Nätets flyktighet och bloggens beständighet.



Hösten närmar sig och det är snart dags att fortsätta bygget av Nya Rossberga och att skriva i bloggen igen.

Bloggen, ja. En blogg är ju inte lika flyktig som till exempel en Facebookgrupp men den är ändå en gratistjänst och därmed finns risken att den dras in utan större förvarning. Så har ju till exempel hänt med en del gratis bilduppladdningstjänster, vilket medfört att foton man lagt in på olika fora helt har försvunnit. 




Min dotter, som från början tipsade mig om att starta en blogg, kom därför med ytterligare ett tips: https://www.bloggtillbok.se  Där kan man alltså få sin blogg tryckt i bokform. Man anger helt enkelt sin bloggadress och vilka sidor man vill ha med och så sköts resten automatiskt. Min dotter tyckte att invigningen av Nya Rossberga var en logisk tidpunkt för att sammanfatta arbetet hittills i en sådan bloggbok. Jag nappade direkt på hennes förslag och här ser vi resultatet:






En bok kan innehålla max 300 sidor så för min blogg blev det en bok i två delar om 260 sidor vardera.

Hur blev då resultatet?
Jodå, helt OK. Formatet är A5 så det är ju ingen Coffee Table Book, men som en dokumentation av bloggen funkar den utmärkt. Layoutandet sköts ju helt automatiskt så det spelas ibland en del små spratt med texten. Troligen för att jag i bloggen ibland bytt textstorlek och typsnitt och det verkar inte layoutautomatiken riktigt klara av. En del bilder har också blivit lite för mörka. Men detta är randanmärkningar - i det stora hela är jag mycket nöjd.


Jag beställde två ex av min tvådelade bok, alltså fyra böcker totalt. För detta betalade jag ganska exakt 2 000 kronor. Mycket pengar? Tja… Vad kostar till exempel ett lok?  Här finns nu ett och ett halvt års bloggskrivande fäst på papper så jag slipper gräma mig den dag Blogspot meddelar att de upphör med sin gratisservice och min blogg försvinner ut i en fjärran onåbar galax i cyberspace. 

Någon gång i framtiden kan det kanske också vara roligt för barn och barnbarn att bläddra i böckerna och se vad den gamle nörden pysslade med för länge sedan.


Kommentarer

  1. Det där var en bra grej, skall jag ta till mig och utforska. Det är ju betydligt trevligare att senare kunna gå tillbaka och bläddra i en bok med foton än att leta på nätet tycker jag. När projektet är klart printar man ut allt och kan starta en ny blogg när nästa projekt startas. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Simon, det kan ju vara idé att försöka göra det arbete man lagt ner i en blogg mera beständigt.

      Radera
  2. Nätet som sådan har väl många fördelar .Men en bok är ändå en bok.
    lätt att slå upp och läsa i...sen är denna bok ett arv till
    eftervärlden..vem vet om internet
    består i framtiden...
    kul att du är tillbaka efter en välförtjänt semester


    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, är nätet fantastiskt, Roger, och det ena utesluter ju inte det andra. Men förr, när man röjde i dödsbon, hittade man gamla brev och fotografier. Vad kommer man att hitta i framtiden?

      Radera
  3. Det där ser ju bra ut Sture även om det kostade en del. Kan bli ett intressant dokument för framtida Bylén-generationer att fördjupa sig i.

    Trevligt att du har kommit igång igen efter din semester. Jag ser fram emot kommande byggrapporter.

    Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Jan!
      Ja, man får ju tänka på framtida generationer. Inte kul om det bara blir datafiler folk lämnar efter sig i framöver. :-(
      Ja, jag har som sagt börjat snegla lite på anläggningen igen. Jag tror att jag börjar säsongen när häckspireorna är färdiga för avverkning och lövträdstillverkning. Sedan blir det husbyggen. Nog finns det att göra, alltid...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90