Dags att börja pynta de "färdiga" sektionerna.
Nu är vegetations-uppgraderingen färdig på alla sektioner utom de två stora sektionerna längst in, på andra sidan ån. Eftersom jag vill ha anläggningen visningsbar inför sommarhalvåret har jag ägnat en del tid åt att placera ut några detaljer och figurer på de ”färdiga” sektionerna. I dagens avsnitt ska jag visa lite bilder på detta.
Vi börjar med järnvägsövergången på vägen upp mot byn i Rossberga. Den har nu fått reglementsenliga varningsskyltar.
Längs järnvägen fanns stängsel. Utöver den gärdsgård jag
redovisade i ett tidigare inlägg har jag också byggt en annan typ av trästaket.
Vissa partier har jag försett med vanligt trådstaket.
Nu förflyttar vi oss till Tyskbo anhalt. Efter ett
medborgarförslag från en tioårig rossbergs-yngling beslöt man placera en Ingo-staty
i anhaltsparken. En bronsgjutare i Amfastorp förklarade sig villig att tillverka
statyn. Här väcker statyn beundran där den placerats på en liten kulle i parken
och försetts med en kättinginhägnad.
Jag tycker ärligt talat inte att figuren ovan liknar en
gammal taxichaufför. Och här har vi ett problem som jag tror många modellbyggare känner igen. Trots att jag har
hundratals olika figurer i mina lådor, figurer som ingått i olika satser jag
köpt till dioramor genom åren, hittar jag sällan någon figur som passar direkt.
Ofta vill jag ha figurer som helt enkelt står stilla men de flesta figurer som finns
att köpa är hyperaktiva. Se bara på ”taxichauffören” här ovan. Han står uppsträckt
och pekar militäriskt på någonting. OK,
han får väl stå där och peka så länge men jag ska försöka hitta/tillverka en
mera avslappnad chaufför så småningom.
En annan sak jag har på min önskelista är bilar med vridbara
hjul och öppningsbara dörrar. Det skulle ge betydligt mera liv åt
fordonsparken.
Men nu förflyttar vi oss till Rossberga centrum. Här har
ungdomarna flockats vid affischtavlan. Vad är på gång? Kanske en ny
Åsa-Nisse-film på Grand Bio Västanhede? Eller
kanske Blåbandslokalen i Rossberga får besök av någon föredragshållare som
visar skioptikonbilder från en resa i Kongo?
Men nej, det är ju sommar nu, och troligare är att det annonseras om den
kommande Nässenfesten.
Till bilden ovan fick jag leta länge innan jag hittade figurer
som står något så när stilla. Men det finns ytterligare ett problem. De figurer
som är färdigmålade har oftast så hiskeliga färger att man är tvungen att måla
om dem i diskretare utstyrslar… 😕
Vi dröjer oss kvar i Rossberga centrum. Vid affären har jag
placerat ett par småttinger som suktar efter godiset i ”ajjtomaten”.
Vid affären fanns också en Essopump och ett oljeskåp. Nu är
de på plats.
Och så fanns där en häck mot vägen. Den finns där än idag och nu finns den även på min anläggning.
Nu förflyttar vi oss till kvarnen. Säden är mald, säckarna
lastade på gummihjulskärran, hästen nosar upp några grässtrån och bonden står
och pratar med en herre som har vägarna förbi.
Som synes ovan är det ganska trångt vid tillfart/avfart från kvarnen och så var det även i verkligheten. På baksidan av kvarnen fanns ”holken” där man hissade upp sädessäckarna för malning.
Min fläskvän Olars-Erik berättade att detta medförde problem
för vad han kallade ”första generationens traktorbönder”. Att backa med traktor och fyrhjulssläp var "inte deras grej", som man skulle säga idag.
Nej, då fick bondsonen Erik, som vid den här tiden (runt 1960) var i
tolv-trettonårsåldern, rycka in och backa ut böndernas ekipage. (Och nu måste Eriks
och min generation på samma sätt anlita ungdomar så fort det blir något problem
med våra datorer. Det är inte riktigt "vår grej".)
Så har jag gjort en liten komplettering vid Rappens. Sonen
Adolf jobbade vid Intrångets gruva och bodde periodvis hemma hos mamma Ingeborg
och brodern Sigurd. Han körde en grågrön Volvo Amazon och den har nu fått sin
plats utanför huset.
”Grågrön”, nja… Det
är nog inte riktigt förebildstrogen färg, men jag är ju kung i mitt rike. Det
är nog inte heller riktigt korrekt årsmodell. Här kan det förstås bli en upprörd
anmärkning från Mölle-Mats men jag tar risken. Jag tror faktiskt inte heller
att en ånglokskramare som han orkar läsa ända hit i en ”klorofyll-blogg”, som min.
Jag avslutar med en situation från den gamla delen av min
anläggning som kanske någon känner igen.
Vad visar då bilden ovan?
Jo, den före detta banvakten Larsson i Rossberga fick som pensionär en idé att
han skulle försöka ta körkort. När så en av byns bönder, Folke Östlund, vann en
sprillans ny Volvo PV på lotteri, fick banvakten köpa Folkes gamla bil, en
tjeckisk Aero Minor. Larson tyckte nämligen att det vore bäst att
testa sin fallenhet för bilkörning innan han började på bilskolan. Den
tvåtaktade Minorn var nog inte direkt lättmanövrerad och banvakten hade kommit
upp i en ålder då nymodigheter tar tid att lära sig. Kombinationen var inte
lyckad.
