Ett liiitet, liiitet hus.

Luften gick ur mig lite grand när strösslingen var klar men nu har jag i alla fall åstadkommit en liten byggnad till Nya Rossberga. Mellan Horndal och centralorten Rossberga ligger Tyskbo. Där fanns en gång i tiden en anhalt med en liten väntkur och en plåtstins. 
Min vän Kjell Gustavsson som bor i närheten har yrkat på att anhalten ska finnas med på anläggningen och givetvis nappar jag på ett sådant ”medborgarförslag”. (Det var också Kjell som  kom med det utmärkta förslaget att martin-skorstenen ska synas vid horisonten.)
Här har vi modellens inspektionsfoto. Några limfläckar ovanför gavelfönstret måste som synes mattlackas. Som vanligt kan jag säga att jag är väl inte helt nöjd med slutresultatet. Jag avstår därför från att lägga in förebildsfotot. Man kan säga att jag utnyttjat "det konstnärliga frirummet" för att citera Göran Tholin.

Och här har vi väntkuren på plats vid träperrongen. Notera plåtstinsen, som skulle vridas mot tåget för att signalera att man ville åka med. Nu gäller det att leta reda på några lämpliga figurer som står och väntar. En ska förstås stå med handen på plåtstinsens handtag. Jag får återkomma om detta.
Här zoomar vi ut lite ytterligare.  Volvo Rundnosen vid övergången ska så småningom förses med mjölkkrukor, förare och av-och pålastande yngling på flaket.

Annars har jag använt mycket tid till att städa min verkstad. Det var inte bara sektionerna som blev strösslade om jag säger så…. Under slutspurten av strösslingsmomenten har jag tyvärr inte haft tålamod att fortlöpande plocka undan verktyg, diverse material och olika burkar. Röran var helt enkelt enorm.

Nu har jag grovdammsugit, plockat i ordning och stuvat undan och även kört till tippen med en massa räsche. Jag tyckte faktiskt i ett par dagar att jag hade god ordning i min verkstad. Men sedan såg jag Magnus ”Liabacken” Erikssons bilder på fejjan från  hans perfekt nyinredda verkstad, och då bröt jag ihop…






Kommentarer

  1. Blev faktiskt lite orolig när du inte har uppdaterat på ett tag...snygg hållplatskur Sture...plåtstinsen är väl vridbar?
    Tyvärr så blir det inte Skövde i år...för sent ute med planeringen...ledigt från jobbet du vet..men nästa år så slår jag nog till
    däremot så blir det Hjulmarknaden i år...det är planerat..väntar bara på datum så bokning av flyg kan göras
    sen emotser vi en mycket utförlig rapport från Skövde...

    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, plåtstinsen är vridbar. Men som vanligt fuskar jag lite. På förebilden äe enbart den övre delen vridbar man hos mig vrider man hela stolpen.

      Radera
    2. Hoppas du förstod att det var ett skämt...ang plåtstinsen..om den var vridbar.....sen är väl lite "fusk" eller man skall väl inte säga så,utan att det är en fri tolkning av verkligheten


      Roger/Forden

      Radera
  2. Vilken liten fin och trevlig hållplats, men var kommer namnet Tyskbo ifrån? Har du måhända berättat om det tidigare? Jag känner igen stöket efter en rejäl strössling. Gräs, foliage, buskdelar och grus överallt där det inte skall vara. För att inte tala om alla färg och limfläckar, pytsar, burkar, penslar, fler burkar och färgtuber....puh. Så skönt när man rensat undan allt. Men varning för att bli FÖR pedant, det hör till att åtminstone ha lite småstökigt på arbetsbordet tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet tyvärr inte på rak arm var namnet Tyskbo kommer ifrån, Simon. Men eftersom tyskar redan på medeltiden var sysselsatta i svenskt bergsbruk och Tyskbo ligger i Bergslagen så kan man väl misstänka att det bott tyskar där.
      Din varning för pedanteri vad gäller ordningen i verkstaden är rätt överflödig (tyvärr...). :-(

      Radera
    2. Hahaha...jag anade att den varningen var lite överdriven, precis som för mig själv. Jag skall forska lite på Tyskbo.

      Radera
  3. Hej Sture - har du noterat Eniros nya webbtjänst "Historiska flygbilder"? En glädjekälla för historiskt intresserade, tyvärr finns inte Morshyttan med, men väl Horndals bruk. Man jämför gamla flygbilder med nya direkt på skärmen. Mycket nöje....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag kikat på den. Jättekul! Men att man har med Horndal men inte centralorterna Rossberga och Morshyttan är ju inte annat än skandal!!!

      Radera
    2. En hållplats som inte bör saknas på någon anläggning - tummen upp ånyo!
      Tommy(SWJ)

      Radera
  4. Sakta vandrar man långan väg....
    Är väl ingen brådska nån vart numera? Coola ner nu farbror å börja ställa dej för misssommar firandet och andra festligheter! :-)

    Blev ju rent av näpen den där lilla stationen å!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara, Johan - jag lovar att vara utvilad vid sommarens festligheter. Välkommen!!

      Radera
  5. Hej Sture. Vad har du för tjocklek på röret som gör själva stommen till plåtstinsen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alexander heter jag förresten och är i embryot av modelljärnvägs byggandet

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90