Två anakronismer och ett trevligt besök
Lågsäsong för modellbyggandet - det
har gått sju veckor sedan jag skrev något i den här bloggen.
Men den 4 september deltog jag i MJ-marknaden i Kårsta och det resulterade i
att jag hamnade i min verkstad under ett par dagar.
Vi börjar med att jag visar den här bilden på två bilar som
måste målas om för att likna sina förebilder.
Den vänstra bilen köpte jag hos SMJ vid marknaden i Kårsta.
Bilförsäljaren (inga namn 😉 ) var mycket ”serviceinriktad” så om jag
inte hållit emot ordentligt hade min anläggning kunnat få ett utseende påminnande om
IKEA-parkeringen en lönehelg….
Vad är det då för bilmärke det handlar om? Kanske lite svårt
att se så här från sidan men om vi tittar snett bakifrån blir det nog enklare.
Karaktäristiska baklysen…
Visst, det är en Ford Cortina av 1964 års modell. Förebilden
är familjen Byléns första bil, sommaren 1964 då farsan som nybliven 50-åring
tagit körkort. Bilen köptes vid Bröderna Hansson i Hedemora. Här ser vi den vid
BP-macken i Hedemora där den varit på uppfräschning inför leveransen. När jag
tog bilden kunde jag ju inte ana att jag 24 år senare skulle köpa ett hus 400
meter längre söderut på samma gata och att vi fortfarande skulle bo kvar där,
57 år efter bilköpet.
Modellens färg stämde dock inte med förebildens, som var
ljusblå/mellanblå. (Fanns öht förebilden i den hiskeligt gröna färg som
modellen uppvisar?) Trots SMJ-försäljarens energiska rotande i sina lådor
hittade han ingen modell med samma färg som familjen Byléns förebild.
Nej, här gällde det tydligen att själv ge bilen en blå färg.
Till min hjälp vid färgblandningen använde jag det enda färgfoto jag har på
Cortinan. Det visar farsan någon gång efter 1966 då vi flyttat från Rossberga
till en lägenhet i Horndal.
Men nu ägnar vi en stund åt den andra bilen som ska målas om
och den ser vi på nedanstående bild. En fint detaljerad Brekinamodell vars färg
dock tyvärr inte stämmer med den fullskalabil jag vill efterlikna.
Den bilen ser vi här nedan.
Även denna bild är tagen 1964. Den visar vår granne Sune
Risberg, stolt ägare till sin Opel Kapitän av 1959 års modell. Om Sune och hans
Kapitän finns mycket att berätta och på min hemsida får han själv komma till
tals med minnen av bilen. Den berättelsen hittar man här.
Brekina-Kapitänen köpte jag för flera år sedan, just med
tanken att måla om den efter förebilden. Modellen har dock blivit liggande och
det som fått mig att tveka har varit att förebilden var tvåfärgad. Enligt Sunes
uppgift var bilen ljusgrå med grönt tak.
Den enfärgade Cortinan verkade emellertid enklare att måla
och när jag ändå skulle börja ägna mig åt målning av den, beslöt jag att ta gud
i hågen och också göra ett försök med den tvåfärgade Kapitänen. Går det så går
det, var min ingångsattityd. En
bidragande orsak till att jag just nu tog mig an Kapitänen var också att Sune
och hans bröder skulle besöka mig den 17 september för att inspektera Nya
Rossberga. Då vore det ju kul att kunna överraska Sune med att hans gamla bil
återuppstått i skala 1:87.
OK, bara att skrida till verket och då är det alltid
spännande att se hur det går att demontera bilmodeller och hur många detaljer
som går att pilla bort. På nedanstående bild ser vi Cortinans lösa detaljer i
facket till vänster. Bara vindruta och chassi löstagbara, alltså. Det högra
facket innehåller ”lösgodiset” från Kapitänen. De flesta kromdetaljer och lysen från denna kunde tack och lov demonteras.
Här ser vi de strippade karosserna redo för målningen.
Japp, nu var karosserna färdigmålade. Jag säger ”målade”
eftersom de inte är sprutade utan penselmålade.
Taket på Kapitänen är modellens originalfärg men övriga färgtoner
har jag blandat till efter eget huvud. Färgerna är lösningsmedels-Humbrol från
min urgamla burksamling. Jag föredrar lösningsmedelsfärg eftersom den håller
sig ”öppen” längre än akrylfärg som jag tycker vill torka redan i penseln… De
färger jag hade tillgängliga var av den matta typen men det spelade ingen roll
eftersom målningen avslutades med ett lager klarlack 135, satin. Jag tycker faktiskt
att halvblank färg passar bäst på modellbilar. Den ”fläskblanka” färgen
upplever jag som orealistisk i skala 1:87.
På nedanstående bilder ser vi bilarna ”påklädda” igen.
Båda bilarna hade en del fina detaljer som jag fick offra
vid ommålningen men det kan inte hjälpas. Om jag låtit bilarna behålla sin
originalfärg och sina fina detaljer hade de inte sett ut som ”vår Cortina” och
”Sunes Kapitän”. Som så många gånger annars när det gäller modellbygge tvingas
man att kompromissa.
Men Sunes Kapitän, då? Ja, att ha den på anläggningen som Sunes
Kapitän vore förstås en anakronism. Sune var ju bara 13 år 1959. Men
bilen ägdes tidigare av en lantbrukare från Karlbo och det är ju inte omöjligt
att denne tog en tur till Rossberga med sin nyinköpta bil, den där vackra sommarlördagen
1959.
Kärnan i gänget var ”barnen från andra sidan järnvägen”. Här
ser vi grabbarna, Rolf, Janne och Sune Risberg samt undertecknad. I förgrunden
ser vi tjejerna, Gudrun och Sonja Bylén. I detta sällskap saknas Gunnar Bylén
som gick bort 2016.
Här ser vi Sune med Kapitänen i handen och barndomshemmet i
bakgrunden. Jag tror nästan att Sune tyckte Kapitän-överraskningen var
besökets höjdpunkt.
Ja, det blev en lång historia om denna om-målning av två småbilar men jag tycker den är ett bra exempel på vilka ringar på vattnet vår enkla hobby ibland kan ge upphov till.
Härlig upplevelse du bjöd på nu för icke MJ-rallande själar! Du tillförde helt klart en ny dimension till modellandet här och då inte bara den fjärde dimensionen; tiden, utan också en femte dimension; nostalgin i själen!
SvaraRaderaBra jobbat, Sture! Vi i LMS får inspireras av detta ifall vi får plats att bygga Lysekilsbanan i modell på sent 50-tal, helst!
Mvh Micke, ordförande i nystartade LMS, Lysekils Modellsällskap.
Tack för det, Micke! :-)
RaderaLycka till med bygget och hälsa Lysekilsgänget!
Det ska jag göra, Sture! ;-)
SvaraRaderaEn herlig beskrivelse av modellverdenens omveger til målet.
SvaraRaderaEn hilsen fra et Spania som er behagelig temperert, men ikke varmt.
Terje
Tack för det, Terje!
RaderaHa det så gott där nere i behagligheten!