Vägen till en dammig lagård




Ja, då var mjölnarens lagård färdig. 





Det här var ju ett lite knepigare bygge än Borgs och mjölnarbostaden, eftersom lagården är försvunnet sedan många år. Det enda jag hade att luta mig mot var nedanstående flygfoton.







Eller, nja… det finns faktiskt ytterligare en bild, nämligen nedanstående. Knappast tagen 1959, men den ger dock viss information om gavelns utseende.





Bilderna ovan är tyvärr de enda jag lyckats få tag på men Kicki Sjögren som är uppväxt i mjölnarbostaden har till min hjälp gjort några skisser med kompletterande information.. Stort tack, Kicki!





Som synes på färg-flygbilden, längre upp på sidan, är vegetationen vid lagårdens bortre gavel väldigt tät. I utformningen av detta väggparti måste jag alltså utnyttja det konstnärliga frirummet till max. (Och inte bara här - petitessökare göre sig icke besvär!) Jag resonerar som så att det bör ha funnits utrymme för foder till korna i samma byggnad och därför har jag försett byggnaden med ett par logdörrar.





Lagården låg alldeles invid vägen till småskolan och Fornby, och eftersom det var frågan om en grusväg blev lagårdsväggen väldigt dammig vilket man kan ana här:





Detta dammskikt måste jag förstås försöka efterlikna på min modell. Efter stor vånda tvingades jag konstatera att bästa sättet att åstadkomma ett fint dammlager på väggen måste vara att använda en airbrush, något jag i det längsta alltid försöker undvika. Jag är egentligen penselmålare men jag har faktiskt en airbrush i min ägo sedan några år.

Jag skaffade airbrushen då jag skulle måla kontaktledningsbryggorna till Morshyttans station.





 Men det är ett tag sedan jag använde min airbrush-utrustning. När jag kollar exif-filerna till mina bilder ser jag att kontaktledningsbryggorna blev målade hösten 2011… Men nog har jag väl använt airbruschen sedan dess? Jag kollar i gamla bilder igen och se att senast grejerna kom till användning var när jag vädrade Scanian som står vid godsmagasinet i Morshyttan  (Släpet vädrade jag inte, utan behöll som jämförelse.)




Jaha, och när vädrade jag då Scanian? Jo, det var 2013. Nej, någon frekvent airbruschare har jag aldrig varit men jag har i alla fall byggt en sprutbox för att kunna jobba utan att riskera hälsan. Här ser vi en bild från 2012 där jag sitter vid sprutboxen iklädd ändamålsenlig utrustning. Jag minns att en omtänksam kompis dock påpekade att jag glömt skyddshandskar…






Nåja, jag får väl rota fram grejerna och göra ett försök igen. Jag börjar mad att vända blicken mot sprutboxen.





Den verkade ”upptagen”. Vad finns under skynket, måntro? Jo, 250 spireaträd. Bara att flytta undan dem, alltså.





Så ska jag kolla att utsuget fungerar. Den lilla luckan ska öppnas och slangen ledas ut via fönstret.





Fram med kompressor och pistol för att prova dessa. Har delarna beckat ihop och packningarna torkat sönder? Nej då, allt verkade funka.





Men det fanns ett större problem: Min ”know how”. Efter sju år hade jag helt enkelt glömt bort det mesta om hur man gjorde. Färgspädning, målningsteknik, isärplockning och rengöring av pistolen m.m. Här behövdes en repetition! Som prenumerant på Allt om Hobby har jag tillgång till alla årgångar digitalt och när jag sökte på ”airbrush” hittade jag bland annat en utmärkt nybörjarkurs från 2010, skriven av Anders Ericson. Efter att tagit till mig hans tips kände jag mig redo att göra ett försök att damma ner väggen på mjölnarlagården. Men jag var ändå orolig - tänk om jag skulle sabba hela kåken med en klantig airbrush-hantering! Nåja, de rädda pojkarna kysser aldrig de vackra flickorna. (Jag har aldrig varit rädd!😉)
Bara att köra igång och så här blev det:
(Jag kan också upplysa om att teglet är egenmålad Plastruct 91 605)





Att jämföra med den ovädrade:





Jag kan konstatera att jag (för ovanlighetens skull) blev helt nöjd med resultatet. Jag kan också konstatera att själva ”brushandet” var gjort på några sekunder men att för- och efterarbetet nog måste räknas i timmar. "Mycket väsen för lite ull sa kärringen som klippte grisen". Givetvis skulle förarbetet gå mycket fortare om jag skulle måla något liknande nu igen eftersom” repetitionsmomentet” (trots alltmer vikande närminne) inte skulle behöva upprepas. Men rengöringen av sprutan kommer man inte runt. Alltnog, Göran Tholin tipsade om att han rengör sin spruta i en ultraljudstvätt, och nu har jag beställt en dylik inför planerade framtida vädringar av lok och vagnar. (Hörde du det här, Mölle-Mats eller kroknade du redan i lagårds-inledningen?)
Tillbaka till mjölnar-lagården. Här ser vi fronten ur en lite annan vinkel.





Eftersom en betraktare kan böja sig fram och därmed se baksidan så finns det givetvis även en sådan. Fattas bara annat!  Däremot har jag föga förståelse för den benägenhet som omhuldas av vissa, att man ska detalj-utforma även väggar och föremål som aldrig kommer att nås av en betraktares öga. Jag ser med förväntan fram emot att den psykologiska forskningen ska förse denna tvångsmässiga inställning med en lämplig bokstavsbeteckning. 





