Nya Rossberga invigt

Här har vi invignings-gänget, den sammetsvarma lördagen 29 juni.


Per Arne Åberg klipper bandet. (Foto: Stefan Nilsson)

Invigningsfesten krävde ju en del förarbete så det blev inte mycket modellbygge den sista tiden innan. Men något ville jag ändå visa upp som jag inte redovisats på bloggen tidigare så jag smög ner i verkstaden ibland för att fixa några smågrejer. Tyskbo anhalt fick ett par väntande passagerare på perrongen.


Vägkorsningen fick ett mjölkbord med krukor.

Mjölkbilen fick förare, krukor och lastare.
Ett gammalt foto visar hur kor drivs rakt igenom Rossberga Centrum…


… och det försöker jag gestalta här.

Gästerna var oerhört generösa med presenter, både i flytande och fast form. En del av ”fastforms-presenterna” var färdiga för direkt utplacering på anläggningen. Presenterna fyllde diverse luckor i landskapet och/eller hade anspelningar på anläggningens koncept. Detta redovisades på ett mycket underhållande och fyndigt sätt.
En givare hade noterat att Morshyttandelen helt saknade furor. Alltså fick jag fem stycken högklassiga Furudalsfuror att placera ut.

En återkommande företeelse på Morshyttandelen är Rossbergabonden Jons Gösta med sin traktor. I verkligheten körde han en Volvo T31 men eftersom en sådan inte finns att köpa har han tyvärr fått hålla till godo med diverse annat. Här kör han till exempel en Porsche. 
Och på följande två bilder kör han en Lanz Bulldog


Men nu behöver han inte längre köra felaktigas traktorer. I ett presentpaket låg dessa. Bara att vädra och förse med förare.

Men det var inte bara en invigningsfest – nej, det var ju också en jubileumsfest. 60 år sedan Ingemar Johansson erövrade tungviktskronan. Detta hade också uppmärksammats. Ett par gäster skänkte järnvägsvagnar med Ingo-anknytning. 

Den ena vagnen innehöll gatsten. Ingemar var ju stensättare innan han blev yrkesboxare. Jag fick lära mig att den där typen av gatsten kallas ”knott” vilket hade anknytning till den aktuella insektssituationen i Hedemora. Notera också den fyndiga märkningen på vagnen.

Den andra vagnen hade reklam för Ingoläsk och här kunde givaren inte motstå att vrida om kniven en aning genom att ge en förvaringsanvisning som förstås syftar på Ingemars insats i returmatchen 1960.

Ingoläsk, ja… En tankbil får leverera den sägenomspunna drycken till diversehandeln i Rossberga.

Nästa bild är en selfie från Göteborg där Ingemar står staty utanför Nya Ullevi. 

En gäst tyckte att Nya Rossberga inte skulle vara sämre så han skänkte en egentillverkad statykopia i skala 1:87.
Efter en del funderande var statyn ska placeras har jag kommit fram till att den kan passa vid Tyskbo anhalt. Där kommer den till sin rätt genom att den inte konkurrerar med så många andra detaljer och den hamna även nära betraktaren. Jag tycker att den lyfter och uppgraderar Tyskbo anhalts betydelse för Norra stambanan så här i efterhand då den nya vägsträckningen utplånat platsen för anhalten.
Sedan måste jag hitta på en trovärdig historia som övertygar mina besökare att Tyskbo-borna hedrade Ingemar med en staty (som givetvis var tillverkad vid Sundbergs gjuteri i Horndal). Och visst, man kan också krysta fram en viss anknytning mellan Ingemar och Tyskbo. Han mötte och besegrade flera tyskar. Gunter Nurnberg (tko rond 7), Hein Ten Hoff (ko rond 1), Hans Friedrich (poäng), Heinz Neuhaus (tko rond 4)


Ja, då var Ingemar Johansson firad och Nya Rossberga är invigt. Jag har jobbat ganska intensivt med det här projektet under en längre tid så nu ska jag unna mig en rejäl time out och ägna mig åt "flytande-form-presenterna".

Jag önskar mina följare en glad fortsättning på sommaren och så ses vi väl igen när höstmörkret faller?


Kommentarer

  1. Fantastiskt och välförtjänta presenter och firande.

    Njut av sommaren så blir det nya tag i höst med resterande modeller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Oscar!
      Jodå, jag sitter nu stadigt förankrad i vilstolen med en trave romaner fram till det är dags att gå ut och skörda häckspireor i september.

      Radera
  2. Men det där var väl inte hela sanningen Sture!?! T ex hur såg läskbilen ut på andra sidan?
    Vilket osökt får mig att tänka på en gammal slagdänga från proggens gyldene år:
    "Och när vår lärare i religionen
    Står och pekar i det blå
    Och ingen fattar om han visar vägen
    Eller känner vilket håll, vinden blåser på
    då kommer fnissige Sture hem till mej
    och frågar sig som så
    Och säger, vem i hela världen kan man lita på?"

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Att välja sida" är ett känt begrepp och det har jag givetvis gjort här. Du får gärna låna en bild på bilens andra sida när du ska bjuda in till Padborgsfest för att fira Floyds revansch nästa år.
      Och till bilden där jag står och sträcker upp pekfingret kan jag säga att om jag vetat att jag fanns i DIN kamerasökare så hade jag förstås valt att sträcka upp ett annat finger.

      Radera
  3. Vad kul att så många kommit på besök för din invigning det beror garanterat inte bara på att de vill se det fina bygget, utan lika mycket
    för att träffa byggarn själv. Fullt förståeligt och välförtjänt Sture. Hoppas verkligen att jag själv snart får chansen att titta närmare på din modell och träffa dig igen. Jag kom förresten att tänka på denna sekvens från det gamla TV-programmet Helt Apropå när jag såg dina 3 nya traktorer. https://youtu.be/7Dj1MxMW0QQ
    Att försöka förklara statyn i Tyskbo är som att försöka förklara för oinvigda hur man kan lägga timmar, dagar, månader och år på MJ-hobbyn och tåg som de anser är en lelsak. Jag tycker Ingo passar klockrent där han står med garden uppe. Behövs ingen förklaring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, jag trodde först att det var sådan här traktor-musik du syftade på: https://www.youtube.com/watch?v=JJfWVFzFJ-g
      (Ska mejla dig om tänkbart besöksdatum.)

      Radera
  4. Kul att det blev lyckat med invigningen.nu kan du behöva en välförtjänt sommarvila.
    Så får vi hoppas att Gud är God så träffs vi säkert på Hjulmarknaden i vinter..

    Ps:Simpa ang anläggningen så är det som man säger
    Verkligheten överträffar dikten


    Roger/Forden

    SvaraRadera
  5. Grattis till den lyckade invigningen Sture. Jag håller med Roger att du nu har gjort dig förtjänt av lite avkoppling under resten av sommaren. Förhoppningsvis blir inte trädgårdsarbetet och annat straffarbete alltför betungande. Jag ser som vanligt fram emot kommade redovisningar under hösten. Ha en trevlig och avkopplande sommar.

    /Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Jan!
      Nej, jag kommer nog inte att förta mig med trädgårdsarbetet. Jag vill ju inte störa naturens egen process, vet du...;-)
      Men jag börjar redan se fram emot regniga höstdagar med husbyggande i källar-verkstaden.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90