Om mockuper, och att återskapa försvunna byggnader.




Vi börjar med att återigen kasta en blick på det område av Nya Rossberga som jag för tillfället håller på med. Huset ”Borgs” (nr 1) och mjölnarbostaden (nr 2) är alltså klara även om de på denna bild representeras av provisoriska mockuper. Förebilderna finns fortfarande kvar och var alltså möjliga att mäta upp tämligen noggrant. 




Men nu blir det lite knepigare. De återstående två byggnaderna på den här sektionen., mjölnarens lagård (nr 3) och sågen (nr 4) är borta sedan många år så nu blir det att bedriva en del förebildsforskning. Här är ”Sällskapet Rossbergabilder” en guldgruva. Varje år sätter vi upp gamla bilder från byn på en anslagstavla vid vägkorsningen i city. Sedan starten 2008 har vi fått in mängder av intressanta foton från generösa bidragsgivare. Här kommer en bild av årets upplaga….





….och här är gänget som deltog vid premiärvisningen i maj.




Men tillbaka till anläggningen. Den mockup som representerar mjölnarens lagård blev alltför snabbt tillyxad av mig och jag upptäckte ganska omgående att den blivit alldeles för liten i förhållande till boningshusen. Men hur liten? Visserligen hade jag tillgång till nedanstående två flygfoton, men jag tyckte ändå att det var marigt att få till en rimlig skattning.






Vad gäller byggnadens storlek kom jag faktiskt att få störst nytta av följande gamla , lite murriga, vykort.




Genom att göra en kraftig delförstoring av fotot kunde jag mäta lagårdens bredd och höjd i förhållande till Borgs och till mjölnarbostaden, som jag ju redan hade som färdiga modeller. Och mycket riktigt, ursprungsmockupen visade sig alldeles för liten. Det blev att göra en ny mockup och nu höjde jag även ambitionsnivån lite grand och fyllde på med en del detaljer. Följande två bilder visar skillnaderna mellan nya och gamla mockuperna, både vad gäller storlek och detaljering.







Som synes har lagården två utbyggnader. Enligt Kicki Sjögren, uppväxt i mjölnarbostaden fanns här en svinstia. Någon av utbyggnaderna hade då kanske, åtminstone delvis, endast av ett tak?  Kicki har lovat att försöka hjälpa mig med en skiss ur minnet. 




Men nu blir det spännande, hur kommer den stora lagården att te sig på anläggningen?
Först tittar vi på en bild med de gamla mockuperna. Lagården ser onekligen rätt liten ut i förhållande till Borgs.






OK, då ställer vi dit den nya, större, mockupen. Storleksmässigt stämmer ju detta bättre men hoppsan, nu känns det ju som att husen kommer alldeles för tätt inpå varandra.






Hur gör vi då, då? Finns det utrymme att glesa ut husen en aning? Ja, faktiskt. Vi tittar på nästa bild där jag också gillrat upp de färdiga husen för att visualisera så bra som möjligt. Visserligen får jag bryta upp terrängen och spackla om och strössla igen, men det är det värt. Så får det bli!





Ja, det var lagården, det. Då tittar vi på nästa försvunna byggnad, sågen.




Storleksmässigt är den ursprungliga mockupen ganska OK där den ligger mellan mjölnarbostaden och kvarnen.






När det gäller bilder på själva byggnaden ligger sågen betydligt bättre till än vad lagården gjorde. En hel del gamla bilder har vi fått från Ingbritt Nyström som var gift med mjölnarsonen Bertil.
Före detta handlaren i Rossberga, Sven Tidén, har också tagit en del bilder, både exteriört och interiört.



Foto:Sven Tidén




Foto från Ingbritt Nyström.



Foto från Ingbritt Nyström.



Foto från Ingbritt Nyström.





Foto: Sven Tidén



Nednstående bild är ett utmärkt exempel på hur en bild tagen i ett helt annat sammanhang kan ge nyttig information om en byggnad. Alla övriga exteriörbilder är tagna utifrån Fornbyvägen och in mot sågen. Ingen av dessa bilder visar hur övre delen av sågen såg ut. Men på den här bilden, som jag fått från Kicki Sjögren, dotter till Bertil och Inbritt Nyström får man den felande pusselbiten vad gäller byggnadens bortre del. Tack, Kicki!





Eftersom det finnsförhållandevis gott om bilder på sågen är det ganska enkelt att göra en hyfsat detaljerad ritning över de tre sidor av byggnaden som kommer att synas på anläggningen.'





Trots att storleken på den ursprungliga mockupen stämde rätt väl valde jag ändå att göra en ny, mera detaljerad, variant av mockup. Detta för att byggnaden då blir lättare att visualisera när jag ska ta itu med den riktiga modellen. Här ser vi den färdiga mockupen från framsidan. Det grönfärgade området kommer att ligga under jord.





Och här ser vi sågen från baksidan, alltså mot ån.





Då går vi ut och ser hur det ser ut på anläggningen. Först den gamla mockupen från framsidan.





Och så den nya.





Och så den gamla från baksidan.





Och så den nya.





Ja, då är det bara att vässa styrénkniven och köra igång med de riktiga modellerna. Sågen blir lite extra kul. Jag kommer att behålla alla dörrar öppna och försöka inreda med lite sågutrustning av ”lookalike-typ”.



















