att det jobbet inte var gjort på en kafferast…. Det är bland annat därför jag tagit en time out från mitt byggande. 

Nu är det i alla fall gjort och det här är vad som möter mina besökare nu:







Och här har vi länken till den nya hemsidan. 


Sidan kan under en tid betraktas som en ”beta-version” och jag är tacksam för synpunkter. Jag ser också gärna att jag får förslag till min länksamling. För att göra länksamlingen hanterbar har jag beslutat mig för att vara ”länk-chauvinist” och bara ta med svenska länkar.





Jag är medveten om att man designmässigt knappast kan betrakta min hemsida som modern och  ”flashig”. Nej, hela upplägget påminner nog om ett ”föredrag med skioptikonbilder” i blåbandslokalen i Rossberga på femtiotalet. Jag har försökt prioritera tydlighet framför häftiga effekter.


Under resans gång har jag filosoferat lite över det här med att publicera sig på nätet. 


Hemsidan kan betraktas som beständig, men saknar kanske spontanitet och snabbhet. Trots att man ibland har möjlighet att kommentera blir det ändå oftast en envägskommunikation.


Facebookgruppen känns som hemsidans motsats. Den är snabb, och på-sekunden-aktuell. Man får ofta omedelbar respons på sina inlägg men mediet är flyktigt och inläggen försvinner bort i cyberspace innan man hinner blinka.


Forumet är beständigare än Facebook. Här finns underrubriker och sökfunktioner Det blir också en tvåvägskommunikation med kunniga, hjälpsamma kamrater.


Bloggen är ett sätt att på ett enda ställe samla en redovisning av till exempel ett anläggningsbygge. Här finns möjlighet att kommentera och få svar men på min blogg (blogspot) har tyvärr många svårt att få kommenterandet att funka.


En stor fördel med att ha egen hemsida och blogg är att jag själv kan bestämma. Jag kan till exempel radera de grälsjuka troll-inlägg, ofta om samhällsfrågor, som ibland förgiftar forum och Facebook. Tilläggas kan att jag hittills aldrig behövt radera något på hemsidan eller i bloggen.

Det blev mycket text här…. Jag undrar just hur många som orkat ända hit???


Sammanfattningsvis:

- Titta gärna in på min hemsida, www.bylen.se ,  och om ni upptäcker några konstigheter är jag glad om ni hör av er. Antingen på fejjan, i bloggen eller på hemsidan.

Kommentarer

  1. Jag orkade ända hit. Jag tycker dina reflektioner kring forum etc rimmar väl med mina egna tankar. Bloggen är en bank med bilder och text som jag kan gå tillbaka till och begrunda med tiden. FB har jag lagt av med och kommer troligtvis aldrig tillbaka till som medlem. En hemsida känns väldigt proffsigt och det är nog rätt format för ett proffs som du Sture. Nu skall jag kolla in denna upphottade hemsida. 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Simon! :-)
      Jag hoppas att du använder en dator när du kikar på sidan. Jag har fått påpekat att den inte är mobilanpassad. (Och det är nog inte heller jag, märker jag ibland... :-( )

      Radera
  2. Ett riktigt bra initiativ Sture. Jag får känslan av att du skäms för hemsidans design när du skriver "Nej, hela upplägget påminner nog om ett ”föredrag med skioptikonbilder” i blåbandslokalen i Rossberga på femtiotalet" men är det inte helt rätt när man tänker på vilken tidsepok och geografiska område din bana avbildar? Jag skummade igenom valda delar av hemsidan igår och tycker att det ser bra ut. Lockar till mer "läsning" framöver.

    Jag håller med dig helt i dina tankar om hemsidor, bloggar och forum. Facebook har jag valt att hålla mig utanför så det har jag ingen åsikt om.

    Avslutningsvis vill jag tacka för att du tar dig tid att rapportera om ditt fina modellbygge på hemsidan och bloggen. Hoppas på fler intressanta inlägg inom en inte alltför avlägsen framtid.

    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Jan! :-)
      Ja, jag hade väl inte haft något emot om mitt hemsideprogram haft en lite modernare framtoning och t.ex. varit mobilanpassat. Men, som du påpekar, här handlar det ju ändå om nostalgiskt glesbygdsliv. :-)
      Kul att du så troget följer bloggen. Tack för det!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90