Lite mera grönska.

 

Det är lågt tempo i byggandet av Nya Rossberga nu. Detta avspeglas förstås här på bloggen där det bara har blivit två uppdateringar hittills i år.

Men en liten lägesrapport ska jag väl i alla fall kunna åstadkomma. Vi börjar här:

På den här bilden ser vi hur ”lekhörnan” såg ut den 17 maj i fjol. Alla hus är klara men den uppmärksamme ser att något saknas, nämligen träd.



Idag ser det ut som nedan. Ingen större skillnad, kanske någon tycker, men tittar man noga ser man att det tillkommit ett antal träd av arten ”lövträd”.



Fast det är det långt kvar till den lummighet som syns på den här flygbilden från mitten av 1950-talet.



Som modellbyggare måste man dock kompromissa. Man vill ju att bebyggelsen ska synas och då får man hålla nere trädbeståndet en smula. Men kryper man närmare inpå bebyggelsen i Nya Rossberga så märker man att det ändå har blivit lite lummigare det gångna året, speciellt här under våren. Tidigare har jag visat ett par bilder från Tidéns lanthandel och här ser vi ett par nya.





Och här ser vi området vid sågen och kvarnen.



Även det övergivna bostället Vilvallen har förärats några lövträd….


…och vid den gamla smedjan har det blivit en hel dunge.


Vid småskolan växte en stor lönn. Jag minns att vi fick hjälpa till att räfsa upp löven på hösten. Nu är lönnen på plats vid modellen.


Många träd saknas fortfarande, och även busk- och markvegetation. Och det markerade området på bilden nedan är ju rena månlandskapet. Nya Rossberga går (hittills) stick i stäv mot den gamla modelljärnvägs-sanningen att förgrunden ska vara rikligast detaljerad. 



Så småningom ska jag förstås åtgärda detta. Affischtavla med ungdomar runt omkring, bensinpump med oljeskåp, en gubbe med en kärra på väg till mjölkbordet, en stenkulvert under vägen, pojkar som leker med modellplan på ängen, en vedtrave som lastas på en hästdragen vagn. Ja, en del idéer finns. Och efter järnvägen ska finnas ett staket, precis som på bilden här nedan, från den tiden det var trafik på Näsbanan.


Vad har jag då sysslat med som tagit tid från modellbyggandet? Jo, som jag nämnt tidigare håller jag på med ett filmprojekt med min gamle kompis Bengt Söderqvist. Vi katalogiserar och redigerar gamla filmer, tagna av bygdefotografen Gunnar Sälgström. Ett smakprov på detta tidsödande arbete är redan uppladdat på Youtube och länken kommer här:



Så har jag skaffat mig en drönares om jag försöker lära mig att behärska. Premiärflygningen ägde rum 6 maj och här kommer 1.58 minuter från detta tillfälle.



Ja, så är läget inför sommaren. Modellbyggandet går alltså på sparlåga men jag kommer igen så fort vårt filmprojekt tillåter.

Glad sommar tillönskas alla som följer mina göranden och låtanden!


Kommentarer

  1. Ja, härlig underhållning Sture, undrar eller väntar på Mölle-Mats kommentarer, de kan bli nog så vassa vad gäller drönar-inslaget, möjligen något i stil med "en i luften och en på marken", förhåller mig dock neutral i er interna "fejd", Trevlig sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, man bävar ju efter varje inlägg för hur han ska "misstolka" det man skrivit. :-(

      Radera
  2. Hej Sture jag har saknat dina videos men jag vet att du håller på med filmredigering Kul med drönare. Ha en fin sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Bosse!
      Ja, som du förstår så tar jag lite paus som MJ-inspektör, men jag kommer igen. Jag kan avslöja att jag har vissa planer på att integrera drönaren i min MJ-verksamhet. ;-)

      Radera
  3. Underbart! Det stort sker sker tyst.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90