En dag var Larsson på väg
från Morshyttan, hem till stugan i Rossberga där han bodde. Han måste då svänga
höger vid vägskälet i Rossberga. Tyvärr hade frontrutan immat igen och Larsson
försökte febrilt justera defrostern för att få fri utsikt. Ett försök som inte
kröntes med framgång. Efter vad som Larsson bedömde som rimlig tid och rimlig
sträcka, svängde han ändå till höger, men det visade sig vara lite för tidigt.
Ögonvittnen, däribland jag och min mor, såg bilen glatt skutta ut på Östlunds
åker ett tjugotal meter innan avtagsvägen.
Folk rusade till i tron att
Larsson blivit sjuk, men han klev helt lugnt ur sin bil och förklarade precis
hur det hela gått till. Trots att jag vid tillfället var mycket liten, minns
jag att jag imponerades av den värdighet Larsson visade vid tillfället. Han
höll huvudet högt och verkade inte skämmas det minsta trots att det nog
fnissades en hel del bakom hans rygg. Jag kanske inte behöver tillägga att det
aldrig blev något körkort för banvakt Larsson.
Men banvakt Larsson var inte
den ende äldre herre som råkade ut för ett trafikmissöde i min barndoms hemtrakt. Även på avdelningen Nya
Rossberga finns en dikeskörning. I nästa avsnitt visar jag bilder och berättar
om denna.
Helt riktigt Sture, jag orkade inte läsa ända ned till Rappens i veckans utgåva av det virtuella satirmagasinet Grönsaksköpings-Bladet, men man kan ju alltid snabbt bläddra igenom och titta på bilderna. 😁
SvaraRaderaÅtersynen av den där sedan tidigare kasserade 67:ans Amazonen i scenariot, som sägs föreställa 1959, kändes som ännu en sådan där fälla riggad för att "tvinga" mig att kommentera - så den tänker jag förbigå med en iiiisande tystnad ... 🥶
Men inledningen av artikeln, där artikelförfattaren höll sig i närheten av spåret, var faktiskt rätt intressant. "Varning för tåg"-skyltarna blev riktigt bra, en eloge för dem. (y)
Och de där trådstaketen längs banvallarna känns välbekanta - sådana omgav även Dalabanan dännä hämma sör om Maaasbäcken (och säkert på åtskilliga andra ställen runt om i vårt avlånga land).
Såsom nördig tågfotograf/videofilmare så vill jag med anledning av dem utbrista i ett "hä va bätter förr, ju förr däss bätter" - vilka obrutna kameralinjer man kunde få då jämfört med dagens läge där Trafikverket klätt in järnvägarna med "Trump-murar" av finmaskiga trådstaket som går halvvägs upp till himmelen ... 👺
Åh, man får tacka för elogen om tågskyltarna och trådstaketet. 🙂
RaderaJaså, du bara snabbbläddrar igenom bilderna i mitt inlägg... 🙁
Nåja, jag känner mig ändå smickrad att en seriös och strängt upptagen Tradera-rallare öht tar sig tid att klicka upp mitt anspråkslösa Grönsaksköpingsblad. 😜
Härlig läsning tycker jag.
SvaraRaderaJag ska försöka ta mig till nya rossberga så jag får se det "live"👍
Från och med i maj kan jag ta emot besök av hobbykamrater.
RaderaSom vanligt scrollar jag upp och ner mellan alla bilder och småler igenkännande. Dock på bilden med kvarnen, är det en lådbil som färdas på vägen?. Jag tror jag ska rota bland mina bilder och se om en gammaldags taxichaufför, som jag minns så hade de svart kostym. Att de sedan gestikulerar är väl helt OK
SvaraRaderaJa, svarta, eller kanske mörkt, mörkt blå är också min minnesbild av taxiuniformerna.
RaderaOch visst är det en lådbil i Östlunds backen. Den kan man läsa mera om i det här inlägget: http://sturebylen.blogspot.com/2021/08/forcerat-perspektiv-ris-at-sin-egen-rygg.html
Bilar med öppningsbara dörrar efterfrågades. Bilar med permanent öppnade dörrar och motorhuvar finns/har funnits att köpa från Woodland Scenics i flera olika varianter. De kanske inte har någon direkt rossbergiansk förebild men som bloggaren så riktigt påperkar är han ju ändå kung i sitt eget rike. (Kanske dessa bilar visar sig tillhöra förbipasserande besökare från Horndal eller annat löst folk)
SvaraRaderaNågra exempel:
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=&type=2&id=785&pid=AS5546
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=&type=2&id=785&pid=AS5546
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=&type=2&id=785&pid=AS5523
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=&type=2&id=785&pid=AS5552
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=&type=2&id=785&pid=AS5548
Ja, något i den stilen skulle det vara. Fina modeller och till bra pris.
RaderaMen det är lustigt att man inte anger någon förebild. (Eller har jag missat det?)
Jag skulle förstås föredra europeiska förebilder eftersom det oftast var sådana som gemene man körde i Rossberga 1959.