Epoker och ett boktips.

 

Vi modelljärnvägare talar ibland om epoker. Vad menar vi då? Jo, man har delat in järnvägens utveckling i olika tidsperioder och vill man vara förebildsenlig så håller man sig inom en och samma epok. Främst när det gäller järnvägsmaterial men kanske också när det gäller landskapets utseende. På den här länken kan man se en tabell över våra svenska epoker: 


Eftersom jag bygger med förebild från 1959 hamnar alltså min anläggning inom epok 3 b, 1956-1967.

De som känner till min anläggning vet att jag preciserat det hela ytterligare till den 27 juni det året, det vill säga den dag/natt Ingemar Johansson vann VM-titeln i tungviktsboxning.

När jag visar min anläggning för besökare brukar jag inleda med att konstatera att 1959  hette FN:s generalsekreterare Dag Hammarskjöld och världens främste tenor var Borlänges store son, Jussi Björling. När så ”Ingo” vunnit sin seger kändes det som att Sverige verkligen stod på topp och framtidsoptimismen kände inga gränser.

För något år sedan köpte jag den här boken..


Den handlar som synes om fallet Olle Möller. Han fälldes för två mord. Först mordet på den tioåriga Gerd, 1939 och tjugo år efter för mordet på hemmafrun Rut Lind i Fjugesta.

 

Olle Möller

Författarna till boken, Ebervall och Samuelson, är advokater och de har gått igenom allt material om de båda rättsfallen. I romanform berättar de om Olle Möller. Han var en smått bisarr person men enligt författarna finns det en hel del som tyder på att han var oskyldig till båda morden. (Till och med Leif GW Persson har tagit intryck av boken, se här. )

Folk i min ålder kommer säkert ihåg mordet på Rut Lind 1959 och uppståndelsen i massmedia i samband med polisarbetet och rättegången.

Varför berättar jag nu det här?
Jo, Ebervall och Samuelson inleder sin bok med en intressant prolog om sommaren 1959 och den då aktuella nationella självbilden. Här följer deras prolog:


Jag vill alltså komma med ett boktips och jag vill också dela med mig av författarnas supernostalgiska beskrivning av den sommar och det Sverige som jag försöker gestalta i mitt modellbyggande. Jag hoppas att det kan stanna vid det och att vi inte ska behöva sladda in på bensinpriser, invandring, konspirationer, vacciner, vindkraftverk, Stefan Löfvén osv………


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90