Årsrapport och nyårslöfte från Nya Rossberga
Nytt år står för dörren och dags att avge ett löfte inför 2022. Mitt nyårslöfte innehåller i vanlig ordning ingenting om ändrade motions- och dryckesvanor utan jag inriktar mig på produktionsmål vad gäller Nya Rossberga.
På bilden ovan ser vi att Blåbandslokalen ännu är i
mockupstadiet. Den och ytterligare tre hus till vänster var de sista mockupphusen
i Nya Rossberga. Nästa del-löfte var att bygga dessa som ”riktiga” modeller och
plantera dem i jorden. På följande bild ser vi att detta blev gjort.
OK, alla husen klara, då var det vatten som gällde. Här ser
vi kvarndammen vattenfylld i ett drönarperspektiv….
…och här ser vi
fallet och den nybyggda valvbron.
Fortsättningen av den gåtfulla ån (den rinner åt två håll!)
passerar här under Näsbanan vid Vilvallen.
Och här ser vi lådbilen på plats på anläggningen. Den går
knappt att se med blotta ögat.
Nedanstående bild visar som synes tre godsvagnar. Os-vagnen längst till höger, lastad med gatsten, är en present från min gode vän Stig Johansson. Den passar perfekt i mitt lilla Näsbane-tåg, men borde förstås ha sällskap. Eftersom vagnstypen inte går att köpa i handeln blev jag tvungen att lösa frågan på eget sätt.
Jag tog helt enkelt och sågade bort ett mittstycke
från två gamla O-vagnar från Lima för att ge dem samma längd som Os-vagnen. Så
vädrade jag dem och försåg dem med last och… ja, de duger åt mig. Och kul att
som omväxling syssla med något som inte handlade om landskap.
Ett annat oplanerat projekt ser vi här nedan. I september
tog jag emot besök av bröderna Risberg från Rossberga. Den äldste brodern,
Sune, hade som första bil 1964 en Opel Kapitän. En modell av en sådan skaffade
jag för flera år sedan men den var enfärgat grön och det var inte Sunes
Kapitän. Inför besöket tog jag gud i hågen och försökte mig på en ommålning av
Kapitänen i Sunes färger. Samtidigt passade jag på att måla om farsans första
bil, en Ford Cortina, i ”rätt” färg. Så här blev det:
Höstens stora och tidskrävande projekt handlade dock inte om Nya Rossberga. Nej, det var det här:
Det är alltså Wahlmans kallbadhus som jag beskrev utförligt
i mitt förra blogginlägg.
För övrigt kan jag konstatera att 2021nog inte var
lika produktivt som 2020. Utöver mina
modellbyggen så gjorde jag I fjol två ganska omfattande filmserier. ”Coronakarusellen”
och ”Strövtåg i avbilden”.
I år blev det bara två filmprojekt.
Dessa ser vi här nedan:
Några ”externa” MJ-inspektioner blev det inte under året. Delvis
för att Coronan fortfarande kastar sin skugga över sådan verksamhet. Jag hoppas
att 2022 blir ett bättre år ur det hänseendet.
Jag hoppas också att Coronan medger att jag kan ta emot en del gamla, redan
utlovade, besök i Morshyttan-Rossberga under sommaren. Jag får ibland
förfrågningar om besök och det är en lite knivig fråga. Jag är förstås glad och
smickrad över att man vill se vad jag håller på med men rent praktiskt kan det
vara svårt att gå alla till mötes. Tidigare har jag låtit folk boka in sig
långt i förväg vilket lett till att mina somrar periodvis blivit väldigt sönderhackade
till nackdel för aktiviteter med min familj. Nu kör jag i stället ”kort varsel-policyn”
att man får slå mig en signal med en förfrågan och om det passar mig och
familjen så är man välkommen.
Och avslutningsvis, vad ska nu hända under 2022?
Jo, först och främst ska jag och min Horndalskamrat och fläskvän Bengt
Söderqvist ägna oss åt ett omfattande filmredigeringsprojekt. Projektet har
inte ett skvatt med modellbygge att göra utan målgruppen får väl i stället sägas
vara ”sextio-plussare från gamla By socken”. Detta projekt drar vi igång direkt
efter nyår och kommer troligen att stjäla massor med tid från modellbyggandet.
Nyårslöftet 2022 för Nya Rossberga blir därför ganska återhållsamt:
Vegetation.
Vi tittar på nedanstående bild…
…och jämför med följande flygfoto från femtiotalets
Rossberga.
Vi märker att modellen ser ganska kal ut jämfört med flygfotot. På modellen har jag i
stort sett bara markvegetation och enstaka träd. Nyårslöftet blir alltså att
förse Nya Rossberga med gårdsträd av typen ”tvinnad ståltråd”. Fruktträd, buskar och blommor ska också appliceras.
Jag nöjer mig med detta lilla pensum hellre än att ta munnen alltför full och sedan
gräma mig över att jag inte nådde ända fram.
Men om vi ändå tittar ett stycke framåt, vad ska då ytterligare göras i Nya
Rossberga? Jo, sedan kommer det som är nästan roligast av allt: Detaljering! Människor,
cyklar, stegar, staket, tunnor, vedhögar, kärror osv. Mitt forcerade perspektiv
kommer säkert att ställa till det en del men den dagen den sorgen. Och när
landskapet är klart står det rullande materialet på tur med konvertering av
Näsbanelok, tågsammansättningar, vädringar och laster. Det finns alltid att
göra på en modelljärnvägsanläggning, tack och lov.
Och med det önskar jag alla som följer Nya Rossberga ett Gott Nytt År och hoppas att ni hänger med även 2022.
Tack för som vanligt en fängslande tur. Önskar er Gott Slut och Gott Nytt År.
SvaraRaderaTack för det! Gott Nytt År även till dig!
RaderaSka bli ett nöje att fortsätta följa 2022 och jag hoppas du hinner med lite detaljering utöver vegetationen för det är som du säger väldigt roligt att se och gör så mycket för helheten :)
SvaraRaderaGott nytt år till dig och familjen också!
Ja, i år hann jag ju lite mera än det avgivna nyårslöftet så vi får väl hoppas på att det blir likadant 2022.
RaderaKul att du så troget hänger med. :-)
Ha ett Gott Nytt År!