Att få fram den här lagården var en process i flera steg. Först gjorde jag en mycket enkel mockup utan att bry mig så mycket om storleken. Jag hoppades på att det skulle dyka upp bättre bilder så småningom, vilket det tyvärr inte gjorde. Jag upptäckte efterhand att den första mockupen var alldeles för liten så när det var dags att bygga den ”riktiga” modellen studerade jag fotona noggrant för att få en bättre uppfattning av storleken. Innan jag körde igång i skarpt läge gjorde jag också den mera detaljerade, mockupen för att känna mig på den säkra sidan när jag satte kniven i styrénarken.





Nu återstår bara att förse lagården med en lämplig torpargrund och sedan är det dags att köra igång med sågbyggnaden. Det är ett projekt jag ser fram emot och som inte borde vålla några speciella problem. Den enda svårigheten jag kan se är hur jag trovärdigt ska kunna få till den betongstensgrund man ser på följande foto från Sven Tidén. 






(Jag glömde förresten att berätta en grej vad gäller airbrushningen:
För att arbeta med högsta möjliga hälsosamhet  röjde jag alltså ur sprutboxen, drog ut slangen genom fönstret och så körde jag igång att brusha. När allt var avklarat och jag stod och beundrade resultatet kom jag på att jag glömt att köra igång sprutboxens fläkt….. )




Slutligen vill jag slå ett slag för Göran Tholins nya blogg om Vestra Wetterns Järnväg. Vi som stött på Göran på nätet och i diverse papperspublicistiska sammanhang, vet att han är en otroligt duktig byggare och en mycket underhållande skribent. Någon kamrat har faktiskt utnämnt honom till ”modell-poet”. Bloggen innehåller också en värdefull samling länkar till olika aktörer inom modelljärnvägshobbyn.
Görans blogg hittar ni här.









Kommentarer

  1. Kan bara säga, du är duktig.
    Kanonbra gjort!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack Kicki! Då kör vi sågen nästa. :-)

      Radera
  2. Snyggt "Fuse" Sture...
    när det gäller detaljering av sidor
    på ett hus som inte kan ses av betraktaren.
    jag tror den
    "pyskologiska" benämningen på dessa
    människor som vill detaljera ändå
    är så kallade
    "Spikräknare"


    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, "spikräknare" tycker jag låter alltför neutralt och snällt. Efter allt jag fått utstå p.g.a. min baksidefilosofi så vill jag ha något betydligt elakare!!

      Radera
    2. nu vet jag inte hur elak man får vara på en blogg.
      så vi sätter dessa människor kanske som Typ-C enl psykologin.
      nu skall inte jag själv sticka under stol att jag själv
      har väl kommenterat din "baksidesfilosofi",jag hoppas
      att du tagit det som ett skämt.i annat fall så ber jag om ursäkt.

      för att göra en lång historia kort...ett företag vill ju med det satsade kapitalet
      få ut en vinst..kort och gott varför detaljera baksidor som ingen ändå ser..
      lägga ned tid o pengar på onödigt arbete...det är väl "baksidesfilosofin"
      i ett nötskal...eller ??

      Roger/Forden

      Radera
    3. Visst, Roger - den peroson som detaljerar baksidor som inte syns betraktar jag som ett stort skämt. ;-)
      Uno Milton, som jag antar att många baksideskramare ser upp till, hade ju som filosofi (enligt Johan Murray): "Varför lägga ner arbete på sådant som i alla fall inte syns". Baksidan på Miltonanläggningen är heller ingen fröjd för ett skönhets-öga, vilket framgår av min film därifrån.

      Radera
  3. Kanonsnyggt Sture! Jag gillar skarpt "nerhänget" på gångjärnen vilket man ser på alla ekonomibyggnader här hemma på gården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Anders!
      Ja, man får ju vara uppmärksam på sådana där detaljer så att det inte ser ut som kåken är byggd samma dag.

      Radera
  4. Finns bara ett ord Sture, och det är "enastående"!! Verkligen 10 poäng av 10 möjliga! Vi kanske ses på modellmässan i Mölndal igen!?
    För min del blir det söndagen den 22 mars isåfall, då jag nu börjar jobba igen med morgontidningarna och får köra även på lördagen där!

    Micke med 3D-skrivare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Micke!
      Jodå, jag kommer att vara i Mölndal både lördagen och söndagen. Vi ses!

      Radera
  5. Blev riktigt bra som vanligt och det som är bra med att det inte finns så många bilder på objektet är väl att ingen kan lägga fram bevis på alla "fel" du gjort. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Oscar! Nu är det bara att hålla tummarna att det inte dyker upp några foton som omkullkastar mitt bygge. :-)

      Radera
  6. Jag tycker du har lyckats otroligt bra med ditt bygge. Kul att ta del av dina vedermödor med airbrush och sprutbox. Så mycket jobb och så glömmer du sätta igång fläkten men vissa bakslag får man räkna med. Som tur var blev du inte utsatt någon längre tid för de otrevliga färgpartiklarna.
    Jag ser som vanligt fram emot fortsatta byggen och kan bara tacka att du tar dig tid att beskriva vad du gör (eller inte gör). :-)

    Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, de där 10 sekunderna som sprutan var igång lär knappast påverka min hälsa.
      Kul att du hänger med, Jan! :-)

      Radera
  7. Airbruschandet gick ju strålande. Välgörande för partiet med tegelväggen som kanske hade riskerat att se lite för fräscht ut annars.
    Jag gillar raden med postlådor. Liten detalj som ger möjligheter till händelser. En brevbärare som levererar posten eller någon bybo som hämtar den och så vidare.
    Hälsningar Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Stefan!
      Jag binder tyvärr ris åt min egen rygg genom att bygga med forcerat perspektiv. Lagården är därigenom i skala 1:100, så här blir det att skaffa en brevbärare i den skalan. Svårt, men inte omöjligt... ;-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90