Kommentarer

  1. En härlig byggnad. Fortsättningen vill man absolut inte missa.
    Önskar dig en trevlig Jul. /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Anders!
      Trevlig Jul även till dig och lycka till med ditt fortsatta bygge av Backen, Bärby.

      Radera
  2. Ju mer jag ser av detta, desto mer önskar jag att jag också kunde bygga ett helt samhälle i miniatyr, snarare än bara det järnvägiska. Fantastiskt är det och jag är särskilt tacksam för att du också visar förebildsbilderna.

    /Håkan

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt roligt att följa ditt bygge!
    Jag hittade din blogg relativt nyss och det är lite av Julafton varje gång det dyker upp ett nytt inlägg.

    Jag är själv inte "byggare" men roas nått kollosalt av att se er som bygger och då kanske mest där det finns ett litet spelrum för egen tolkning och där "niträkning" kanske inte alltid är nödvändigt för att få ett bra resultat.

    God Jul Sture och jag ser fram emot det nya årets inlägg med spänning!

    //David

    SvaraRadera
  4. Hejja Sture det blir fint med inredning i sågen, du har som vanligt laggt ribban högt.
    God jul på dig

    SvaraRadera
  5. Tack för era vänliga ord, Håkan, David och Leif! :-)
    Håkan: Visst, min anläggning har med tiden blivit mycket mer landskap än tåg och räls. Och min blogg rullar på och det blir avsnitt på avsnitt i samma stil,: modeller och förebilder och inte en skymt av några tåg.... :-( Jag tror ändå att det finns en grupp som gillar "det kulturhistoriska landskapet" och för närvarande vänder jag mig förstås till denna.

    David: Kul att du upptäckt bloggen. Du har helt rätt i att jag som byggare inte räknar mig som "niträknare". Nej, snarare är jag "gladbyggare" som vill att min anläggning ska betraktas som en helhet. Vem ser egentligen till exempel ett dörrhandtag på ett hus som ligger en meter in på anläggningen....? Har du förresten sett att jag gjort en hel del filmer, både från min och andras anläggningar? De finns på min hemsida, www.bylen.se , om man går in under "Några filmer" i vänstermenyn.

    Leif: Ja, "ribban" passar ju bra i ett sågverk. :-) Det ska bli kul att försöka fixa till ett något så när trovärdigt såg-maskineri som skymtar innanför de öppna dörrarna. En ny grej för mig.

    Ja, och God Jul till alla!

    SvaraRadera
  6. Snygg "mockupp"på sågen..skall bli kul och se fortsättningen


    God Jul
    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Roger! Lagården har ju även ett tegelparti men jag tror INTE att jag murar stenarna en och en. Sådant lämnar jag till byggare med större tålamod. ;-)

      Radera
  7. Heja Sture! Ja... Det här projektet kan ju inte sågas! Jag förespråkar också att du får med vegetationen mellan lagården och de tjusigt bedagade kåkarna du just har blivit klar med! Detta iallafall i den mån det går, för då ser det också lite mysigare och mer detaljerat ut! Lycka till!

    God jul och gott nytt decennium!
    Mikael/3D-skrivaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Mikael!
      Jodå, jag ska se till att det blir rejält lummigt så småningom. Garnar och spiréabjörkar har jag ganska gott om men till prydnadsträden vid de olíka gårdarna tänker jag testa metoden med snurrad ledningstrådar och någon typ av Woodland-foliage.
      God Jul även till dig!

      Radera
  8. Blev jättebra med nya platsen på Borgs även om det blir lite extrajobb.

    Sågen ska bli riktigt kul att se färdig, lägger in en önskan om många bilder under byggets gång med interiör och allt men om du råkar glömma i stridens hetta så är det såklart lugnt ;)

    God Jul Sture med familj och gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Oscar, sågen blir verkligen kul att ta itu med. Skiljer sig ju en hel del från övriga kåkar på anläggningen. Jag ska försöka åstadkomma lite byggrapporter då och då, men som sagt så är det lätt att glömma att fotografera när man är "in the flow".
      God Jul även till dig och kul att du hänger med här på bloggen!

      Radera
  9. Hej Sture !

    Det ska bli kul att följa fortsättningen :-)
    Ser speciellt fram emot sågen, ska själv ha en liten såg från 1971 på min "bana".

    God Jul och Gott Nytt År till dig och din familj önskar
    Pär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Pär!
      Ja, sågen ser jag själv fram emot. Jag har nu beställt Woodlands såg-maskineri från en firma i England och hoppas på att leveransen ska funka så att jag har det nästa vecka.

      Radera
  10. God fortsättnimg Sture. Det känns tryggt att se att byggboomen i Nya Rossberga fortsätter med samma frenesi som tidigare. Jag har berömt dig för din pedagogik tidigare, och jag är säker på att andra modellbyggare tar till sig av dessa tips, att t.ex. göra så skalenliga och välbyggda mockuper som möjligt. Det är verkligen till stor hjälp har jag själv märkt. Även jag ser fram emot många fina och lärorika uppdateringar av ditt bygge här, även under 2020.
    Gott nytt år Sture!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Simon!
      Ja, vi får väl se hur det går med "produktionstakten" år 2020.... Jag har faktiskt planerat in en timeout efter mjölnarens lagård och sågverk. Osäkert hur långt uppehållet blir.
      Gott nytt år även till dig!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90